یزد میزبان جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

استان یزد در روزهای پایانی آذرماه، میزبان رقابت‌های حوزه چهار کشور بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

یزد میزبان جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

به گزارش ایسنا، «عباسعلی دانافر»، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد در جمع خبرنگاران در این‌باره تصریح کرد: این رقابت‌ها از 28 تا 30 آذرماه با حضور قصه‌گویان برتر از استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و یزد برگزار می‌شود.

او افزود: در این دوره از مسابقات در مجموع 669 قصه‌گو در پنج بخش آزاد، مربیان کانونی، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، مربیان و فراگیران ثبت‌نام کردند که در مسابقات منطقه‌ای یزد 27 قصه‌گوی برگزیده برای راه‌یابی به مسابقات کشوری باهم رقابت می‌کنند.

او با اشاره به این که یزد در این مسابقات بیشترین شرکت‌کننده در بخش آزاد را دارد،ادامه داد: از مسابقات منطقه‌ای یزد در نهایت شش قصه‌گوی برتر به مسابقات کشوری که اوائل بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود، راه می‌یابند.

به گفته دانافر،‌ در استان یزد 198 قصه‌گو در بخش‌های مختلف با هم رقابت کردند که 43 نفر به مرحله استانی و از میان آنها هفت نفر به رقابت‌های حوزه چهار کشور راه یافته‌اند.

این مسئول در پایان برنامه‌های حاشیه‌ی این رقابت‌ها در یزد نیز اشاره کرد و از مهمترین آنها را برگزاری نشست‌های تخصصی و علمی قصه‌گویی با حضور اساتید برجسته کشوری، اعزام تعدادی از قصه‌گویان به مدارس، اماکن عمومی و مراکز درمانی برای قصه‌گویی، دعوت از دو هزار دانش‌اموز یزدی برای حضور در این جشنواره و بهره‌ گرفتن از قصه‌ها، بازدید شرکت‌کنندگان جشنواره از اماکن دیدنی و تاریخی یزد و در نهایت برگزاری جشن شب یلدا ذکر کرد.

به گزارش ایسنا، دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کشور نیز اعلام کرد: امسال بیش از 6700 قصه‌گو در این جشنواره شرکت داشتند که نیمی از آنها را نوجوانان شامل شدند.

«رضا قمرزاده» در آستانه برگزاری رقابت‌های حوزه چهارم بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به یاد استاد مهدی آذریزدی از 28 تا 30 آذرماه به میزبانی یزد برگزار می‌شود، در جمع خبرنگاران گفت: قصه‌گویی، سنتی دیرینه‌ و ریشه گرفته از هویت دینی و ملی ماست که به عنوان ابزاری ارزشمند و قدرتمند می‌تواند در حفظ و تقویت این هویت، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و به مراتب مهمتر در تربیت کودکان، نقسی اساسی ایفا کند.

او با اشاره به این که پایه‌ی بسیاری از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موضوع کتاب و کتابخوانی است و قصه‌گویی از مهمترین جلوه‌های این حوزه به شمار می‌رود، گفت: به همین دلیل نیز موضوع قصه‌گویی یکی از اولویت‌های برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون محسوب می‌شود.

دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کشور اظهار کرد: برخی قصه‌ گفتن برای کودکان را ابزاری برای خواب کردن کودکشان می‌دانند در حالی که ما آن را وسیله‌ای برای بیداری کودکان می‌دانیم و بر این باور هستیم که کودک در هنگام شنیدن قصه به نوعی بیداری که نتیجه آن آرامش است، دست می‌یابد و همین آرامش باعث خواب رفتن وی می‌شود.

قمرزاده یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره را ترویج قصه‌های خوب و قرانی ذکر کرد و ادامه داد: جشنواره امسال دارای وجوه تمایزی نسبت به دوره‌های قبلی است که یکی از آنها شرکت رسمی نوجوانان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در رقابت‌هاست.

به گفته‌ی او، امسال 6737 قصه‌گو برای شرکت در این جشنواره ثبت‌نام کردند که از این تعداد 3174 نفر جوانان، 3090 نفر مربیان و بخش آزاد و 473 نفر نیز پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بودند.

قمرزاده با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره، ابراز امیدواری کرد که در جشنواره امسال و با حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، جلوه‌ای خاص از ادبیات، زبان مادری و فرهنگ فولکلور محلی را شاهد باشیم.

وی یکی از بخش‌های جشنواره امسال را بخش‌های مقاله و داستان در موضوع قصه‌های رضوی اعلام کرد و گفت: امسال 182 مقاله و 70 داستان در این بخش مورد قضاوت و داوری قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کشور گفت: داوری آثار بخش بین‌المللی جشنواره آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود همانند پارسال 38 کشور شرکت داشته باشند که از این تعداد 10 کشور به مرحله نهایی جشنواره راه خواهند یافت.این جشنواره اول تا پنجم بهمن‌ماه در تهران برگزار می‌شود.

او با اشاره به اعلام فراخوان جشنواره از اول مردادماه، اظهار کرد: یکی از آثار این جشنواره برگزاری 736 جشن قصه‌گویی در کشور برای حضور قصه‌گویان با استعداد در این مسابقات بوده که 80 هزار کودک مخاطب از آنها بهره مند شده‌اند.

به گفته قمرزاده، علاوه بر برگزاری این جشنواره که موجب ترویج قصه‌خوانی خواهد شد، فعالیت بیش از 770 مرکز و 170 مرکز سیار ویژه روستاها که عمدتاً قصه‌گویی است، قصه‌گویی در قالب اجرای طرح کانون - مدرسه که براساس آن دانش‌آموزان دو روز در هفته در مراکز کانون حضور می‌یابند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر