واکنش طلای سیاه به ریسک‌های ژئوپولیتیکی/ نفت ساز ثبات کوک کرد

قیمت‌های نفت طی امروز پنجشنبه با تغییر چندانی مواجه نشده است. با این حال، ریسک‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه همچنان وجود دارد و کاهش تقاضای نفت از سوی چین، می‌تواند میزان رشد قیمت آن را محدود کند.

واکنش طلای سیاه به ریسک‌های ژئوپولیتیکی/ نفت ساز ثبات کوک کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قیمت‌های نفت در روز پنجشنبه (11 مرداد) تغییر کمی داشتند، چراکه سرمایه‌گذاران در حال بررسی تصمیم اوپک پلاس برای تغییر ندادن سیاست عرضه خود هستند، آن هم در بحبوحه ریسک‌های مربوط به جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه پس شهادت رهبر حماس در ایران.  

معاملات آتی نفت روز چهارشنبه پس از شهادت اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در ایران و احتمال بالاگرفتن تنش‌ها در خاورمیانه بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت؛ با اینحال قیمت‌ها همچنان تحت فشار نگرانی‌ها از کاهش تقاضای چین (بزرگترین واردکننده نفت جهان) قرار دارند.

به نوشته رویترز، معاملات آتی نفت برنت تا ساعت 18 به وقت ایران، با کاهش 0/1 درصدی به 80.76 دلار به ازای هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با کاهش 0/3 درصدی در سطح 77.71 دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت.

با شهادت اسماعیل هنیه در تهران و ارشدترین فرمانده نظامی حزب‌الله در بیروت، این نگرانی به وجود آمده که جنگ 10 ماهه میان اسرائیل و حماس در حال تبدیل شدن به یک درگیری گسترده‌تر است که می‌تواند عرضه نفت در این منطقه را با اختلال روبه‌رو کند.

در همین حال،‌ جلسه‌ای با حضور وزرای کشورهای عضو اوپک پلاس باعث شد سیاست عرضه این گروه بدون تغییر باقی بماند، از جمله برنامه‌ای که طبق آن کاهش عرضه نفت از اکتبر با محدودیت کمتری همراه خواهد شد. اوپک پلاس همچنین اعلام کرده افزایش عرضه می‌تواند هر زمان که لازم باشد متوقف یا حتی معکوس شود.

سیاست اوپک پلاس که در ماه ژوئن تصویب شد شامل درخواست از بعضی اعضا برای از میان بردن تدریجی کاهش 2/2 میلیون بشکه در روز از ابتدای اکتبر 2024 تا سپتامبر 2025 است.

همچنین یک عامل حمایتی دیگر از قیمت طلا، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا بوده که در روز چهارشنبه اعلام کرد تقاضای مطلوب برای صادرات باعث شده ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به 26 جولای (5 مرداد) با کاهش 3/4 میلیون بشکه‌ای مواجه شود.

همچنین تصمیم بانک مرکزی انگلستان برای کاهش نرخ بهره و سیگنال فدرال رزرو مبنی بر امکان کاهش این نرخ در ماه سپتامبر، زمینه‌ساز رشد قیمت نفت خواهد بود. نرخ‌های بهره پایین هزینه استقراض را کاهش می‌دهد و این اتفاق به بهبود فعالیت اقتصادی و تقاضای نفت کمک می‌کند.

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران از تقاضای نفت در چین مطمئن نیستند و همین امر می‌تواند میزان رشد قیمت این کامودیتی را محدود کند. داده‌هایی که در روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد فعالیت تولید صنعتی چین در جولای به پایین‌ترین سطح خود در پنج ماه اخیر رسیده است، چراکه کارخانه‌ها با سفارشات رو به کاهش و قیمت‌های پایین دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنند.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان