ضربات کوبنده هوانیروز ارتش در یک عملیات مهم /۳۶ موشک به سمت منافقین شلیک شد

هوانیروز ارتش از روزهای نخستین انقلاب اسلامی تاکنون رکوردهای متفاوتی را کسب کرده است که این یگان را سرآمد ساخته است.

ضربات کوبنده هوانیروز ارتش در یک عملیات مهم /36 موشک به سمت منافقین شلیک شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خبرگزاری فارس در گزارشی با اشاره به عملکرد هوانیروز نوشت؛

این روزها سالگرد عملیات مرصاد است؛ عملیاتی که هوانیروز ارتش نقش محوری را ایفا کرد و با عملکرد خود درس فراموش‌نشدنی به منافقین داد. بنا داریم به همین مناسبت رکوردهای هوانیروز ارتش را با آمار و ارقام روایت کنیم.

هوانیروز و ناوگان گسترده؛‌ از بالگردهای متنوع تا پرنده‌های ترابری

هوانیروز (هواپیمایی نیروی زمینی ارتش) یکی از موثرترین یگان‌های نیروهای مسلح از بدو تاسیس در سال 1341 است. ناوگان هوانیروز ارتش شامل بالگردهای بل 205، 206، 209 و 214 و شینوک و همچنین، هواپیماهایی مانند جت فالکن، توربوکماندر و F-27 است.

این یگان در حوزه آموزش با دارابودن مرکز آموزشی شهید وطن‌پور نیروی مورد نیاز خود را تامین می‌کند. همچنین، صنایع یا علی (ع) هوانیروز ارتش نیز بعنوان مرکز پشتیبان فنی در کنار صنایع پنها (پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران) وزارت دفاع از این یگان پشتیبانی می‌کنند.

این یگان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین یگانی بود که در شهر قم در مقابل حضرت امام خمینی(ره) رژه برگزار کرد.

اهمیت رژه مذکور به حدی بود که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی دستور داد تا این رژه مجدداً انجام شود.

هوانیروز ارتش در دفاع مقدس

هوانیروز ارتش در طول دفاع مقدس علاوه بر ساعت پرواز به افتخارات دیگری هم دست پیداکرده که از آن جمله می‌توان به پروازهای بی‌وقفه امدادی - رزمی نیز اشاره کرد. حجم پروازهای هوانیروز ارتش به قدری بوده است که بنابر گفته یکی از خلبانان پیشکسوت این یگان در دفاع مقدس، خلبانان بدون اینکه بالگردهای خود را خاموش کنند، عملیات سوخت‌گیری را انجام می‌دادند و بلافاصله پرواز می‌کردند.

هوانیروز ارتش شهدای بسیاری را هم به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به شهیدان شیرودی، کشوری، شمشادیان، چاغروند و بسیاری دیگر اشاره کرد. فعالیت‌های اورهال برای بالگردهای هوانیروز ارتش نیز جزو بی‌سابقه‌ترین اورهال‌ها به حساب می‌آید. شدت آسیب به بالگردهای هوانیروز در حین دفاع مقدس برخی اوقات به حدی بالا بوده است که گویی متخصصان شرکت پنها و هوانیروز یک بالگرد را از اول ساخته‌اند.هوانیروز ارتش در دوران دفاع مقدس بیش از 370 شهید به انقلاب اسلامی و ایران تقدیم کرده است.

نیش زهرآگین کبرای ایرانی قاتل دارودسته مسعود

هوانیروز ارتش در سرکوب ستون زرهی و نیروهای منافقین نقش مهمی را در عملیات مرصاد ایفا کرد. هوانیروز ارتش که نخستین یگان پیشروی‌کننده در عملیات مرصاد بود،‌ رکوردهای مختلفی را حین اجرای این عملیات به ثبت رسانده است.

در این عملیات، تعداد 45 فروند بالگرد هوانیروز ارتش با 425 ساعت پرواز در 483 سورتی پرواز، موفق به انهدام 115 دستگاه انواع خودرو و 25 دستگاه خودروی زرهی توپدار کاسکاول شدند. در خلال این عملیات، یک هزار و 816 راکت، 22 هزار و 223 گلوله توپ 20 میلی‌متری و 36 فروند موشک تاو علیه منافقین استفاده کردند. همچنین؛ بالگردهای هوانیروز ارتش 388 مجروح را در حین این عملیات تخلیه و 3 هزار و 360 نفر از نیروها را به منطقه عملیاتی مرصاد هلی‌بُرن کردند.

ضربات کوبنده هوانیروز ارتش در یک عملیات مهم /36 موشک به سمت منافقین شلیک شد

هوانیروز ارتش چه دستاوردهایی داشته است

دستاوردهای هوانیروز ارتش فقط مختص به دوران دفاع مقدس نیست و این یگان پس از پایان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس به دستاوردهای مختلفی هم دست پیداکرده است. این دستاوردها در حوزه‌های عملیات و اطلاعات، آموزش و پژوهش، آماد و پشتیبانی، جهاد خودکفایی، فاوا و مرکز بهینه‌سازی و بازسازی یا علی(ع) محقق شده است.

حوزه عملیات و اطلاعات

افزایش و ارتقای 80 درصدی آمادگی رزمی هوانیروز

انجام پرواز روی دریا در شب

افزایش چشمگیر فعالیت‌ها و پروازهای هوانیروز در حوزه مردم‌یاری با 800 ساعت پرواز

پوشش حداکثری آسمان ایران در حوزه اورژانس هوایی

سیستم‌های عملیات جنگال

طراحی و نصب موفق سامانه جمر بر روی یک فروند بالگرد 205

نصب و تست موفق میدانی سامانه چف و فلر بر روی بالگرد 209

سامانه جامع و یکپارچه موشکی بالگرد 209(کبرا)

سامانه واقع‌نمای عملیاتی رزمی هوانیروز

تجهیز بالگردها به موشک قدر 29 با برد 150 کیلومتری

سامانه‌ پایدارشده‌ هواپایه‌ «یوسف»

هوانیروز ارتش؛ از شکست منافقین تا تولید بیش از 882 قطعه بالگرد

ضربات کوبنده هوانیروز ارتش در یک عملیات مهم /36 موشک به سمت منافقین شلیک شد

ضربات کوبنده هوانیروز ارتش در یک عملیات مهم /36 موشک به سمت منافقین شلیک شد

آماد و پشتیبانی

تولید موشک‌های شفق، حیدر و الماس

طراحی، ساخت و نصب راکت‌انداز 75.2 اینچی، تیربار 20 میلی‌متری و تیربار کالیبر 50 میلی‌متری بر روی بالگردهای 214 هوانیروز ارتش

ایجاد مرکز بهینه‌سازی و بازسازی یاعلی(ع) در سال 1378

طراحی قطعات، ساخت و پشتیبانی از تعمیرات OCM در هوانیروز

آموزش و پژوهش

ارتقای خلبان‌های هوانیروز ارتش در تخصص‌ها و سطوح مختلف

ارتقای سطح پژوهش‌ها و تدوین کتاب‌های گردان‌ها و تاکتیک‌های هوانیروز ارتش

ارتقای سطح آموزش فنی و حرفه‌ای کارکنان وظیفه هوانیروز ارتش

جهاد خودکفایی هوانیروز ارتش

قادر 5: طراحی و ساخت شبیه ساز متحرک بالگرد 209

شبیه‌ساز واقعیت مجازی بالگرد 206

GPU برقی: طراحی و ساخت GPU با آمپر لحظه ای 2500 آمپر (جهت استارت کلیه بالگردها و هواپیماهای سبک و تانک های موجود در ایران)

GPU دستی:  ساخت کوچکترین و سبک ترین GPU قابل جمل

هدایت سلاح 1: طراحی و ساخت تستر پرتابل سامانه کنترل سلاح تا و بالگرد 209

هدایت سلاح 2: طراحی و ساخت تستر نرم افزاری مجموعه سامانه های راکت انداز بالگرد 209

خفاش: طراحی و اجرای ساخت سامانه مانع‌یاب لیزری بالگردی

تفت: طراحی و بهینه‌سازی سامانه ابر تستر اتوماتیک مجموعه موشک انداز تاو (خاتمه یافته در فاز امکان سنجی )

فریان: تلفیق و یکپارچه سازی کنترل پانل های تسلیحاتی بالگرد کبری (تاو - نان‌تاو) در یک سامانه نمایشگری مجتمع شده (ICDU) (خاتمه یافته در فاز امکان سنجی)

مصباح: طراحی و اجرای ساخت رادار کنترل آتش هواپایه بالگردی

محراب: طراحی و اجرای ساخت و شبکه‌کردن شبیه سازهای نزاجا و طراحی بازی جنگ و مشق میدان رزم

سیمرغ: طراحی و اجرای ساخت سامانه جامع و یکپارچه سلاح با قابلیت شلیک انواع موشک‌های هواپایه بالگرد

فریب: طراحی، اجرای، ساخت، جانمایی و تلفیق سامانه خود مراقبتی بر روی بالگردهای تک‌ور هوانیروز

فاوا

نصب و راه‌اندازی و اجرای موفقیت‌آمیز سامانه دید در شب و رفع یکی از بزرگترین ضعف‌های عملیاتی هوانیروز

ضربات کوبنده هوانیروز ارتش در یک عملیات مهم /36 موشک به سمت منافقین شلیک شد

هوانیروز؛ صدای آرامش‌بخش امداد به مردم

هوانیروز ارتش در بحث کمک به دولت و پشتیبانی از سایر نیروهای مسلح فعال است.

امیر خلبان یوسف قربانی فرمانده سابق هوانیروز ارتش گفت: امروز اگر نیروی انتظامی از در حوزه پشتیبانی و مقابله با اشرار درخواست کمک کند، بالگردهای ما به کمک آن‌ها می‌روند. البته هنگامی که هر نیرو در هر بخشی از ما درخواست کمک داشته باشد در خدمت آن‌ها بوده‌ایم.

به گفته وی، در حوزه مردم‌یاری نیز کارهای بزرگی انجام داده‌ایم و بخش عظیمی از نیروی خود را صرف کارهای کشور می‌کنیم. به جرات می‌گویم اگر هوانیروز ماموریت‌های مردم‌یاری را انجام ندهد آن‌گاه هزینه‌های بسیاری بر کشور تحمیل خواهد شد.

هوانیروز ارتش در حوزه اورژانس نیز یکی از 30 استان کشور را تحت پوشش هوایی دارد و هزاران نفر را از مرگ حتمی نجات داده‌ است.

امیر خلبان قربانی دراین‌باره اظهار کرد:‌این یک کار بزرگ معنوی است که هوانیروز آن را انجام می‌دهد، شما در هیچ کشوری چنین موضوعی را شاهد نیستید که یک بالگرد نظامی را در اختیار مردم قرار دهند تا چنین اقداماتی انجام دهد. بالگردهای ما در نقاط صعب العبور که هیچ جنبنده‌ای قادر به حضور در آن نیست هم حضور دارند و به مردم کمک می‌کنند و مصدومان یا فرد در حال مرگ را جابجا کرده است.

هواپیماهای هوانیروز ارتش نیز نزدیک در دو سال اخیر 60 مورد اعضای پیوندی را برای شبکه بهداشت و درمان کشور انتقال دادند. برخی از این ماموریت‌های سخت از ماموریت‌های رزمی هوانیروز نیز سخت‌تر هستند چون خلبانان باید در نقاطی نشست و برخاست انجام دهند که شرایط بسیار بدی دارند. البته هوانیروز در آتش سوزی‌ها  و مواقع دیگری که هوانیروز ارتش به کمک و نظام شتافته است.

بالگردهای هوانیروز ارتش در زلزله کرمانشاه در یک روز 500 سورتی پرواز داشتند. در منطقه‌ای که کوه ریزش کرده بود و عده زیادی در زیر آوار بودند تعداد زیادی بالگرد را به منطقه سر پل ذهاب اعزام شدند تا توانستند مردم را از زیر آوار نجات دهند. البته هوانیروز ارتش در سیل لرستان،‌ خوزستان و گلستان نیز فعالیت‌های موثری انجام داد.

هوانیروز ارتش در بحث انتخابات با تمام توان پای کار بوده و تاکنون در انتخابات مختلف بالگردهای بسیاری را برای این امر اختصاص داده است. در انتخابات ریاست جمهوری 1400 ، 40 یا 50 فروند بالگرد برای این انتخابات اعزام و با تمام توان از این انتخابات و برگزاری آن پشتیبانی شد.

هوانیروز ارتش؛ بالنده و مولد

آمادگی هوانیروز ارتش 80 درصد عنوان شده در حالی که آمادگی یگان‌های بالگردی در دنیا به‌طور میانگین 75 درصد است در حالی که آمادگی عملیاتی هوانیروز ارتش 5 درصد بیش از میانگین جهانی است. همچنین؛ با تلاش و مجاهدت دانشمندان و کارکنان جوان بیش از 882 قطعه بالگردی در داخل تولید می‌شود.

به نظر می‌رسد؛ هوانیروز ارتش تا به امروز توانسته اقدامات بسیاری در راستای تقویت قدرت رزمی نیروهای مسلح اتخاذ کند. 
 

2727

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر