تازه های نشر وتحقیق

فصلنامه علوم حدیث، در هر شماره، به معرفی کتابهای تازه انتشاریافته در زمینه علوم حدیث می پردازد. کلیه نویسندگان، محققان،مترجمان، ناشران و... می توانند با ارسال دو نسخه از هر کتاب تازه، به معرفی آثار خود در این صفحه اقدام نمایند. کتاب ارسالی باید در سال جاری شمسی، قمری یا میلادی منتشر شده باشد.

الف. تازه های نشر

فصلنامه علوم حدیث، در هر شماره، به معرفی کتابهای تازه انتشاریافته در زمینه علوم حدیث می پردازد. کلیه نویسندگان، محققان،مترجمان، ناشران و... می توانند با ارسال دو نسخه از هر کتاب تازه، به معرفی آثار خود در این صفحه اقدام نمایند. کتاب ارسالی باید در سال جاری شمسی، قمری یا میلادی منتشر شده باشد.

شایان ذکر است که کتابهای ارسالی، پس از معرفی، با امضای ارسال کننده، به کتابخانه های مرکز تحقیقات دارالحدیث(قم) و دانشکده علوم حدیث (شهر ری) تسلیم می گردند.

چهل حدیث

این کتاب، مشتمل بر چهل حدیث با ترجمه فارسی است که انتخاب وترجمه آنها توسط حضرت امام خمینی(ره) صورت گفته است. متن احادیث و ترجمه ها بدون هیچ تصرفی از کتاب ارزشمند (شرح چهل حدیث) امام(ره) اقتباس شده اند. تدوین این اثر را معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عهده داشته و کتاب در (74) صفحه در قطع پالتویی، به همت انتشارات این وزارتخانه در سال جاری و در تهران منتشر شده است.

مجموعه (گزیده های آثار فارسی امام خمینی «ره »):

چکیده سازی از آثار دانشوران، پیشینه دیرینه ای در میان فرهنگها، از جمله فرهنگ اسلامی دارد. از دیرباز در میان مسلمانان، عده ای به هم رسیدند که عهده دار چکیده سازی کتابهای درازدامن شدند تا بر خوانندگان آنها بیفزایند. این سنت، در پنج قرن اخیر، دامن گستر شد و صدها چکیده فراهم گردیدو عناوینی چون: مختار، خلاصه، لباب، لب اللباب، منتخب، مختصر ونخبه، برای آنها برگزیده شد.

نیاز به تفصیل نیست که جامعه ما با بعد سیاسی شخصیت امام خمینی(ره) بیش از بعد علمی آن آشناست. از این رو، شناساندن بعد علمی ایشان، ضرورت مضاعف دارد و بهترین و مطمئن ترین راه تامین این هدف، حذف واسطه ها و دعوت جامعه به مطالعه کتابهای ارزنده و آموزنده این فرهنگبان است.

کمیته فرهنگی یکصدمین سالگرد ولادت امام خمینی، با آهنگ شناساندن بعد فرهنگی ایشان، عهده دار چکیده سازی از میراث مکتوب فارسی امام خمینی شد تا از رهگذر آسانخوان کردن کتابها،خوانندگان بیشتری بیابد و بهره اش عامتر شود. بدین رو، آثارفارسی امام(ره)، به شرح ذیل، چکیده شده است:

1 شرح چهل حدیث;

2 شرح حدیث جنود عقل و جهل;

3 آداب الصلاه;

4 سر الصلاه;

5 دیوان اشعار.

در چکیده سازی این کتابها این نکته ها منظور شده است:

1 هیچ مطلبی به اصل نوشته افزوده نشده، و آنچه بر حسب ضرورت به صورت عنوان یا پیوند مطالب اضافه شده، در میان دو قلاب ومتمایز از متن می باشد.

2 خط فکری و علمی حضرت امام(ره) در این نوشته ها حفظ شده ومنطق حاکم بر گزینش، حذف مباحث مستقل، فنی، مکرر، مفصل،استشهادها و احیانا مباحث حاشیه ای و خارج از روح کلی کتاب بوده که گاه امام(ره) خود، به حاشیه ای بودن و خارج از مداربودن آن، تصریح می کند.

3 معنای برخی واژه ها و پاره ای توضیحات دیگر، از گزینشگران است که در پانوشت آمده است.

4 در آغاز هر بخش، چکیده مطالب به قلم ساده و روان و متمایزاز متن اصلی به عنوان درآمد بحث، از سوی گزینشگران افزوده شده است.

5 چاپ مورد استفاده، همان است که از سوی موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(ره) با دقت و جدیت فراهم آمده، و در تلخیص،بدون ویرایش جدید و با همان علایم و نشانه ها جای گرفته است.

6 فهرستهای فنی پایان کتابها حذف شده اند.

7 حجم گزیده، در حدود دویست صفحه در نظر گرفته شده، جز برای کتاب (شرح چهل حدیث) که به سبب حجم زیاد متن اصلی، از این رقم فراتر رفته است.

8 هدف این گزیده خوانی، آن نبوده و نیست که متن گزیده،جایگزین اصل کتاب گردد; بلکه مقصود آن بوده که این گزیده هادرآمد و روزنه ای به متن اصلی باشد و برای مخاطبان جوان ودانشجویان، سودمند افتند.×دو کتاب از این مجموعه گزیده ها اثر حدیثی است که به آنهااشاره می شود:

1. گزیده (شرح چهل حدیث)

چهل حدیث نویسی، سنتی دیرپا در میان عالمان و محدثان بوده است که پاسخی به سفارش پیامبر(ص) به حفظ و نگه داشتن چهل حدیث است.

امام خمینی(ره) با تکیه بر میراث علوم اسلامی و بهره مندی عمیق از فرهنگ ریشه دار دینی، در این کتاب می کوشد تا چهل حدیث معتبر را برگزیند و آنها را شرح کند و براساس آنها ابعادگوناگون انسان را بکاود و پاره ای حقایق عرفانی را بازگوید وچراغی برای پویندگان طریق کمال برافروزد.

این کتاب، عمدتا رنگ و بوی اخلاقی دارد و هدف از تقریر آن، آگاه ساختن مخاطبان از امکانات بی شمار خویش و کمک به آنان برای کمالجویی است; اما برای تحقق این هدف، مهم ترین علوم اسلامی،همچون: تفسیر، عرفان، فلسفه و کلام به کار گرفته شده است. درنتیجه، خواننده با مباحثی متنوع رویاروی می شود و هر کس بنابه علائق خود، از آن، بهره می گیرد.

کتاب (شرح چهل حدیث) در سال 1371ش، از سوی موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی با تحقیق ممتاز و چاپ عالی به مشتاقان معرفت و اخلاق در هشتصد صفحه و با فهرستهای فنی عرضه شد و اینک دریکصدمین سال میلاد امام خمینی(ره)گزیده آن به کوشش آقای سیدحسن اسلامی در 282 صفحه رقعی به همه جوانان و دانشجویان و دانش پژوهان تقدیم شده است.

2. گزیده (شرح حدیث جنود عقل و جهل)

جنود عقل و جهل، عنوان حدیثی مفصل و معتبر در (اصول کافی) است و تا کنون، چند شرح بر آن نوشته شده است. شرح امام خمینی مشتمل بر مباحث ارزنده و آموزنده عرفانی، اخلاقی و فلسفی است و آزآثار بی مانند در نوع خویش قلمداد می شود. ایشان در این شرح به تبیین کلیدواژه های حدیث پرداخته و با عرضه آن به آیات قرآن و روایات دیگر، کتابی خواندنی و کاربردی فراهم کرده است.

گزیده حاضر برپایه نسخه چاپی و تصحیح شده ای سامان یافته که درسال 1377ش، از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)منتشر شده است.

اصل کتاب، در حدود پانصد صفحه است و اینک در یکصدمین سالگشت ولادت امام خمینی، گزیده آن در دویست صفحه رقعی، به کوشش آقای محمد اسفندیاری و از سوی کمیته فرهنگی ستاد یکصدمین سال میلادامام(ره) تقدیم شده است.

ب. تازه های تحقیق

فصلنامه علوم حدیث، در هر شماره، تحقیقات به انجام رسیده یاآماده نشر (در حوزه علوم حدیث) را به اجمال گزارش می کند.

مولفان، محققان، دانشجویان و مترجمان علوم حدیث، موسسات تحقیقاتی و ناشران، می توانند با هدف تسهیل انتشار آثار خود،برقراری ارتباط با دیگر پژوهشگران و ناشران، اطلاع رسانی به هنگام و پرهیز از کارهای موازی، از این طریق، به معرفی اثرعلمی خود اقدام نمایند. کلیه آثار در دست چاپ و انتشار،تحقیقات پایان یافته و پایان نامه ها، پس از رویت آنها توسطسردبیر، در نوبت معرفی قرار خواهند گرفت.

التبلیغ فی الکتاب والسنه، محمد الریشهری، تحقیق: مرکز تحقیقات دارالحدیث.

الحوار بین الحضارات فی الکتاب والسنه، محمد الریشهری، تحقیق:

مرکز تحقیقات دارالحدیث.

التنمیه الاقتصادیه فی الکتاب والسنه، محمد الریشهری، تحقیق:

مرکز تحقیقات دارالحدیث.

حدیث تندرستی (ترجمه و تحقیق طب الائمه ی سید عبدالله شبر)،عباس پسندیده.

عرضه حدیث بر پیامبر(ص) و امامان(ع)، عبدالهادی مسعودی.

ترجمه مشکاه الانوار ابوالفضل علی طبرسی، مهدی هوشمند.

الجعفریات (الاشعثیات)، ابن اشعث کوفی، تحقیق: سعید رضا علی عسکری.

محاسن الازهار فی مناقب امام الاطهار، حمید بن احمد زیدی (مق652ق)، تحقیق: محمد باقر محمودی.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر