سلاح هسته‌ای که ۳۰۰ میلیارد دلار خرج روی دست آمریکا گذاشت!

آمریکا در حال اجرای طرحی عظیم برای نوسازی زرادخانه هسته‌ ای خود است. این پروژه که «سنتینل» (Sentinel) نام دارد، با هدف مدرن‌سازی ۴۵۰ سیلوی موشکی و ساخت زیرساخت‌های مرتبط، تا سال ۲۰۳۶ به طول خواهد انجامید. هزینه اولیه این طرح ۱۴۱ میلیارد دلار برآورد شده‌است، اما ممکن است تا بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

سلاح هسته‌ای که 300 میلیارد دلار خرج روی دست آمریکا گذاشت!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش روزیاتو، وزارت دفاع آمریکا پروژه نوسازی زرادخانه هسته‌ ای را برای امنیت ملی ضروری می‌داند. دکتر ویلیام لاپلانت، مسئول بررسی این طرح، آن را «برنامه‌ای تاریخی» خواند که پیچیدگی و مقیاس آن در 60 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این اقدام در پاسخ به پیشرفت‌های سریع چین و روسیه در زمینه تسلیحات هسته‌ای صورت می‌گیرد.

سیلوهای موشکی که قرار است نوسازی شوند، در دهه 1950 ساخته شده‌ و از آن زمان به‌روزرسانی نشده‌اند. این سیلوها در پنج ایالت شمال غربی آمریکا پراکنده‌اند و بخشی از «سه‌گانه هسته‌ای» این کشور را تشکیل می‌دهند.

سلاح هسته‌ای که 300 میلیارد دلار خرج روی دست آمریکا گذاشت!

مقامات نظامی معتقدند این موشک‌ها نقش «اسفنج هسته‌ای» را ایفا می‌کنند؛ به این معنا که در صورت حمله هسته ای، کلاهک‌های دشمن را جذب کرده و از اصابت آنها به مناطق پرجمعیت جلوگیری می‌کنند. همچنین، وجود این سیلوها برنامه‌ریزی حمله را برای دشمن پیچیده می‌کند.

هشدار کارشناسان درخصوص نوسازی زرادخانه‌ی هسته‌ای آمریکا

با این حال، منتقدان نگرانی‌های جدی درباره این طرح دارند. برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که استفاده از این سلاح‌ها می‌تواند به کشته شدن صدها میلیون نفر منجر شود. همچنین، خطرات زیست‌محیطی و سلامتی ناشی از آلودگی‌های شیمیایی و رادیواکتیو مورد توجه قرار گرفته‌است.

ویلیام پری، وزیر دفاع پیشین آمریکا، این موشک‌ها را «برخی از خطرناک‌ترین سلاح‌های جهان» خوانده و خواستار حذف آنها شده‌ است. او معتقد است این سلاح‌ها می‌توانند حتی به طور تصادفی جنگ هسته‌ای را آغاز کنند.

علی‌رغم این نگرانی‌ها، وزارت دفاع آمریکا بر ضرورت اجرای این طرح تأکید دارد و معتقد است برای حفظ بازدارندگی در برابر رقبایی چون روسیه و چین، چاره‌ای جز نوسازی این زرادخانه وجود ندارد.

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر