حکم حبس برای متجاوز به عرصه محوطه باستانی "مگرنات" در خوزستان

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان از محکومیت فردی خبر داد که با حفر کانال، به عرصه محطه باستانی مگرنات تجاوز کرده بود.

حکم حبس برای متجاوز به عرصه محوطه باستانی "مگرنات" در خوزستان

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین، سیدمحسن حسینی معاون میراث‌ فرهنگی خوزستان گفت: محوطه مگرنات یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی اسلامی خوزستان است که در فاصله حدود 20 کیلومتری جنوب شهرستان شوش قرار دارد و متأسفانه طی سالیان متمادی توسط حفاران غیرمجاز بصورت شبانه حفاری می‌شد.

وی افزود: طی چند ماه گذشته متأسفانه قسمتی از عرصه محوطه توسط یکی از کشاورزان محلی با هویت معلوم تسطیح شد و این کشاورز به حفر کانال در این قسمت اقدام کرده بود که باوجود تذکرات پیش‌گیرانه، متأسفانه شخص خاطی به تذکرات و هشدارهای عوامل میراث توجهی نمی‌کرد.

ایشان گفتند: باتوجه به این موضوع، پس از طرح شکایت علیه شخص خاطی در محاکم قضایی و پیگیری‌های مسئولان اداره میراث‌فرهنگی و حقوقی شهرستان شوش، حکم محکومیت برای شخص یادشده طی روزهای گذشته صادر و مرتکب به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

حسینی با بیان این‌که محوطه مگرنات علاوه بر ثبت در فهرست آثار ملی دارای ضوابط مصوب عرصه و حریم ابلاغی وزارتخانه است، گفت: بنده به نوبه خود از همه مسئولان محترم و عزیز در سیستم قضائی و نیروی انتظامی شهرستان که همواره در حفظ و حراست از آثار تاریخی و  باستانی در  کنار میراث‌فرهنگی هستند و با جدیت تمام با سوداگران آثار تاریخی برخورد قانونی می‌کنند تشکر می‌کنم.

وی اظهارکردند: خط قرمز ما در میراث‌فرهنگی، حفاظت و حراست از محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی‌باستانی است  و چنانچه هر شخص یا اشخاصی قصد تجاوز به این محوطه‌ها و سایت‌ها را داشته باشند، میراث‌فرهنگی براساس قانون و مقررات از راه محاکم قضائی، موضوع را با جدیت هرچه تمام پیگیری خواهد کرد.

محوطه تاریخی مگرنات در جنوب شهر شوش و در حوزه استحفاظی شهرستان کرخه قرار دارد.

مگرنات در شمار بزرگترین و ارزشمندترین محوطه‌های تاریخی مربوط به دوره اسلامی در جنوب‌غرب ایران بوده که در فهرست آثار ملی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان