حذف سنگ کلیه

به غیر از درمان‌های طبیعی، روش‌های جراحی به منظور رهایی از سنگ کلیه اورتروسکوپی و سنگ شکنی می‌باشد. برخی مواقع جراحی لیزر نیز به منظور شکستن سنگ‌های بزرگ کلیه ضروری می‌باشد

حذف سنگ کلیه

به غیر از درمان‌های طبیعی، روش‌های جراحی به منظور رهایی از سنگ کلیه اورتروسکوپی و سنگ شکنی می‌باشد. برخی مواقع جراحی لیزر نیز به منظور شکستن سنگ‌های بزرگ کلیه ضروری می‌باشد.
اصطلاح سنگ کلیه اشاره یه رسوبات سختی دارد که در کلیه‌ها توسعه یافته‌اند. این توده‌ی سخت معمولا از اگزالات کلسیم یا کریستال‌های اوریک اسید تشکیل شده است. مواد سخت تشکیل شده در کلیه‌ها حاصل عدم تعادل مواد شیمیایی در ادرار می‌باشد. هنگامی که ادرار حاوی مقادیر بیش از حد اوریک اسید باشد، ماده‌ی بلوری شروع به تشکیل کرده و سپس به منظور تشکیل سنگ‌های کلیوی از ادرار جدا می‌شود.

درمان های طبیعی

آب

آب از دست دهی بسیاری مواقع دلیل تشکیل سنگ کلیه می‌باشد. بنابراین نوشیدن روزانه 8 تا 9 لیوان آب برای افراد مبتلا به این مشکل ضروری می‌باشد. مصرف کافی آب باعث سلامت دستگاه ادرار می‌گردد.

رژیم غذایی

به غیر از نوشیدن آب فراوان، باید از غذاهای حاوی فیبر بالا در رژیم غذایی استفاده کرد. مصرف غذاهای با فیبر بالا یک روش درمانی طبیعی به منظور حذف سنگ کلیه می‌باشد. از مصرف غذاهای حاوی اگزالات بالا مانند شکلات، اسفناج و خشکبار باید اجتناب ورزید. نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار مانند قهوه و چای می‌تواند باعث آب از دست دهی بدن شده، بنابراین بهتر است که از مصرف چنین نوشیدنی‌هایی خودداری کرد. از سبزیجات و میوه‌های تازه به جای محصولات گوشتی استفاده کنید. کاهش مصرف محصولات گوشتی قطعا به کاهش علائم سنگ کلیه کمک می‌کند.
میوه‌هایی مانند انگور، هندوانه و پرتقال که دارای مقادیر فراوانی آب هستند نیز به منظور حذف سنگ کلیه توصیه می‌گردد. از سوی دیگر، نوشیدن آب پروتقال شیرین نشده و لیموناد نیز به کاهش اندازه‌ی سنگ کلیه کمک می‌کند. این آب میوه‌ها منابع خوبی از سیترات بوده که به توقف اتصال رسوبات کلسیم به سنگ کلیه کمک می‌کنند.
در صورتی‌که مایل به کاهش توسعه‌ی سنگ کلیه هستید، باید مصرف محصولات شیرین را به حداقل برسانید. محصولات نانوایی مانند کیک، دونات‌ها و شیرینی‌ها دارای مقادیر بالایی قند بوده و باعث عدم تعادل مواد معدنی در بدن شده و منجر به تشکیل سنگ کلیه می‌شوند. بنابراین استفاده از موادی که حاوی مقادیر بالایی قند هستند، را متوقف کنید. عادت مصرف مواد غذایی فراوری شده به دلیل وجود نمک بالای آن‌ها که منجر به تشکیل کریستال می‌شود، را ترک کنید.

ورزش

به منظور تسهیل حذف سنگ کلیه، انجام منظم تمرینات ورزشی ضروری می‌باشد. بنابراین، سبک زندگی بدون تحرک را به منظور پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه رها کنید.

داروهای گیاهی

نوشیدن چای‌های گیاهی جهت عبور سنگ کلیه بسیار موثر می‌باشد. این نوشیدنی‌های گیاهی قرن‌هاست که به منظور حذف این رسوبات اسید اوریک مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها حاوی گیاهانی جهت پاکسازی کلیه مانند ریشه‌ی گیاه ادریسی، سیب زمینی وحشی و برگ درخت چنار می‌باشند. نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای روزانه به رهایی از سنگ کلیه کمک می‌کند.

روش‌های جراحی

هنگامی که درمان‌های طبیعی به کاهش مشکلات بیمار کمکی نکرد، حذف سنگ‌ها از طریق عمل جراحی توصیه می‌شود.

اورتروسکوپی

این فرم جراحی سنگ کلیه زمانی‌که سنگ‌ها در حالب تشکیل شد، انجام می‌شود. سیستم ادرار انسان دارای دو حالب بوده که این حالب‌ها چیزی نیست جز لوله‌هایی که کلیه‌ها را به مثانه متصل می‌کنند. سپس ادرار تولید شده توسط کلیه‌ها از طریق حالب دفع می‌گردد. این روش شامل استفاده از اورتروسکوپی بوده که دارای یک تلسکوپ توخالی نازک و طویل بوده که وجود سنگ کلیه در حالب را تشخیص می‌دهد. در این روش، اورتروسکوپی از طریق مجرای حالب فشار وارد کرده، تا زمانی‌که فراتر از مثانه رفته و به حالب برسد. پس از یافتن محل سنگ کلیه در حالب، دستگاه دیگری به نام سنگ شکن از طریق اورتروسکوپ به حالب وارد می‌شود.

سنگ شکن

این روش دارای امواج انرژی بر روی کلیه‌هایی که در آن سنگ تشکیل می‌شود، می‌باشد. هدف این روش خرد کردن سنگ به قطعات کوچک می‌باشد. این سنگ‌ها به حدی کوچک می‌شوند گه درون حالب گیر نکرده و در نهایت از طریق ادرار به راحتی دفع شوند. این برق تولید شده توسط امواج شوک می‌تواند به راحتی از طریق آب حرکت کند. به همین دلیل از بیمار خواسته می‌شود تا در یک مخزن آب دراز بکشد، که در چنین روشی بدن به طور کامل در آب فرو می‌رود.

جراحی لیزر

این روش مشابه با اورتروسکوپی بوده، اما تغییرات کمی در انجام آن وجود دارد. هنگامی که گرسپر یا سنگ شکن موفق به بیرون راندن سنگ از حالب نشدند، لیزر از طریق اورتروسکوپی به منظور شکستن سنگ‌ها عبور می‌کند. لیزر چندین بار بر روی هدف قرار گرفته و به شکستن سنگ به قطعات کوچک‌تر کمک می‌کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر