این غول آهنی تانک نیست! / زره‌پوش غول‌پیکر جدید ارتش آمریکا

با اینکه انتشار جزئیات مربوط به سلاح‌ها و وسایل زرهی ارتش آمریکا همیشه اتفاق نمی‌افتد اما هر از گاهی شاهد چنین امری هستیم. این بار نوبت به ارائه برخی مشخصات خودروی زرهی M۱۰ بوکر ساخت سیستم‌های زمینی جنرال داینامیکس GDLS رسیده است.

این غول آهنی تانک نیست! / زره‌پوش غول‌پیکر جدید ارتش آمریکا

به گزارش خبرآنلاین، جنرال داینامیکس در سال 2022 برنده قرارداد ارتش آمریکا برای توسعه M10 شد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید خودروی زرهی موردبحث به شکل یک تانک سبک طراحی شده اما در حقیقت یک تانک نیست. یکی از کارشناسان حوزه نظامی می‌گوید:M10 بوکر یک وسیله نقلیه زرهی است که هدف از ساخت آن پشتیبانی تیم‌های رزمی با سرکوب و نابودی استحکامات، سیستم‌های دفاعی و سنگرهای دشمن بوده است. مأموریت دوم این وسیله نیز حفاظت از خودی‌ها در برابر خودروهای زرهی دشمن است.

اساساً M10 بوکر که شبیه یک تانک سبک به نظر می‌رسد، سلاحی تهاجمی است که از عملیات پیاده‌نظام پشتیبانی می‌کند. همانند هر سخت‌افزار نظامی دیگر، M10 بوکر هم در تست‌های زیادی شرکت می‌کند و تغییرات عدیده‌ای را تجربه خواهد کرد. ارتش آمریکا در فوریه 2024 چند نمونه از این خودروی زرهی را دریافت نموده و سریعاً کار تست و بررسی آن‌ها به‌ منظور عملکرد در میدان نبرد را شروع کرده است. اندکی بعد ارتش آمریکا دستور تولید 266 دستگاه M10 بوکر را صادر کرده و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود اولین نمونه‌های این محصول جدید در اواخر سال جاری تحویل داده خواهد شد. قرار است هر ساله 32 تا 34 دستگاه از M10 تولید شود.

این غول آهنی تانک نیست! / زره‌پوش غول‌پیکر جدید ارتش آمریکا

بر اساس گزارش پدال، اما نام M10 بوکر برای قدردانی از سرباز رابرت دی بوکر و گروهبان استیون بوکر انتخاب شده است. این دو نظامی ارتش آمریکا در نبردهایی کشته شدند که اگر پشتیبانی سنگین‌تری وجود داشت شاید زنده می‌ماندند. M10 وسیله نقلیه زرهی نسبتاً سنگینی است و وزن آن به 38 تا 42 تن می‌رسد. زره این خودرو می‌تواند ضربان وارده به بالای سر، زیر بدنه و کناره‌ها را دفع کند. از نظر سلاح‌های قابل‌نصب نیز باید به سلاح اصلی 105 میلی‌متری الهام گرفته از M35 اشاره کرد که قادر به شلیک انواع مهمات است. M10 بوکر قادر خواهد بود گلوله‌های APDS و HE را که به‌صورت دستی بارگیری می‌شوند شلیک کند. به این ترتیب برد شلیک گلوله‌های یاد شده به ترتیب 1.8 و 4 کیلومتر خواهد بود. علاوه بر سلاح اصلی، خودروی زرهی موردبحث از مسلسل سنگین 12.7 میلی‌متری نصب شده روی دریچه فرمانده خودرو سود می‌برد. به این موارد باید چهار لانچر نارنجک دودزا در هر طرف برجک اشاره کرد که حفاظت بیشتری را برای خود وسیله و پرسنل آن فراهم می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های M10 را می‌توان قابلیت مانور بالا و سرعت مشابه خودروهای سبک‌تر دانست. پیشرانه دیزلی M10 می‌تواند 800 اسب بخار قدرت تولید کند و حداکثر سرعت آن را در مسیرهای هموار به 64 کیلومتر در ساعت برساند. همچنین حداکثر برد جنگی بوکر هم به 305 کیلومتر می‌رسد. یکی دیگر از ویژگی‌های وسیله موردبحث را می‌توان توانایی عملکرد به مدت 24 ساعت دانست. باید به این نکته اشاره کرد که امکان حمل دو دستگاه M10 با هواپیمای C-17 به تمامی نقاط جهان وجود دارد. تا زمان نگارش این مقاله فرایند توسعه M10 بوکر ادامه دارد و ارتش آمریکا نه تنها نمونه‌هایی از آن را دریافت کرده بلکه برخی از آن‌ها را به گردان پیاده جدید خود اختصاص داده است. GDLS برای تولید این خودروهای زرهی قراردادی به ارزش 1.39 میلیارد دلار را امضا کرده و تا جولای سال جاری لشکر 82 هوابرد آمریکا فرایند تست و بررسی این خودروی زرهی را آغاز نموده تا هرگونه نقطه‌ضعف احتمالی آن کشف شود.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان