با توجه به آمار داده شده، حدود یک پنجم آمریکایی ها روزانه از نوشابه های رژیمی مصرف می کنند. همین مسئله باعث انجام تحقیقات متعددی در این زمینه شده است که نتایج بسیاری ازآنها احتمال وجود رابطه بین دیابت، سکته های قلبی، جنون و اضافه وزن با مصرف این نوشابه‌ها را مطرح کرده اند. با این وجود محققان معتقدند هنوز هم سوال های بسیاری نیاز به پاسخ دارند تا در این زمینه به نتایج قطعی دست یافت.

  

به ترتیب در سالهای 2012، 2014 و 2015، تحقیقاتی گسترده در همین زمینه در انگلستان، ایالات متحده و اسراییل انجام گرفت که نتایج آنها چنین بود:

 

افراد چاقی که به جای نوشابه های معمولی از نوع رژیمی آن استفاده می کنند، بین 90 تا 200 کالری بیشتر از بقیه در روز غذا می خورند.

 

مصرف کنندگان نوشابه های رژیمی، 13 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم هستند.

 

در سنین میانگین 69 سال، کسانیکه مصرف روز‌انه از این نوشیدنی ها دارند، 43 درصد بیشتر در معرض خطر سکته های قلبی هستند.

 

مصرف نوشابه های رژیمی، سبب افزایش اشتها و وزن در بیشتر افراد است که دلیل اصلی آن شیرین کننده های مصنوعی هستند که متابولیسم و کارکرد آن را کند می‌کنند.

 

نتیجه:

 

تا کنون به یقین، ارتباط بین مصرف نوشابه های رژیمی و بیماری هایی همچون دیابت، حمله قلبی، فراموشی و چاقی ثابت شده است، اما برای اثبات اینکه این نوشیدنی ها به تنهایی می‌توانند سبب بروز این بیماریها باشند،همچنان نیاز به بررسی و تحقیق دارد. بنابراین تنها توصیه متخصصان، مصرف هرچه کمتر تمام نوشیدنی های شکر دار و گازدار و جایگزینی آنها با آب یا نوشیدنی های بدون شکر و طبیعی است.