وضعیت لثه بعد از زایمان

این مقاله اختصاص به خانم‌هایی دارد که بعد از این همه اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت دهان و دندان در بارداری، باز هم با نگرانی می‌پرسند آیا بعد از زایمان نیازمند درمان مشکلات لثه، به علت بارداری هستیم؟ در دوران بارداری مقدار هورمون‌های جنسی زنانه که استروژن و پروژسترون نام دارند، در بدن زن باردار به‌طور مرتب افزایش می‎یابد و ...

وضعیت لثه بعد از زایمان
این مقاله اختصاص به خانم‌هایی دارد که بعد از این همه اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت دهان و دندان در بارداری، باز هم با نگرانی می‌پرسند آیا بعد از زایمان نیازمند درمان مشکلات لثه، به علت بارداری هستیم؟ در دوران بارداری مقدار هورمون‌های جنسی زنانه که استروژن و پروژسترون نام دارند، در بدن زن باردار به‌طور مرتب افزایش می‎یابد و در سه ماهه آخر بارداری مقدار تولید این هورمون‌ها به بیشترین حد می‎رسد. این هورمون‌ها روی لثه‎ها اثر می‎کنند و تغییراتی را که بیشتر ناشی از پروژسترون است ایجاد می‎نمایند. معمولاً افزایش شدت التهاب لثه در دوره بارداری، در ماه دوم یا سوم شروع می‎شود و تا ماه هشتم افزایش می‎یابد و بعد در ماه نهم مقداری کمتر می‎شود.
البته اگر در دوران بارداری به دلیل وجود حالت تهوع، زن باردار از مسواک و نخ دندان کمتر از دوران قبل از بارداری خود استفاده کرده باشد میزان جرم و دیگر رسوبات میکروبی در دهانش بیشتر از مقدار قبل از بارداری خواهد بود.
باید توجه داشت که در دهانی که مرتب با مسواک و نخ دندان تمیز نمی‎شده و در نتیجه جرم و رسوبات میکروبی دیگر در آن تشکیل شده بوده، قبل از بارداری نیز التهاب لثه وجود داشته است اما مقدار و شدت آن کمتر بوده و در نتیجه احتمالاً به آن توجه لازم نمی‎شده است ولی پس از باردار شدن، التهاب لثه شدت بیشتری پیدا کرده، زن باردار ناچار به آن توجه می‏نماید و لذا ممکن است به اشتباه فکر کند این تغییرات به علت بارداری ایجاد شده است.
در دوره بارداری ترکیب رسوبات میکروبی دهان تغییراتی می‎کند. مجموعه این تغییرات باعث می‎شود که پاسخ لثه‎ها به حضور میکروب‌ها شدیدتر از حالت قبل از بارداری شود لذا برای پیشگیری لازم است که در این دوران تمیز کردن دهان دقیق‎تر و شدیدتر از دوران قبل از بارداری صورت گیرد.
در واقع التهاب لثه در دوران بارداری مانند حالت عادی به علت رسوبات میکروبی موجود در دهان ایجاد می‎شود و نه به علت حاملگی. لازم است در پاسخ به نگرانی شما عزیزان یادآور شوم تا دو ماه بعد از زایمان تناسب بین میزان رسوبات میکروبی موجود در دهان و شدت التهاب لثه به وضعیت قبل از بارداری برمی‎گردد.
در هر حال بعد از زایمان تا وقتی که رسوبات میکروبی (جرم و پلاک میکروبی) در دهان وجود داشته باشد، لثه خودبه‌خود به وضع سلامت برگشت نمی‎کند و لازم است که عمل جرم‌گیری و تمیز کردن کامل دهان انجام گیرد.

پی نوشت ها :
 

*متخصص بیماری‌ها و جراحی لثه
 

منبع: http://www.salamat.com
ae
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان