پنتاگون نگران روابط دفاعی ایران و روسیه شد

سخنگوی پنتاگون با ابراز نگرانی نسبت به همکاری‌های دفاعی تهران و مسکو، ادعاها درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را تکرار کرد اما گفت مسکو تاکنون از آن‌ها استفاده نکرده است.

پنتاگون نگران روابط دفاعی ایران و روسیه شد

به گزارش خبرآنلاین ژنرال «پاتریک رایدر» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در یک نشست خبری مدعی شد واشنگتن تائید می‌کند که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه-برد خود، موسوم به فتح-360 را در اختیار روسیه قرار داده است. او در ادامه گفت که پنتاگون نمی‌تواند به‌طور دقیق تعداد این موشک‌ها را مشخص کند.

به نقل از ایسنا رایدر در ادامه ادعاهای خود با ارائه جزئیاتی درباره این موشک‌ها گفت ارزیابی واشنگتن این است که روسیه به زودی از این موشک‌ها علیه اوکراین استفاده خواهد کرد.

ادعاهای مقامات آمریکا مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین پس از آن عنوان می‌شود که رسانه‌های آمریکایی روز جمعه به نقل از منابع آگاه اولین بار این ادعا را مطرح کردند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه این ادعا را به‌طور قوی رد کرده‌اند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره این ادعاها گفت: ما موضع روشنی در ارتباط با تحولات اوکراین و بحران اوکراین داریم و جای تاسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. ما در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و و بارها تاکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: ما ادعاهای مطرح شده مبنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ در بحران اوکراین را قویاً رد می‌کنیم و این اتهامات و ادعاها را ناشی از منویات سیاسی طرف‌هایی می‌دانیم که این اتهامات را مطرح می‌کنند. این اتهامات از سوی کسانی به ایران مطرح می‌شود که خود تامین‌کننده تسلیحات برای یک طرف جنگ در این بحران هستند و در گسترش این جنگ نقش ایفا می‌کنند.

همچنین «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در واکنش به این ادعاها تصریح کرد: ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم اما چنین اطلاعاتی همیشه با واقعیت مطابقت ندارد.

پسکوف ایران را شریک مهم روسیه توصیف کرد و افزود: ما در حال توسعه روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه هستیم، ما در حال توسعه همکاری‌ها و گفت‌وگوهای خود در تمام زمینه‌ها، از جمله حساس‌ترین حوزه‌ها هستیم.

سخنگوی پنتاگون همچنین مدعی شد: کاری که این موشک انجام می‌دهد، این است که روسیه را قادر می‌سازد تا از قابلیت برد کوتاه آن استفاده و در عین حال، توانایی‌های دوربرد خود را برای استفاده در سراسر میدان نبرد حفظ کند، بنابراین زرادخانه روسیه را عمیق‌تر می‌کند و همچنین دوباره به آن توانایی حمله به انواع اهدافی را می‌دهد که دیده‌ایم.

او با ابراز نگرانی نسبت به سطح همکاری‌های دفاعی تهران و مسکو گفت: بدون اینکه بتوانیم وارد جزئیات شویم، می‌بینیم که آن‌ها اطلاعات مربوط به برنامه‌های هسته‌ای، فضایی و سایر قابلیت‌های فن‌آوری را که روسیه دارد و کشورهایی مانند ایران خواهان آن هستند، به اشتراک می‌گذارند.

رایدر ادامه داد: جنبه نگران‌کننده این موضوع، روابط رو به گسترش روسیه و ایران است.

سخنگوی پنتاگون همچنین با اشاره به تقویت روابط روسیه و کره شمالی به‌ویژه در زمینه‌های نظامی مدعی شد: بنابراین، باید این‌گونه فرض کرد که اگر ایران این نوع موشک‌ها را به روسیه ارائه می‌کند، به احتمال زیاد این یک معامله خوب، تنها برای یک بار نیست. این، ظرفیتی خواهد بود که روسیه در آینده به دنبال استفاده از آن خواهد رفت.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به این ادعای اثبات نشده تاکید کرد موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: تهران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها و همچنین فاصله گرفتن از گفت‌وگوهای آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند، بلکه کشورهای دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌کند.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان