پوتین: از هریس حمایت می‌کنیم / شاید کامالا برخلاف ترامپ روسیه را تحریم نکند / با مالک تلگرام ملاقات داشته‌ام

رئیس‌جمهور روسیه امروز (پنجشنبه) در مجمع اقتصادی ولادیوستوک گفت، دولت مسکو باید به فکر ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در خاور دور روسیه باشد. او همچنین با اشاره به جنگ اوکراین، پیشروی روس‌ها را برجسته کرد. او همچنین از کامالا هریس برای انتخابات آمریکا حمایت کرد.

پوتین: از هریس حمایت می‌کنیم / شاید کامالا برخلاف ترامپ روسیه را تحریم نکند / با مالک تلگرام ملاقات داشته‌ام

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، «مجمع اقتصاد شرق» روز سه‌شنبه آغاز به کار کرد و تا جمعه ادامه خواهد داشت. این مجمع از سوی دانشگاه فدرال خاور دور در شهر ساحلی ولادی‌وستوک روسیه برنامه‌ریزی شده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز در آغاز مراسم گفت خاور دور به سنگر روسیه در واقعیت جدید اقتصادی جهانی تبدیل شده است.

به گفته او، توسعه آینده روسیه تا حد زیادی به توسعه خاور دور بستگی دارد و این مجمع به بستری برای بحث درباره استراتژی توسعه روسیه و کل منطقه آسیا و اقیانوسیه تبدیل شده است.

پوتین گفت، بیش از هزار قرارداد به ارزش بیش از 10.5 تریلیون روبل در سه مجمع آخر امضا شد و روسیه فضای کسب و کار را به طور کلی و خاور دور بهبود خواهد بخشید، از جمله برای سرمایه‌گذاری خارجی. به گفته او، بندر جدید آب عمیق با مشارکت شرکت‌های بلاروسی و چینی ممکن است در خاور دور روسیه ساخته شود.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه خاطرنشان کرد: «همچنین می‌خواهم دولت مسکو به فکر ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در خاور دور روسیه باشد. این طرح باید هم نیازهای فعلی و هم نیازهایی را که در آینده در بین کسب و کار و شهروندان پیش‌بینی می‌کنیم، در نظر بگیرد. و البته باید بازه بلندمدت را در نظر بگیرد.»

پوتین پیشنهاد ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در خاور دور را داد
پوتین

به گزارش اسپوتنیک، رهبر روسیه همچنین در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق گفت: «ما می‌بینیم که روابط تجاری، مسیرهای تجاری به سمت شرق و جنوب جهانی تغییر جهت می‌دهند.»

پوتین افزود: «مناطق خاور دور ما دروازه‌ای مستقیم به این بازارهای امیدوارکننده و در حال توسعه هستند و به ما اجازه می‌دهند بر موانعی که برخی از عوامل غربی در تلاش برای تحمیل بر جهان هستند، غلبه کنیم.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت: «روسیه همکاری خود را با شرکای خارجی گسترش خواهد داد و به تقویت موقعیت این کشور در جهان خواهد پرداخت. البته، ما روابط بین خاور دور روسیه و کل کشورمان را با شرکای خارجی، دوستان، گسترش خواهیم داد؛ با دولت‌ها و شرکت‌هایی که علاقه‌مند به همکاری قابل اعتماد، بلندمدت و سودمند متقابل هستند و در نتیجه این به تداوم تقویت موقعیت روسیه در جهان منجر خواهد شد.»

جنگ اوکراین

پوتین در ادامه تاکید کرد که کلید تضمین امنیت روسیه، تقویت پتانسیل اقتصادی و نظامی آن است.

رهبر روسیه همچنین با اشاره به جنگ اوکراین گفت: «معتقدم کسانی که بر اوکراین حکومت می‌کنند، یا بیگانه هستند یا خارجی. ظاهراً آنها [اوکراینی‌ها] مردم آنها نیستند. علاوه بر این حملات اوکراین به نیروگاه‌های هسته‌ای اقدامات تروریستی خطرناکی است.»

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: «شما در مورد حملات به نیروگاه‌های هسته‌ای در کورسک و زاپوریژیا سوال کرده‌اید. اینها اقدامات تروریستی پرخطر و بسیار خطرناکی هستند. کافیست شما فقط تصور کنید که اگر انتقام ما هم همینطور باشد، چه اتفاقی می‌افتد.»

به گفته پوتین، نیروهای روسیه دستاوردهای قابل توجهی در دونباس به دست آوردند و خسارات سنگینی به نیروهای اوکراینی در کورسک وارد کرده‌اند.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «نیروهای روسی عملیات تهاجمی را تسریع کردند. هیچ مهاری برای حمله ما وجود ندارد، بلکه برعکس، دشمن در مناطق کلیدی در حال ضعیف شدن است. مدت زیادی است که به دستاوردهای قابل توجهی مانند چند روز گذشته نرسیده‌ایم. نیروهای مسلح روسیه باید دشمن را از سرزمین‌های روسیه بیرون کنند. البته آزادسازی دونباس اولویت اصلی روسیه است. با این حال ساکنان مناطق مرزی روسیه از حملات تروریستی اوکراین رنج می‌برند. تعداد مردان ما که احساس نیاز به دفاع از وطن می‌کنند، به شدت افزایش یافته است. دشمن متحمل خسارات بسیار سنگینی هم از نظر پرسنلی و هم از نظر تجهیزات می‌شود. داده‌های وزارت دفاع روسیه موثق است که توسط چندین منبع به طور همزمان تایید شده است.»

به گفته او، رهبران چین، برزیل و هند صادقانه به دنبال کمک به یافتن جزئیات روند حل و فصل مناقشه اوکراین هستند.

پاول دوروف

پوتین همچنین برای اولین بار به بازداشت دوروف اشاره کرد. او می‌گوید با «پاول دوروف» مالک پیام‌رسان تلگرام تماس نداشت و نمی‌دانست که او در باکو بوده است. دوروف از جمهوری آذربایجان عازم فرانسه شد و اکنون در آنجا در بازداشت به سر می‌برد. پوتین گفت، فکر می‌کرد دوروف ساکن مسکو باشد.

پوتین تصریح کرد: ما هیچ شکایتی از پاول دوروف نداریم، اما بسیاری از کشورها دارند.

او توضیح داد که سال‌ها پیش تنها یک بار در یک انجمن تجاری با مدیر عامل تلگرام ملاقات کرده است و از آن زمان دیگر با او تماسی نداشته است.

رئیس جمهور روسیه همچنین گفت: اگر دوروف را گرفتند، پس باید بقیه صاحبان پلتفرم ها را هم بگیرند!

انتخابات آمریکا

پوتین از «کامالا هریس» برای ریاست جمهوری ایالات متحده حمایت کرد.

به گفته ولادیمیر پوتین، بعد از آنکه جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا حذف شد، «بنابراین اکنون روسیه از جانشین او - کامالا هریس حمایت می‌کند.»

پوتین گفت: «کامالا هریس (معاون بایدن و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا) نوعی خنده مسری دارد و این یعنی زندگی با او خوب رفتار می‌کند.»

او افزود: «من زمانی گفته بودم که اگر بتوانیم نامزد مورد علاقه خود را نام ببریم، او جو بایدن است، اما اکنون او در کارزار انتخاباتی شرکت نمی‌کند. او حمایت از هریس را توصیه کرد. بنابراین، این همان کاری است که ما می‌خواهیم انجام دهیم... خنده او بسیار جذاب است. یعنی همه چیز خوب است.»

پوتین افزود: «دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا) به اندازه‌ای که هر رئیس‌جمهوری در آمریکا تا به حال تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده است، دست به این کار زده است و اگر هریس خوب باشد، شاید از چنین اقداماتی خودداری کند.»

مذاکره با اوکراین

پوتین گفت: «روسیه هرگز از مذاکره با اوکراین خودداری نکرد، اما غرب در اوایل سال 2022 توافق صلح بالقوه را خراب کرد.»

او افزود: «ما تمام پارامترهای همکاری صلح‌آمیز را با نماینده کی‌یف هماهنگ کرده بودیم. لازم بود برخی از نکات را مشخص کنیم، اما سپس آقای بوریس جانسون (نخست‌وزیر وقت انگلیس) آمد و به اوکراین دستور داد تا زمان مرگ آخرین اوکراینی بجنگد. این چیزی است که در حال حاضر اتفاق می‌افتد و آن تلاش برای دستیابی به ضربه استراتژیک به روسیه است. اما این اتفاق هرگز نمی‌افتد.»

ولادیمیر پوتین همچنین گفت که از منافع مردم روسی در اوکراین دفاع خواهد کرد.

به گفته رهبر کرملین، اگر اوکراین تمایل به انجام مذاکرات داشته باشد، روسیه امتناع نکرده است، اما این مذاکرات بر اساس توافق‌نامه‌های تعیین‌شده در استانبول انجام خواهد شد.

او افزود: «روسیه درک می‌کند که با چه کسی معامله می‌کند. اوکراین به راحتی تعهدات خود را نقض می‌کند. ما درک می‌کنیم که با چه کسی سروکار داریم. افرادی که ارزشی قائل نیستند، بدون هیچ احترامی با منافع سایر کشورها و مردمان رفتار می‌کنند، متأسفانه چنین افرادی وجود دارند. آنها به راحتی تمام تعهداتی را که بر عهده گرفته‌اند، زیر پا می‌گذارند، حتی اسنادی که امضا کرده‌اند.»

رئیس‌جمهور روسیه رشد اقتصادی و توان نظامی کشورش را ضامن اصلی امنیت خواند و گفت: «ما فقط باید به دنبال چنین فرم‌هایی باشیم، چنین تضمین‌هایی که حداقل به نحوی تا حدودی کارساز باشد.»

دلارزدایی

پوتین در مورد دلارزدایی هم گفت که «مقامات ایالات متحده اشتباه می‌کنند، بنابراین ما به ارزهای ملی روی می‌آوریم.»

ولادیمیر پوتین خاطرنشان کرد که روسیه استفاده از دلار برای معاملات را رد نکرده، بلکه تصمیم گرفته است که اتکای خود را به آنها کاهش دهد. او تاکید کرد: «ارز مورد استفاده در معاملات متاثر از نقش کشور در اقتصاد جهانی است. در حال حاضر، یک تغییر در حال انجام است، زیرا کشورهای جنوب جهانی اکنون 50 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند، که این طبیعتا اولویت‌های استفاده از ارزهای ملی را تغییر می‌دهد.»

کاهش حجم انتقال گاز روسیه به اروپا

ولادیمیر پوتین همچنین گفت: «ما مخالف ترانزیت انرژی خود از طریق اوکراین نیستیم. ما و گازپروم قصد داریم به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنیم... ما قراردادهای ترانزیتی داریم که در 31 دسامبر منقضی می‌شوند، و اگر اوکراین نمی‌خواهد این قراردادها را طولانی کند، نمی‌توانیم آنها را مجبور به انجام این کار کنیم. مصرف‌کنندگان اصلی ما در اروپا نمی‌خواهند چنین اتفاقی بیفتد، با این حال آنها از اوکراین با محصولات نظامی و مالی حمایت می‌کنند. به همین دلیل است که حجم گازی که ما در اختیار اروپا قرار می‌دهیم، کاهش می‌یابد. ما از جریان ترکیه یا سایر خطوط لوله گازی که برای مصارف داخلی استفاده می‌شود، استفاده خواهیم کرد.»

تبادل زندانیان و نقش بن‌سلمان

در 2 اوت، بزرگترین تبادل زندانیان بین روسیه و کشورهای غربی در سال‌های اخیر انجام شد و طی آن هشت روس هم به وطن خود بازگشتند. پوتین در ادامه همچنین گفت: «ولیعهد سعودی نقش مهمی در تبادل زندانیان داشت که روزنامه‌نگار آمریکایی را آزاد کرد.»

پوتین: روسیه حامی راه‌حل 2 دولتی برای مناقشه خاورمیانه است/ از هریس حمایت می‌کنیم
پوتین

او افزود: «در مورد روزنامه‌نگار آمریکایی که تحت پوشش خبرنگار فعالیت می‌کرد - به عبارت دقیق‌تر، این فرد مأموریت‌های اطلاعاتی آشکار را انجام می‌داد، ولیعهد عربستان در مرحله اولیه نقش مهمی در این تلاش ایفا کرد. ما از او برای کمکش سپاسگزاریم، زیرا در نهایت بازگشت شهروندان ما به وطنشان را تسهیل کرد.»

پوتین همچنین به نقش کشورهای دیگر در جهان عرب اشاره کرد.

وی افزود: «در نهایت به نفع همه دست‌اندرکاران این روند، به نتیجه مثبت نهایی دست یافتیم که مهمترین آن بازگشت شهروندانمان به وطن از جمله کسانی است که ماموریت‌های ویژه برای وطن را در خارج از کشور انجام دادند.»

پوتین: همکاری روسیه و ایران در زمینه گاز طبیعی فرصت‌های عظیمی را ارائه می‌دهد

رئیس جمهور روسیه همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: «بدیهی است که آنها به سوخت بیشتر، منابع انرژی بیشتری نیاز دارند و ما اینها را در دسترس داریم. ما اقدامات خود را با ترکمنستان هماهنگ خواهیم کرد. بدیهی است که ایران مدت‌هاست که از ما تقاضای تامین تجهیزات کرده است. این برای ما بسیار راحت است. منابع ذخیره در نزدیکی است، و ما در مورد آن فکر خواهیم کرد. من معتقدم این یک پروژه بسیار قابل انجام است.»

پوتین در نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق همچنین گفت: «بازارهای همسایه نزدیک به ایران بسیار بزرگ هستند و فرصت‌های موجود در آنجا عظیم است و ما می‌توانیم آن بازارها را دنبال کنیم.»

رکود قریب‌الوقوع در اروپا

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه امروز پنجشنبه همچنین گفت بسیاری از کشورهای اروپایی در آستانه رکود هستند و وضعیت بدتر خواهد شد.

پوتین گفت: «ما مشکلات خود را حل خواهیم کرد. بله، با مقداری ضرر، اما به هر حال آنها را حل خواهیم کرد. و کسانی که نمی‌خواهند با ما همکاری کنند، بگذار ضرر کنند. ما می‌بینیم که در کشورهای اروپایی چه می‌گذرد، بسیاری از آنها در آستانه رکود هستند و وضعیت بدتر خواهد شد زیرا کسانی که منابع انرژی آنها را تامین می‌کنند قبل از هر چیز به منافع خود و منافع ملی اهمیت می‌دهند.»

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «اقتصاد اروپا بدون روسیه در حال گذر از آزمون‌های بسیار جدی است.»

حمایت از راه‌حل 2 دولتی

به گفته پوتین، روسیه تمام تلاش خود را برای حل بحران جدی و طولانی‌مدت خاورمیانه انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «اما یک بار دیگر تکرار می‌کنم، ما هر کاری که به ما بستگی دارد انجام خواهیم داد. من در ملاقات اخیر با محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) در این مورد صحبت کردم. او در مسکو بود تا به حل این بحران طولانی‌مدت و بسیار جدی کمک کند.»

پوتین همچنین گفت که ایالات متحده کشوری با مواضع بی‌طرف در قبال بحران خاورمیانه نیست.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «روسیه از راه‌حل 2 دولتی برای مناقشه خاورمیانه حمایت می‌کند. در مورد موضوع بشردوستانه، البته، ما در تلاش هستیم تا مسائل مربوط به گروگان‌ها (اسیران صهیونیست) را حل کنیم و در اینجا به نتایج خاصی می‌رسیم که از این بابت بسیار خوشحالیم و تلاش خواهیم کرد در آینده این کار را انجام دهیم.»

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان