بزرگترین استان کشور پذیرای ۳۲۴ شهید گمنام است /تکمیل ۸۵ درصدی یادمان شهدا در کرمان

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان در تشریح آخرین وضعیت ساخت یادمان شهدای گمنام در کرمان، گفت: کار ساخت و تکمیل ۸۵ درصد یادمان‌ها تمام شده است.

بزرگترین استان کشور پذیرای 324 شهید گمنام است /تکمیل 85 درصدی یادمان شهدا در کرمان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛  سرهنگ محمود مهدوی‌فرد، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان در مصاحبه ای به تشریح آخرین وضعیت ساخت یادمان شهدای گمنام در کرمان پرداخت و گفت: از سال 1362 تاکنون پیکر مطهر 324 شهید گمنام در استان کرمان خاکسپاری و 147 یادمان شهید گمنام ساخته شده است. 

او افزود : از این تعداد 23 یادمان در مجموعه دانشگاهی (با 42 شهید که از سال 1387 تا 1402 تدفین شده‌اند)، 15 یادمان در مجموعه روستایی (با 22 شهید از سال 1367 تا سال 1403 تدفین شده‌اند)، 14 یادمان در مجموعه پادگان‌ها و مجموعه نظامی (با 18 شهید که از سال 1385 تا سال 1402 تدفین شده‌اند) قرار دارند.

وی با بیان اینکه 95 یادمان شهید گمنام با 242 پیکر مطهر شهید در مجموعه شهرهای کرمان است که در فضاهای مختلف شهری از سال 1362 تا 1403 خاکسپاری شده‌اند، افزود: بیشترین یادمان و شهید گمنام به ترتیب در کرمان (با 49 یادمان و 121 شهید)، رفسنجان (با 19 یادمان و 31 شهید)، سیرجان (با 11 یادمان و 21 شهید) و شهرستان جیرفت (با 11 یادمان و 21 شهید) قرار دارد.

مهدوی‌فرد از وجود 231 درخواست تدفین شهید گمنام در کرمان خبر داد و تصریح کرد: درخواست‌ها بیشتر از این بوده اما آنهایی که پاسخ داده شده 231 درخواست است که از سال 1383 ثبت شده بودند. امسال نیز درخواست برای خاکسپاری شهید گمنام در مجموعه‌های مختلف روستایی، دانشگاهی و مجموعه نظامی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه کار ساخت و تکمیل 85 درصد یادمان‌ها تمام شده است، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ یادمان زیر 50 درصد پیشرفت در استان نداریم. از سال گذشته نیز برای درخواست‌هایی که موافقت می‌شود یک فرصت حدود 6 ماهه در نظر گرفته می‌شود تا 70 درصد نقشه اجرایی یادمان را تکمیل کنند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: بعضی یادمان‌ها در حال بازسازی است و در بعضی نیز فاز دوم را شروع کرده‌اند. در مجموعه بنیاد، بودجه‌ای برای ساخت یادمان شهدای گمنام وجود ندارد اما در سطح استان به‌همت فرمانداران و استاندار مبالغ عمران شهرستانی تعلق می‌گیرد که این بودجه‌ها را به خود شهرستان برگشت می‌دهیم و ساخت یادمان بر اساس نقشه و نظارت پیگیری می‌شود.

مهدوی‌فرد در پایان با اشاره به استقبال خوبی که برای ساخت یادمان شهدای گمنام در دو سال اخیر وجود دارد، اظهار کرد: کار پیشرفت بالایی داشته و نقشه یادمان‌ها براساس مجموعه‌های مختلف، نمادها و فرهنگ‌های یک منطقه تهیه شده و پس از تأیید، کار شروع می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان