۶ نشانه داشتن کبد سمی

بعد از پوست، کبد بزرگترین عضو بدن شما است. کبد، مواد مضر را از خون شما جدا کرده و به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند. این روند برای بدن بسیار مهم است بنابراین برای داشتن یک بدن سالم، داشتن یک کبد سالم ضروری است.

بعد از پوست، کبد بزرگترین عضو بدن شما است. کبد، مواد مضر را از خون شما جدا کرده و به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند. این روند برای بدن بسیار مهم است بنابراین برای داشتن یک بدن سالم، داشتن یک کبد سالم ضروری است.

سیروز کبدی، هپاتیت، کیست و سرطان تنها تعداد کمی از بیماری‌های کبدی هستند که نام بردیم. انواع مختلفی از بیماری‌های مرتبط با کبد وجود دارند. حتی اگر کبدتان سمی هم نباشد بازهم امکان ابتلا به کبد چرب در برخی افراد وجود دارد. این بیماری یکی از شایع‌ترین دلایل داشتن کبد سمی در آمریکا به شمار می‌رود. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا با علائم و نشانه‌های این بیماری بیشتری آشنا شوید.

کبد سمی

با توجه به اعلام بنیاد کبد آمریکا، بین 79000 تا 90000 آمریکایی در حال حاضر بیماری کبد چرب دارند. این بیماری می‌تواند در نهایت منجر به سیروز کبدی شده و تا جایی پیش برود که بیمار نیاز به عمل پیوند کبد داشت باشد. چاقی، دیابت نوع 2 و کلسترول بالا می‌توانند ریسک ابتلا به کبد چرب را افزایش دهند. با همه این‌ها بیماری‌های کبد چرب و کبد سمی قابل تشخیص و قابل برگشت هستند. طبق اعلام بنیاد کبد آمریکا با انجام یکسری کارها می‌توان از چرب شدن کبد جلوگیری کرد:

  • داشتن یک رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات و پروتئین‌های سالم
  • محدود کردن مصرف مواد غذایی سرشاز از قند، نمک و چربی‌های اشباع شده
  • تبدیل ورزش به یک روتین روزانه
  • نگه داشتن وزن در یک مرحله سالم
  • کنترل دیابت
  • کاهش کلسترول

متاسفانه کبد چرب هیچ درد یا نشانه‌ای برای مبتلایان به همراه ندارد. اما پیشرفت این بیماری می‌تواند منجر به استئاتوهپاتیت غیرالکلی شود، این بیماری نشانه‌هایی را برای بیمار به همراه دارد. بنابراین اگر نشانه‌هایی که در ادامه خواهیم گفت را در بدن خود احساس کردید، بهتر است که آن را هرچه سریعتر با پزشک خود در میان بگذارید. اگر این بیماری درمان نشود منجر به سیروز و زخم کبدی شده و ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به نارسایی کبدی، سرطان و در نهایت نیاز به پیوند کبد قرار دهد.

اگر تصور می‌کنید کبدتان سمی است به پزشک مراجعه کرده و با انجام آزمایش از عملکرد کبد خود اطمینان حاصل کنید. آزمایش خون میزان آنزیم‌ها و پروتئین خون شما را دقیقا بررسی کرده و میزان تولیدات و فیلتر کردن کبد شما را مشخص خواهد کرد. 6 نشانه داشتن کبد ناسالم به شرح زیر است:

کبد سمی

1- زردی

زردی پوست، ناخن و حتی قسمت سفیدی چشم می‌تواند یکی از دلایل نشان دهنده کبد سمی باشد. زردی نشان دهنده این است که بیماری کبد به سیروز کبدی نزدیک شده و باید هرچه سریعتر تحت نظر مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید.

2- کمبود انرژی و آشفتگی ذهنی

خستگی، ضعف و کمبود انرژی با بیماری کبد سمی در ارتباط هستند. خستگی و ترکیبی از حالت تهوع، اسهال و از دست دادن اشتها اولین نشانه‌های نارسایی کبدی هستند و باید به سرعت تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

بنیاد کبد آمریکا می‌گوید: سموم حتی می‌توانند وارد مغز شما نیز شده و باعث بروز مشکلات حافظه، تمرکز و خواب شوند. آشفتگی ذهنی نشانه‌ای از پیشرفت بیماری‌های کبدی است.

کبد سمی

3- از دست دادن اشتها

حالت تهوع، استفراغ و کم شدن اشتها با بیماری‌های کبدی در ارتباط هستند. همچنین بیماران مبتلا به کبد سمی در اثر داشتن حالت تهوع ممکن است دچار کاهش وزن شوند. لپتین هورمونی است که باعث می‌شود شما بعد از غذا خوردن احساس سیری کنید. بیمارانی که کبد چرب دارند میزان هورمون لپتینشان بالا بوده و همین موضوع ممکن است باعث از دست دادن اشتهایشان شود. 

یک مطالعه نشان داده است که این علائم همراه با یک آزمایش خون که نشان دهنده بالا رفتن نوعی آنزیم خاص در خون است، می‌تواند به عنوان تشخیصی برای بیماری کبد چرب به کار رود.

4- کلسترول بالا و لخته شدن خون

فشار خون و کلسترول بالا هر دو می‌توانند در اثر چاقی رخ دهند و هر دو می‌توانند منجر به بیماری‌های کبدی شوند. بنابراین باید به طور منظم و تحت نظر پزشک میزان کلسترول خود را چک کنید. اگر میزان آن‌ها در بدنتان بالا بود به منظور تشخیص کبد چرب می‌توانید آنزیم‌های خون خود را نیز با آزمایش خون بررسی کنید.

لخته شدن خون با سرعتی بیشتر از مقدار نرمال نیز می‌تواند با بیماری‌های کبدی در ارتباط باشد. در بعضی بیماران مبتلا به سیروز کبدی یا کبد فیبروز، سرعت لخته شدن خون بالا است.

5- حساسیت پوست و مشکلات پوستی

خارش پوست یا رگ‌های تار عنکبوتی در سطح پوست می‌توانند نشانه ورم زیر پوست باشند. همچنین رنگ پوست نیز به سرخی یا قرمزی می‌زند. در بیماران دیابتی که به نارسایی کبدی نزدیک هستند، رنگ پوستشان ممکن است برنزه شود.

کبد سمی

6- تورم در شکم یا پاها

اگر متوجه تورم در پایین پاهای خود و یا نفخ در شکمتان شدید جای نگرانی وجود دارد و می‌تواند نشانه کبد سمی پیشرفته باشد. کبد ملتهب شده نوعی مایع می‌سازد که در نتیجه آن نمی‌تواند به فعالیت سالم خود ادامه دهد. این تورم در نتیجه فشاری که به پوست و بافت اطراف وارد می‌کند، می تواند دردناک باشد. ورم ناشی از کبد سمی در بیماران مبتلا به اضافه وزن و چاقی ممکن است به اشتباه توسط پزشکان، چربی تشخیص داده شود. نتیجه یک مطالعه نشان داده است که کودکان چاق با اینکه ممکن است به بیماری‌های کبدی مبتلا باشند اما به طور دقیق توسط پزشکان معاینه نمی‌شوند.

اگر در مورد سالم بودن کبد خود هر گونه شک و تردیدی دارید، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. زیرا تشخیص یک بیماری هرچقدر قبل از پیشرفت نشانه‌های آن صورت بگیرد بهتر است.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان