مهر گزارش می دهد؛

موج سواری رسانه های معاند درحوادث کردستان/پای اطلاع رسانی می لنگد

سنندج – وقوع حوادث و اتفاقات ساده طی چند سال اخیر در کردستان به زمینه ای برای موج سواری رسانه های معاند و ضد انقلاب تبدیل می شود و در این میان مسئولان استانی همواره منفعل عمل می کنند.

موج سواری رسانه های معاند درحوادث کردستان/پای اطلاع رسانی می لنگد

خبرگزاری مهر – گروه استانها: با گسترش روز افزون حوزه اطلاع رسانی، امروز شمار زیادی رسانه خبری در فضای ماهواره، تلویزیون، فضای مجازی و حتی مکتوب در حوزه مناطق کردی فعالیت می کنند که هدف اصلی آنها وارونه جلوه دادن واقعیت های جامعه کشورمان به ویژه استان کردستان است.

هر چند که آمارهای مختلفی در خصوص شماره کانال های ماهواره ای بر علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه کردی منتشر می شود ولی هر چند مدت یک بار، یک رسانه جدید در این حوزه شکل می گیرد و هدف اصلی اکثر قریب به اتفاق این گونه رسانه ها ایجاد واگرایی در بین مردم کردستان و انقلاب اسلامی و همچنین تلاش برای بروز نا امنی در این خطه از ایران اسلامی است.

از روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون معاندین و گروه های ضد انقلاب در مناطق کردی، اقدامات خود را بر علیه انقلاب و نظام اسلامی برنامه ریزی کرده و بعد از شکست های متعدد از عدم اقبال مردمی، طی چند سال اخیر فعالیت خود را بیشتر روی رسانه ها به ویژه کانال های ماهواره ای متمرکز کرده اند.

بررسی فعالیت رسانه ها و کانال های ماهواره ای ضد انقلاب در طول یک دهه اخیر و با توجه به رشد روز افزون فضای اطلاع رسانی نشان می دهد که در کوچکترین حوادث و اتفاقات روی داده در استان کردستان، آنها بیشترین موج سواری را داشته و با دامن زدن به حواشی و همچنین ایجاد فضای احساسی به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود بوده و هستند.

خبر مرگ دو مرزنشین در شهرستان بانه به دلیل تردد در منطقه مرزی و همچنین اعتراض جمعیتی اندک از وابستگان این دو فرد در مقابل فرمانداری بانه بار دیگر فرصت را در اختیار رسانه های ضد انقلاب قرار داد تا آنها از این فرصت استفاده کرده و مرگ این دو کولبر را اقدام جمهوری اسلامی برای مقابل با کردها قلمداد کرده و از فضا به نفع خود سوء استفاده کنند.

بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی مقام های مسئول که البته با تاخیر نیز صورت گرفت، ساعت 5:30 دقیقه بامداد روز دوشنبه 13شهریور ماه جاری 2 نفر از تردد کنندگان مرزی در روستای وزمله شهرستان بانه واقع در محدوده ممنوعه مرزی کشته می شوند و با گذشت چند ساعت از مرگ این دو نفر عده ای از وابستگان به آنها در مقابل فرمانداری بانه تجمع کرده و خواستار بررسی بیشتر موضوع مرگ آنها می شوند.

برخورد مناسب با معترضان در شهر بانه از سوی نیروی انتظامی

انتشار چند عکس از تجمع چند نفره در مقابل فرمانداری شهرستان بانه کافی بود تا بار دیگر تمامی رسانه های کردی و حتی رسانه های فارسی زبان معاند جمهوری اسلامی ایران با پر و بال دادن به موضوع، خبر از وقوع درگیری های شدید در بانه بین مردم و نیروهای انتظامی کنند.

همراه شدن فضای شبکه های اجتماعی و موج سواری رسانه های معاند باعث شد تا طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه جمعی با سنگ پراکنی و همچنین آسیب به اموال عمومی فضای بانه را ملتهب کنند که البته در این میان نوع مواجهه نیروهای انتظامی و امنیتی در موضوع باعث شد تا خوشبختانه هیچ کسی آسیبی نبیند.

برخورد مناسب با معترضان در شهر بانه از سوی نیروی انتظامی باعث شد که شماری از نیروهای یگان ویژه نیز با مصدومیت های مواجه شده و حتی عده ای از آنها در مراکز بهداشتی و درمانی نیز بستری شوند ولی حتی یک گلوله نیز در شهر بانه شلیک نشد و بعد از گذشت دو روز و با تلاش های صورت گرفته فضا به سمت و سوی آرامش پیش رفت.

جدای از اینکه دلیل مرگ این دو نفر باید بر اساس قانون و مقررات جاری کشور مورد پیگیری قرار گرفته و نتیجه در کوتاهترین زمان ممکن به افکار عمومی اعلام شود، نکته مهمتر نوع مواجهه با این واقعیت در فضای رسانه ای و اطلاع رسانی در استان کردستان است.

اولین خبر رسمی از وقوع این حادثه را محسن بیگلری نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی و طی روز دوشنبه 13 شهریور ماه حدود ساعت 16 عصر در گفتگو با یکی از رسانه ها اعلام کرد و پس از آن بار دیگر وی بود که با فاصله یک روز با انتشار بیانیه ای از وقوع این حادثه اظهار تاسف کرد.

در حالی که عکس های تجمع مردم بانه در مقابل فرمانداری و گفتگوهای نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در فضای مجازی دست به دست می شد که باز هم سکوت مسئولان استانی و شهرستانی در خصوص وقوع این حادثه ادامه داشت و خبری از اطلاع رسانی از مراجع رسمی نبود و به همین دلیل دامن زدن به شایعات و همچنین خبرسازی های غیرواقعی همچنان ادامه داشت.

بعد از ادامه این ماجرا بالاخره 14 شهریور ماه دادستان نظامی استان کردستان در خبری که از سوی پایگاه اطلاع رسانی سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور منتشر شد، خبر دستگیری پنج نفر متهم در خصوص این واقعه را منتشر کرد.

اطلاعیه فرمانداری بانه درباره مرگ دو کولبر

در حالی که همچنان مسئولان متولی امر از جمله استانداری کردستان سکوت را در خصوص وقوع این حادثه در پیش گرفته بودند که این بار و روز 15 شهریور ماه فرماندار شهرستان بانه با انتشار اطلاعیه ای ضمن اشاره به وقوع مرگ این دو کولبر از فضاسازی رسانه های معاند در خصوص وقوع این ماجرا انتقاد کرد.

در این اطلاعیه آمده بود: همانگونه که مستحضرید با کمال تاسف در بامداد روز دوشنبه 13 شهریور 96 دو نفر از تردد کنندگان مرزی در منطقه هنگه ژال در اثر تیراندازی کشته که خانواده، بستگان، مردم منطقه و اینجانب را نیز داغدار نمود.

فرماندار شهرستان بانه در اطلاعیه خود با اشاره به امنیت این شهرستان و حضور مردم برای خرید طی چند سال اخیر، آورده بود: با کمال تاسف عده ای معدود و قلیل که هیج سنخیت و وجه مشترکی با خواست شما نداشته و ندارند، همواره مترصد فرصتی بوده اند تا با بر هم زدن قاعده بازی، واقعیت های موجود و عدم اقبال افکار عمومی به خود را نادیده انگاشته و موقعیت و وضعیت نسبتاً مناسب فراهم شده را دچارخدشه و وقفه نمایند.

آنچه امروز و در جریان نا آرامی به وقوع پیوسته در مقابل فرمانداری و خیابانهای اطراف بر دیار اختیارالدینی ها گذشت، با هیچ منطق، اصول و قاعده مدنی و سیاسی سازگار و همخوان نبود، لذا مورد توجه و همراهی شما مردم شرافتمند قرار نگرفت و اقشار مختلف مردم از این حرکت ناسنجیده و غیر قانونی که با شرکت افراد غیر بومی توام بود، ابراز انزجار نمودند و ما را در مهار و آرام نمودن فضای متشنج یاری نمودند، به گونه ای که با کمک و همراهی شما و صبر و بردباری نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی، بر خلاف تبلیغات مسموم سایتهای معاند خارج از کشور، بدون هیچگونه خونریزی، اغتشاش مهار و آرام گردید که به سهم خود از صبوری و تحمل عوامل انتظامی و  شعور والای شما سپاسگزارم.

بعد از گذشت سه روز از وقوع ماجرا، تازه معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان در گفتگو با خبرگزاری دولت نسبت به مرگ دو مرزنشین در شهرستان بانه و همچنین حوادث بعد از آن واکنش نشان داد و البته بعد از گذشت یکی دو ساعت استاندار کردستان نیز در این خصوص مجبور به واکنش شد و وی نیز از آرامش در شهر بانه خبر داد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان در خصوص این واقعه، بیان کرد: علیرغم اینکه تعدادی از ماموران بر اثر سنگ پرانی معترضان مجروح شدند اما حتی یک تیر هم بسوی مردم شلیک نشد و هیچ یک از معترضان هم آسیب ندیده است.

وی عنوان کرد: بدنبال کشته شدن این دو نفر، گروه های ضد انقلاب از احساسات مردم سوء استفاده کرده و رویدادهای روزهای 13 و 14شهریور در شهر بانه اتفاق افتاد و طی آن عده قلیلی اقدام به تجمع و پرتاب سنگ به ساختمان فرمانداری بانه کردند.

عکس های فضا مجازی در خصوص برخورد پلیس با مردم کذب و جعلی است

وی افزود: عکس های منتشر شده در فضای مجازی، کانال های تلگرامی و شبکه های اجتماعی در خصوص برخورد پلیس با مردم کذب محض، جعلی و عملیات روانی گروه های ضدانقلاب برای سوء استفاده از اعتراضات معمولی مردم است.

البته بعد از واکنش معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان، سایر مسئولان کشوری مرتبط با موضوع نیز واکنش نشان داده و حتی سخنگوی دولت و سخنگوی ناجا نیز در خصوص وقوع این حادثه بیانیه منتشر کرده و با خبرنگاران گفتگو کردند که باید تاکید کرد این گونه واکنش نشان دادن نیز برای اقناع افکار عمومی خیلی با تاخیر صورت گرفته و کافی نبود.

در حالی که در سخنان معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان، فرماندار شهرستان بانه و سایر مسئولان نیز به خوبی روشن است، موضوع موج سواری رسانه های ضد انقلاب و معاند نظام به عینه اشاره شده و مورد تاکید قرار گرفته است که البته بخش زیادی از این موج سواری به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق از این حادثه از طریق رسانه های رسمی در استان و کشور صورت گرفته است.

حضور به موقع و همچنین درست و اصولی در این گونه حوادث و اطلاع رسانی از طریق رسانه های رسمی دارای مجوز در داخل کشور باعث می شود که هم بازار شایعات کاهش یابد و هم اینکه رسانه های معاند و ضد انقلاب نتوانند موج سواری کنند که متاسفانه بار دیگر در حادثه شهر بانه این مهم نادیده گرفته شد.

اطلاع رسانی در استان کردستان سالهای سال است که می لنگد و علیرغم رفت و آمد دولت های مختلف متاسفانه اقدامی قابل توجه برای پوشش این نقطه ضعف صورت نگرفته و البته مسئولان استانی و کشوری نیز از وقوع این حوادث و نوع مواجهه خود با آنها درس عبرت نگرفته اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر