بررسی ۹ شایعهٔ رایج درباره تغذیه

بیشتر ما شایعاتی درباره مواد غذایی را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم و برایمان سوالاتی به وجود می‌آید. احتمالا شما هم چنین تجربه‌ای را دارید، آدم‌ها عاشق اظهار نظر هستند، به خصوص وقتی که بحث شکم باشد! مثلا با دوستان بر سر شام نشسته‌اید و و در همهمهٔ دور میز، هر کسی نظرات عجیب و غریب خودش را می‌دهد. سردرگمی شما قابل تصور است.

بررسی 9 شایعهٔ رایج درباره تغذیه

بیشتر ما شایعاتی درباره مواد غذایی را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم و برایمان سوالاتی به وجود می‌آید. احتمالا شما هم چنین تجربه‌ای را دارید، آدم‌ها عاشق اظهار نظر هستند، به خصوص وقتی که بحث شکم باشد! مثلا با دوستان بر سر شام نشسته‌اید و و در همهمهٔ دور میز، هر کسی نظرات عجیب و غریب خودش را می‌دهد. سردرگمی شما قابل تصور است.

اینجا فهرستی آورده‌ایم که به برخی از سوالات و ابهام‌های شما جواب می‌دهد. تا یک بار برای همیشه جوابی برای برخی حرف‌های دیگران داشته باشید.

1. غذا خوردن در شب هنگام موجب اضافه وزن می‌شود

شایعات تغذیه‌ای

در حقیقت این حرف که خوردن غذا در ساعات پایانی روز کاری اشتباه است و باعث چاغی می‌شود، درست نیست. اگر منظور این است که «غذای دیر وقت یعنی ورود کالری اضافی به بدن که به چاقی می‌انجامد، پس آخر شب زمان مناسبی برای تغذیه نیست» باید بدانید که محققین این را یک باور غلط می‌دانند. اگر شما شانس این را نیافتید که شام خود را ساعت 6 یا 7 عصر بخورید و به اجبار آن را به 9 یا 10 شب منتقل کردید، این تغییر ربطی به چاق شدن شما ندارد. فقط متابولیسم بدن کندتر می‌شود و فردای آن شب میلی به خوردن صبحانه و غذا ندارید که این مشکل‌ساز است. 

2. میوه‌ها قند زیادی دارند

شایعات تغذیه‌ای

محققان قند موجود در میوه‌ها -که به فراکتوز معروف است- را سودمند دانسته و ارتباط آن با شکم بزرگ را رد می‌کنند. میوه‌ها مولتی‌ویتامین‌هایی بسیار قوی هستند، سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها. قندی که در میوه وجود دارد هم حامل کالری ناچیزی است. یکی از خواص میوه‌ها وجود فیبر درون آنها ست. یکی از وظایف فیبر تنظیم تأثیرات قند داخل میوه‌ها در بدن است. وقتی فیبر مدت زمان زیادی در سیستم گوارشی بماند، تأثیرات مخرب قند را در خون و انسولین از بین می‌برد.

آیا تا به حال شنیده‌اید که کسی از خوردن توت فرنگی قند خون بالا گرفته باشد؟ معلوم است که نه. در ضمن محققان می‌گویند شیرینی داخل میوه وقتی وارد بدن شد بیشتر تبدیل به انرژی می‌شود، و کمتر به چربی.

3. گیاهخواران پروتئین کافی دریافت نمی‌کنند

شایعات تغذیه‌ای

در منابع مختلف می‌خوانیم که بهتر است از هر 10 کالری یکی به شکل پروتئین وارد بدن شود. غذاهای گیاهی (مانند عدس، لوبیا، اسفناج، سویا و به طور کل حبوبات و آجیل‌ها) پروتئین خالص و بدون چربی هستند و شما باید از خوردن آنها به اندازه کافی در طول روز اطمینان کسب کنید. هر کاری که بکنید بدنتان در هر وعدهٔ غذایی بیشتر از 30 گرم پروتئین را نمی‌تواند هضم کند. پس اگر شما شروع به پرخوری و زیاده‌روی کنید، اضافه بر آن 30 گرم به چربی تبدیل می‌شود.

آگاه باشید که پکیج پروتئینی شما در طول روز خیلی مهمتر است از دیگر مواد مغذی است. به عنوان مثال مقدار پروتئین در یک پیمانه عدس پخته شده با 28 گرم گوشت گاو برابری می‌کند، با این تفاوت که عدس حتی نیم گرم چربی هم ندارد ولی گوشت گاو حاوی چربی است. اگر یک برش آواکادو هم به عدس خود اضافه کنید، وعده غذایی‌تان هم سالم‌تر و هم رژیمی‌تر می‌شود.

4. کم‌خوری باعث لاغری می‌شود

شایعات تغذیه‌ای

بگذارید مطلبی را برای شما روشن کنیم: خوردن 6 وعده غذایی کوچک با فاصله 2-3 ساعت از همدیگر در طول روز به این معنی نیست که شما چاق می‌شوید، به این معنی هم نیست که متابولیسم بدن را بالا می‌برید. آنچه که واکنش متابولیک بدن شما را تعیین می‌کند، مجموع کالری‌هایی است که در طول روز وارد بدن‌تان می‌کنید، نه کم یا زیاد بودن تعداد وعده‌های غذایی. تغذیه یک علم است، هر حرفی را باور نکنید و عادات غذایی‌تان را با کمک متخصص شکل دهید!

5. مایکروفر سرطان‌زا است

شایعات تغذیه‌ای

با ورود مایکروفر به بازار این شایعه مدت‌ها در بین مردم رایج شده بود که این دستگاه‌ها به خاطر استفاده از تشعشعات رادیواکتیو برای گرمایش، غذا را فاسد می‌کنند و سرطان‌زا هستند. ولی این فکر (به شرط استاندارد بودن دستگاه) کاملاً اشتباه است.

گروه تحقیقات سرطان در انگلیس دریافته‌اند که غذاها با اشعه مستقیم در دستگاه پخته نمی‌شوند، بلکه تاثیر امواج فقط بر قطرات آب داخل غذا است. با به حرکت در آوردن مولکول‌های آبِ داخل مواد غذایی است که مایکروفر آنها را گرم می‌کند.

باید این را هم گفت که ویتامین‌ها و مواد مغذی داخل سبزیجات و میوه‌ها با گرم شدنِ بیش از حد در این دستگاه‌ها تغییر پیدا می‌کنند. البته در کل گرمای زیاد به هر شکلی (شعله، تابه، مایکروویو) مواد مغذی را کم ارزش می‌کند. پس به مایکروفر بیشتر به عنوان یک وسیله جالب نگاه کنید و برای گرم کردن کوتاه‌مدت یا سریع از آن استفاده کنید، نه برای پخت‌و‌پز کامل.

6. قهوه برای شما بد است

شایعات تغذیه‌ای

امروز می‌خواهیم راز قهوه را برای شما بر ملا کنیم. قهوه نه تنها یک نوشیدنی سرشار از انرژی است که شما می‌توانید قبل از باشگاه رفتن آن را بنوشید، بلکه نقش یک محافظ را برای جلوگیری از امراض و مقابله با آنها ایفا می‌کند. تحقیقات نشان داده زنانی که بیش از 6 فنجان قهوه در روز می‌خورند خطر بروز دیابت درجه 2 را 30٪ کاهش می‌دهند. اگر بدن شما تحمل کافئین زیاد را دارد و دارای فشار خون نرمال هستید، می‌توانید با خیال راحت در روز یک یا دو ماگ قهوه بنوشید.

7. ویتامین سی سرماخوردگی را خوب می‌کند

شایعات تغذیه‌ای

مادران ما سالیان سال هر زمان که شروع به سرماخوردگی و سرفه می‌کردیم آب پرتقال به ما می‌دادند و می‌گفتند کلید خوب شدنمان ویتامین سی است. پشت این صحبت دلیل علمی محکمه پسندی وجود ندارد. ویتامین سی در جذب آهن بسیار مؤثر است ولی اینکه بگوییم دارویی شفابخش برای سرماخوردگی ست، یک خیال غلط است.

8. کربوهیدرات‌ها شما را چاق می‌کنند

شایعات تغذیه‌ای

در یک برنامه رژیمی کارآمد باید در طول روز از کربوهیدرات‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، و حبوبات به مقدار مناسب استفاده شود. در برنامه‌های رژیمی حرفه‌ای بیشتر اوقات تا 45٪ یا حتی 65٪ از کربو‌هیدرات‌ها استفاده می‌شود. کربوها آن ماده‌ای هستند که انرژی را در طول روز برای بدن ما تامین می‌کنند. اگر بخواهیم خودمانی بگوییم، نیاز بدن به کربوهیدرات‌ها مانند نیاز اتومبیل به بنزین یا گازوئیل است. بدون سوخت کافی اتومبیل قادر به حرکت نیست، درست مانند بدن. کربوهیدرات کم مساوی است با تحمل و پایداری کم.

9. خوردن غذاهای کم چرب بهترین راه برای کم کردن وزن است

شایعات تغذیه‌ای

خوردن غذاهای رژیمی به تنهایی شما را به هدف نمی‌رساند. اگر دقت کرده باشید ساندویچ رژیمی یا محصولات لبنی رژیمی به وفور در سوپرمارکت‌ها وجود دارد ولی آیا یک عبارت چاپی لزوما آنها را تبدیل به بهترین گزینه برای شما می‌کند؟ مسلماً نه.

وقتی غذاهای چرب سالم را رها می‌کنید، در حقیقت خود را بیرون از یک چرخه سودمند و طبیعی قرار داده‌اید، و چه چیزی نصیب شما می‌شود؟ احتمالا به جای آنها یک سری مواد افزودنی و جایگزین‌های مصنوعی وارد بدنتان می‌شود که هیچ گونه ارزش غذایی ندارند و فقط حس سیر شدن کاذب را به شما می‌دهند. بدتر اینکه در آخر هم گرسنگی زودرس و تغذیه بیشتر نتیجهٔ این روش خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان