بیشتر ما با برنامه‌ریزی مفید زمان، مشکل داریم و در دنیای پردغدغه امروزی، ساعات یا حتی روزها را صرف فعالیت‌های بیهوده و ناخوشایند می‌کنیم. اگر می‌خواهید از زمانتان بهینه‌تر استفاده کنید، از این 7 روش استفاده کنید:

1-اهداف روزانه خود را تصور کنید.

به محض برخاستن از خواب، تصمیم بگیرید آن روز چه خواهید کرد. اهداف روزانه حتما لازم نیست مربوط به کار باشند، شاید هدف روزتان گذراندن یک روز دلپذیر با خانواده باشد. سپس در ذهن خود تصور کنید که این فعالیت‌ها به پایان رسیده‌اند. چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ این حس رضایت ناشی از اتمام وظیفه، به شما انگیزه مورد نیازتان را خواهد داد.

2-کارهایتان را پشت گوش نیندازید.

ما انسان‌ها، بر روی نگرانی در مورد انجام وظایف خود، بیشتر از انجام آن وظیفه، انرژی مصرف می‌کنیم. وقتی کاری را پشت گوش می‌اندازید، همیشه در ذهن خود به آن فکر می‌کنید. چه بخواهید چه نخواهید، در زمان استراحت خود راجع به آن فکر می‌کنید. برای حفظ انرژی ذهنی خود، در اسرع وقت آن وظایف را انجام دهید.

3-ضرب الاجل مشخص کنید.

برخی کارها به صورت ذاتی ضرب الاجل دارند، ولی برای بقیه وظایف هم با تعیین ضرب الاجل، سود خواهید برد. این کار، مانع تاخیر و باعث ایجاد انگیزه در شما می‌شود. اما حتما به این زمان مشخص شده پایبند باشید وگرنه تاثیری روی برنامه ریزی زمانی شما نخواهد داشت.

4-لیستی از کارهای خود تهیه کنید.

یکی از بهترین ابزار برنامه ریزی، تهیه لیست است. نوشتن کارهایتان روی کاغذ، به نحوی آن‌ها را قابل انجام دادن به‌نظر می‌رساند و باعث می‌شود کارهایی که هنوز باید انجام بدهید را به‌طور محسوس مشاهده کنید و لذت خط زدن کارهایی که انجام داده‌اید را بچشید.

5-چند کار را هم زمان انجام ندهید.

بسیاری فکر می‌کنند در این کار مهارت دارند ولی اشتباه می‌کنند. تحقیقات نشان دهنده این هستند که وقتی سعی در انجام چند کار هم زمان داریم، سود کمتری می‌بریم. باید یاد بگیریم که اولویت بندی کنیم تا انرژیمان را بیهوده هدر ندهیم و استرس کمتری داشته باشیم. از لیستی که از کارهایتان تهیه کرده‌اید استفاده کنید و با یک به یک خط زدنشان، توجه خود را روی به پایان رسانیدن یک امر، متمرکز کنید.

6-به خودتان پاداش بدهید.

وقتی یکی از وظایفتان را انجام می‌دهید، به خودتان پاداش بدهید. حتما لازم نیست جشن بگیرید، برای خیلی‌ها، کاری به سادگی بیرون رفتن و هوا خوردن یا برداشتن یک بطری نوشابه از یخچال کافی است. ولی پاداشتان نباید وقت‌گیر و ناسالم باشد. مثلا بعد از هر کار، یک جعبه شیرینی نخورید یا 2 ساعت استراحت به خودتان ندهید. پاداش‌های کوچک ممکن است نتیجه بسیار مثبتی داشته باشند.

7- زمانی را برای استراحت درنظر بگیرید.

خیلی از ما مهم نیست چقدر کار انجام دهیم، باز هم لیست بلند بالایشان تمام نمی‌شود و این باعث می‌شود برای جبران کارهای نکرده خود، بیشتر و بیشتر تلاش کنیم. ولی همیشه به نقطه‌ای خواهید رسید که انرژیتان تمام می‌شود و پس از آن، نمی‌توانید به خوبی کارتان را انجام دهید و زمان بیشتری نیز خواهد برد. بدتر از آن، بیش از حد کار کردن برای سلامتی شما خوب نیست.
مهم است که قدمی به عقب بردارید و استراحت کنید. این کار به اندازه برنامه ریزی، برای به پایان رساندن کارهایتان مهم است.