سرمقاله ؛ نمایشگاه پنجم و دورنمای اهداف

پنجمین نمایشگاه سراسری نرم افزار علوم اسلامی هم زمان با میلاد مسعود حضرت مهدی موعود(عج) در مجتمع فرهنگی امام خمینی قم به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد.

پنجمین نمایشگاه سراسری نرم افزار علوم اسلامی هم زمان با میلاد مسعود حضرت مهدی موعود(عج) در مجتمع فرهنگی امام خمینی قم به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد.

هدف از برپایی نمایشگاه، اطلاع رسانی در دو سطح مراکز تولید کننده محصولات نرم افزاری علوم اسلامی و کاربران عمومی اعلام گردید.

آگاهی مؤسسات تحقیقاتی و تولید کنندگان نرم افزار علوم اسلامی از طرحهای در دست اقدام و تولیدات یکدیگر باعث تقلیل در کارهای تکراری خواهد شد. این بدیهی ترین نتیجه ای است که از چنین همایشی، در سطح نخست، مورد انتظار دست اندرکاران نمایشگاه می باشد.

در مواجهه با تکرار و موازی کاری در تولید برنامه های نرم افزاری علوم اسلامی، دو دیدگاه وجود دارد. نگرشی که معتقد است به خاطر جذابیت «نرم افزار» خصوصا در میان قشر جوان، تلاش برای تولید نرم افزارهای اسلامی به طور مطلق امری پسندیده و قابل پذیرش است. بر این اساس حتی اگر یک موضوع در قالبهای گوناگون ریخته و به اشکال مختلف و با عناوین تکراری عرضه شود باز قابل عرضه و اعتنا است.

این دیدگاه بر این نکته صحه می گذارد که به خاطر تنوع خدمات برنامه های رایانه ای، هر تولید کننده ای می تواند بنا بر سلیقه و خلاقیت خود گونه خاصی از روشهای بازیابی اطلاعات را طراحی نماید که تا حدی برای محقق و پژوهشگر ارزشمند و مفید باشد و هرکس به فراخور نیاز خود از یک بسته نرم افزاری با قابلیتهای ویژه بهره جوید.

بدیهی است که این نگرش هرگز تولید محصولی با موضوع و هدف واحد و در عین حال ضعیف تر از محصول مشابه خود را تایید نمی کند. زیرا همه بر این نکته اتفاق نظر دارند که این تکرار و موازی کاری به معنای هدر دادن سرمایه و توان ملی کشور است.

ایده دوم برخلاف نگرش نخست، تکرار را در هر شکلی غیر قابل توجیه می داند و معتقد است شرکتهایی که نسخه ای از نرم افزار را به بازار روانه می کنند باید مسئولیت خدمات و پشتیبانی آن را تا زمانی که امتیاز آن محصول را در اختیار دارند به نحو احسن بر عهده گیرند و گاه و بیگاه نسبت به ارتقا و افزایش امکانات نرم افزاری برنامه عرضه شده، به تناسب خواست کاربران، اقدام لازم را به عمل آورند. بدین ترتیب اگر این تولید کنندگان بر تعهدات خود پایبند بمانند، فرصتی برای رقبا به وجود نخواهد آمد تابه تولید نرم افزارهای مشابه بپردازند و در نتیجه از صرف هزینه و وقت در فرایندی مکرر جلوگیری خواهد شد.

دومین هدفی که در برپایی نمایشگاه دنبال می شود، آشنایی و ارتباط مراکز تحقیقاتی با یکدیگر به منظور بسط و گسترش همکاری در موضوعات مورد علاقه آنها و در نهایت اتخاذ وحدت رویه در تولید محصولات نرم افزاری علوم اسلامی است.

ارتباط و آشنایی مراکز تحقیقاتی با یکدیگر که از رهگذر این تجمع فرهنگی امکان پذیر خواهد بود، می تواند بسیاری از مشکلات و موانع موجود بر سر راه این تولیدکنندگان را بردارد و آنان را در ایجاد تشکلی صنفی یاری بخشد.

سومین هدف، تبادل دانش و تجربیات به دست آمده میان شرکت کنندگان درطول یک سال تلاش همسو و همگراست; دانشی که به لحاظ بالا بودن سطح فن آوری آن، درجه ممتازی از خلاقیت و سرمایه گذاری را می طلبد و کسب تجربه در این میدان با صرف زمان و هزینه بسیار همراه است . برخورداری از این دو ویژگی که هر تولید کننده ای به عنوان پشتوانه علمی و عملی خود به آن می نگرد چنانچه به مشارکت گذاشته شود، نتایج ثمربخشی را به بار می آورد و شاهد تحولی چشمگیر در ارتقای محصولات نرم افزاری علوم اسلامی خواهیم بود.

تبادل دانش و تجربه میان تولیدکنندگان نرم افزار علوم اسلامی، هدفی است که چنانچه تحقق پذیرد شکوفه های همدلی و همکاری را به بار خواهد نشاند و نتایجی شیرین و گوارا درپی خواهد داشت. همه ما به تجربه دریافته ایم که تلاش و کوشش همراه با مشارکت و هم فکری افقهای درخشانی را فرا روی آدمی می گشاید که به صورت انفرادی دست نیافتنی است.

چهارمین هدفی که از برپایی نمایشگاه مورد نظر است، شناخت نقاط ضعف و قوت در گستره داده پردازی علوم اسلامی می باشد از جمله شناخت اطلاعات و موضوعات پردازش نشده و بر زمین مانده از یک سو و موضوعاتی که به کرات به آنها پرداخته شده از سوی دیگر، همچنین عناوینی که به صورت گذرا و پراکنده نیم نگاهی به آنها شده است.

شناخت نقاط ضعف و قوت در عرصه داده پردازی علوم اسلامی به مفهوم نشان دادن راههای طی نشده و معرفی منابع غنی فرهنگی بر زمین مانده است که مجموعه ای از افراد خبره در این فن می توانند در حاشیه نمایشگاه به تدوین این استراتژی پرداخته و با معرفی منابع ارزشمند قابل پردازش، راهنمای تولیدکنندگان و طراحان نرم افزار باشند.

پنجمین هدفی که از نظر دور مانده است، انتخاب نرم افزار یا نرم افزارهای برگزیده سال و انتخاب برترین تولید کننده و معرفی موضوعات جدید پردازش شده و تهیه فهرستی از موضوعات مورد نیاز ولی فراموش شده است که در هیچ یک از نمایشگاههای نرم افزار مطمح نظر قرار نگرفته است.این در حالی است که چنین اقدامی معمولا در هر نمایشگاهی صورت می پذیرد.

این کار هدف اصلی برپایی چنین نمایشگاهی است که متاسفانه تا کنون مغفول مانده و هرساله در مراسم اختتامیه صرفا به ذکر نام مؤسسات و اهدای هدایایی چند بسنده می شود و در نتیجه نمایشگاه از هیجان و التهابی سازنده دور نگه داشته شده و چنین فرصت ارزشمندی از دست می رود. بدین ترتیب نمایشگاه بدون حصول نتیجه نهایی - که به طور طبیعی از آن انتظار می رود- به پایان می رسد و متخصصان و تولید کنندگانی که در نمایشگاه حضور نداشته و از دور ناظر برپایی چنین نمایشگاهی بوده اند از رسیدن به یک جمع بندی و نتیجه گیری نهایی بی اطلاع می مانند. از این فراتر، حتی شرکت کنندگان نیز تقریبا دست خالی و محروم از حصول یک دستاورد مشخص، سالن نمایشگاه را ترک می کنند. از این رو بیم آن می رود که نمایشگاه، خود به تکرار کشیده شود و سال به سال به تدریج از حضور مؤسسات کاسته گردد.

اگرچه اهداف دیگری را نیز می توان برای برپایی چنین نمایشگاههایی برشمرد اما اشاره به این اهداف اساسی پنج گانه و نگرشی گذرا به میزان تحقق آنها می تواند دست اندرکاران این نمایشگاه منحصر به فرد و پر اهمیت را -که با تلاشی خالصانه در جهت خوشنودی حضرت بقیه الله(عج) به صورتی شبانه روزی در برپایی آن به عنوان یک همایش علمی، فرهنگی و مذهبی رنج بسیاری را بر خود هموار کرده اند- در اتخاذ تصمیم برای دستیابی کامل به اهداف یاد شده و نیل به اهدافی والاتر یاری بخشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر