چگونه صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شویم

صبح زود بیدار شدن به همراه ورزش کردن یکی از اهدافی است که همه ی ما به دنبال دست یافتن به آن هستیم. اما آیا تا کنون موفق بوده‌ایم؟

خوابصبح زود بیدار شدن به همراه ورزش کردن یکی از اهدافی است که همه ی ما به دنبال دست یافتن به آن هستیم. اما آیا تا کنون موفق بوده‌ایم؟

این کار غیر ممکن نیست و هرکسی ممکن است این را به شما بگوید. اما واقعا راه حل درست این تنبلی چیست ؟ ما به سراغ دکتر جانت کی کندی، مشاور و روانشناس، موسس NYC SLEEP DOCTOR و نویسنده ی کتاب " GOOD SLEEPER " رفته ایم و او ما را در این مورد راهنمایی کرده است .

1. شروع 

بهترین راه برای این که زودتر به رختخواب بروید این است که صبح زودتر از خواب بیدار شوید. ساعت را روی زمانی منطقی تنظیم کنید . برای مثال اگر ساعت 8:30 دقیقه از خواب بلند می‌شوید ساعت را برای روز بعد روی 5:30 دقیقه تنظیم نکنید. سعی کنید هر هفته ساعت را 30 دقیقه زودتر روی زنگ قرار دهید. نباید زنگ ساعت را قطع کنید و چرت کوتاهی بزنید. بدن شما به این زود بیدار شدن عادت می‌کند و طبیعتا شما شب زودتر به خواب خواهید رفت. شاید عادت کردن به این نوع خوابیدن و برخاستن با وجود برنامه‌های گوناگونی که در آخر هفته دارید کمی سخت باشد اما بنیاد ملی خواب به شما توصیه می‌کند که برای کنترل و نظم خواب و عادت دادن بدن خود به این سیستم، حتما این کار را انجام دهید.

خواب2. خاموش کردن وسایل الکترونیکی 

غرق شدن در دنیای وب، شبکه‌های اجتماعی و پیام دادن بسیار آسان است و همچنین هیجان انگیز اما می‌تواند میزان ترشح ملاتونین در بدن شما را دچار تغییر کند . بهتر است برای خود محدودیتی قائل شویم و حداقل یک ساعت قبل از خواب، وسیله‌های الکترونیکی را کنار بگذاریم تا ذهن کمی استراحت کند. قبل از خواب ایمیل‌های خود را چک نکنید . این فقط باعث مشغول شدن ذهن شما می‌شود و مسلما نمیتوانید در نیمه شب کار مفیدی در رابطه با ایمیل انجام دهید. می‌توانید تا صبح صبر کنید.

3. کمی هوای تازه و ورزش

دکتر کندی در این باره توضیح می‌دهد : " اگر برایتان سوال است که چرا به شما توصیه می‌شود برای راحت خوابیدن فعالیت بدنی داشته باشید به این دلیل است که هوای تازه و نور خورشید با متوقف کردن ترشح ملاتونین باعث افزایش میزان انرژی شما می‌شوند. " فعالیت بدنی می‌تواند روی عمکرد شبانه روزی بدن تاثیر گذاشته و علائم نگرانی و اضطراب را که باعث غلت زدن و نخوابیدن می‌شود کاهش دهد. 

 بنیاد ملی خواب به شما توصیه می‌کند برای حفظ این عملکرد شبانه روزی نوشیدن قهوه و خواب نیمروز را به حداقل برسانید. کندی در این باره می‌گوید : " مصرف کافئین به صورت متعادل ایرادی ندارد اما مصرف بیش از حد آن مشکل ساز است.

خواب4. فراهم کردن محیط مناسب 

برخی از افراد ترجیح می‌دهند به جای چراغ‌های معمولی از چراغ‌های هوشمند که میزان نور خود را با میزان خورشید تنظیم می‌کنند استفاده کنند. بنیاد ملی خواب نیز از این مساله استقبال می‌کند و به شما توصیه می‌کند قبل از خواب نور بسیار کمی داشته باشید و دمای اتاق را بین 15 تا 20 درجه قرار دهید تا راحتتر به خواب بروید. 

به عقیده ی دکتر کندی می‌توانید با گذاشتن لیوانی آب در کنار تختتان و نوشیدن آن بعد از خاموش کردن زنگ ساعت، از خستگی و کمبود آب صبح هنگام جلوگیری کنید.

5. بدانید که بدن شما به چه میزان خواب نیاز دارد 

همیشه به شما گفته شده است که باید هفت تا هشت ساعت خواب مفید در شب داشته باشید. اما آیا این درمورد همه صدق می‌کند ؟دکتر کندی در این باره می‌گوید : " نه. این یک قانون نیست. هنگامی که افراد چنین قانونی را برای خوابیدن تنظیم می‌کنند خواب بدتری خواهند داشت زیرا به دلیل فکر کردن زیاد به این موضوع دچار استرس شده و زمان زیادی را در تخت می‌گذرانند که اکثر آن به بیداری و اضطراب می‌گذرد و این برایشان مشکل‌ساز خواهد شد. اگر شخصی در سلامت کامل به سر ببرد اکثر اوقات خواب کافی دارد و به راحتی به خواب می‌رود ( اما نه خود به خود و در شرایط نامناسب ) و تقریبا هر روز راس ساعت معینی از خواب بر می‌خیزد . مسلما این شخص خواب کافی خواهد داشت .

 

مقالات مرتبط

5 عادت بد مربوط به خوابیدن که برای سلامتی و شادابی شما مضرند

Bad-sleeping-Habits

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر