یک پیش بینی از بورس فردا / شرط مثبت شدن بورس چیست؟

بورس تهران در هفته‌ای که گذشت افت بیش از یک درصدی را تجربه کرد، با توجه به این افت معاملات روز شنبه سبزپوش می‌شود؟ بهمن فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با نبض بورس به این سوال پاسخ می‌دهد.

یک پیش بینی از بورس فردا / شرط مثبت شدن بورس چیست؟

به گزارش خبرآنلاین ،در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس افت 1.2 درصدی را تجربه کرد به رقم 2 میلیون و 175 هزار واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز کاهش بیش از 9 هزار واحدی معادل 1.1 درصدی داشت. 

نبض بورس در خبری نوشت:میانگین ارزش معاملات خرد بورس به 2 هزار و 897 میلیارد تومانی رسید و کاهش 3 درصدی نسبت به هفته اخیر داشت.

پیش بینی بورس فردا شنبه 6 مرداد 1403

بهمن فلاح، کارشناس بازار سرمایه به نبض بورس درخصوص شرایط بازار گفت: «به نظر می‌رسد با توجه به مصوبه‌هایی که در هفته پیشین از طرف هئیت وزیران ابلاغ شد که مهمترین مصوبه آن، لغو نرخ گاز خوراک و سوخت بود که از 5 ماه ابتدایی سال 1402 این موضوع مورد اصلاح قرار می‌گیرد و صورت حساب‌های اصلاحی از طرف شرکت گاز برای عودت و برگشت به حساب صنایع ارسال می‌شود و از همین محل صنایع تعدیل‌های مثبت خوبی خواهند داشت.»

وی ادامه داد: «این موضوع می‌تواند یکی از عوامل باشد که چشم انداز سودآوری صنایع و پایدار بودن سود آن‌ها را تقویت کند و باعث جذب سرمایه و جذابیت بازار برای ادامه سرمایه‌گذاری شود.»

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «یکی از مصوبات دیگر مربوط به شرکت‌های اوره‌ساز بود که با توجه به اعتراضی که در دیوان عدالت اداری، مصوبه 1398 درخصوص نرخ اوره اصلاح شد و نرخ اوره به طور میانگین از 39 هزار تومان تا 240 هزار تومان تغییر کرده است.»

فلاح گفت: «براساس اصلاحیه این مصوبه میانگین نرخ 3 ماهه در بورس کالا مبنای قیمت گذاری قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه شرکت‌های اوره ساز مشکل نقدینگی و کاهش حاشیه سود داشتند اکنون با اصلاح این مصوبه چالش‌ها در شرکت‌های اوره‌ساز حل خواهد شد.»

به گفته این کارشناس بازار سرمایه ممکن است این مصوبه تعدیل مثبت قابل توجهی نداشته باشد؛ چرا که شرکت‌ها درصد کمی از محصول خود را تحویل جهاد کشاورزی می‌دهند، اما این موضوع برای شرکت‌ها مهم است.

کمک لغو مصوبه‌ها به بورس

وی اظهار کرد: «اصلاح و لغو مصوبه در بازار سرمایه، ثبات در بازارهای موازی، مصوبه خودروهای کارکرده و در ادامه این مصوبات با توجه به برنامه‌هایی که تیم اقتصادی دولت جدید دارند، امکان دارد نرخ پول و نرخ اصلاح کاهش پیدا کند که می تواند محرک‌هایی برای رشد بورس باشد.»

این کارشناس بازار سرمایه گفت: «باتوجه به اینکه هفته آینده مراسم تحلیف رئیس دولت چهاردهم را داریم و نظر به اینکه یک دولت تعادل‌گرا شکل می گیرد و ما از این نوع دولت‌ها پیشینهٔ تعادل و عقلانیت را داریم. طبیعتا به نظر می‌رسد بازار هفته آینده یک روند مثبت داشته باشد و به استقبال این تغییر مثبت برود و یک رشد قابل توجهی را داشته باشیم.»

فلاح تشریح کرد: «مهمترین معضل بازار که انتظار می‌رود در دولت چهاردهم حل شود؛ اصلاح نرخ بهره است که باید متناسب با بازار سرمایه باشد. اگر این تناسب برقرار شود بورس تهران تاثیر بسزایی خواهد گرفت.»

به گفته وی همچنین حذف یا تعدیل قیمت‌گذاری دستوری نیز برای بازار مهم است که اگر این اتفاق رخ دهد بازار سهام مجددا مثبت خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت گفت: «اگر این اتفاقات رخ دهد از هفته آینده وارد روند مثبت می‌شویم و پس از سه سال فراز و نشیب‌های که عمدتا منفی بوده می‌توانیم امیدوارم باشیم که سه سال مثبت با فراز و نشیب‌های مثبت در انتظار بازار سرمایه‌گذاری باشد.»


 

217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر