تغذیه در پیشگیری و تخفیف درد بیماران فیبرومیالژی (۲)

نخوردن غذاهای حاوی آسپارتام به بهبود علائم بسیاری از بیماران فیبرومیالژی کمک می‌کند.

تغذیه در پیشگیری و تخفیف درد بیماران فیبرومیالژی (2)

این بیماران که با توجه به واکنش خون آنها نسبت به مواد مختلف تحت رژیم‌های غذایی خاص قرار گرفتند، گفتند که پس از شش ماه سلامتی عمومی آنها دو برابر بهتر شده است. از آنجایی که در این رژیم‌ها بیماران از خوردن میگو و شکلات هم منع شده بودند و همچنین مکمل‌های رژیمی هم استفاده می‌کردند، رابطه دقیق بین لبنیات و فیبرومیالژی به طور کامل مشخص نگردید.

6- از خوردن زیاد کربوهیدرات پرهیز کنید

دکتر هولتورف می‌گوید: «اگر از من بپرسند که رژیم غذایی مناسب برای بیمار فیبرومیالژی چیست، می‌گویم رژیمی که کربوهیدرات و مواد قندی آن کم باشد. تقریبا 90 درصد این بیماران دچار کم‌کاری غده آدرنال هستند که می‌تواند روی متابولیسم کربوهیدرات‌ها اثر بگذارد و باعث بروز هایپوگلیسمی (افت قند خون) شود.»

این بیماران به مواد قندی بسیار علاقه دارند، ولی پس از افزایش سریع انرژی، در ادامه با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد. این پژوهشگر توصیه می‌کند اگر بیمار مبتلا به فیبرومیالژی دچار هایپوگلیسمی می‌شود، باید از غذاهای شیرین در حد تعادل استفاده کند. «مواد غذایی حاوی کربوهیدرات را با غذاهای حاوی پروتئین و چربی مصرف کنید.»

7- مصرف غذاهای حاوی آسپارتام را به حداقل برسانید

دکتر هولتورف می‌گوید: «نخوردن غذاهای حاوی آسپارتام به بهبود علائم بسیاری از بیماران فیبرومیالژی کمک می‌کند.» آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که در نوشابه های رژیمی و شیرینی‌های بدون قند به کار می‌رود و جزء آن دسته از مواد شیمیایی به نام اکسی‌توکسین‌هاست. این مواد باعث تحریک نورون‌هایی می‌شوند که می‌توانند حساسیت به درد را افزایش دهند.

مصرف متعادل آسپارتام برای افراد عادی بی‌خطر است؛ ولی در بیماران فیبرومیالژی که به طور طبیعی نسبت به درد حساس‌اند، حساسیت به درد را افزایش می‌دهد. همچنین برخی دیگر از شیرین‌کننده‌های مصنوعی، مانند سوربیتول و گزیلیتول، علائم سندرم روده تحریک‌پذیر را نیز تشدید می‌کنند.

از آنجایی که تقریبا حدود نیمی از مبتلایان به این بیماری از این سندرم هم رنج می‌برند، غذاهایی که روده را اذیت می‌کنند باعث می‌شوند بدن پیام‌هایی به مغز بفرستد که موجب بروز علائم فیبرومیالژی می‌گردد.

8- از غذاهای حاوی افزودنی بپرهیزید

افزودنی مونوسدیم گلوتامات (MSG) یک طعم‌دهنده سرشار از سدیم است که به غذاهایی چون فست‌فودها، غذاهای چینی و غذاهای فرآوری و بسته‌بندی شده مثل کنسروها اضافه می‌شود و گیرنده‌های درد را در بدن تحریک می‌کند. ثابت شده که میزان گلوتامات در مایع مغزی نخاعی بیماران فیبرومیالژی با سطوح دردی که آنها حس می‌کنند، رابطه دارد.

پژوهشی که در سال 1995 توسط سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) روی این بیماران انجام گرفت نشان داد که MSG می‌تواند باعث بروز واکنش‌های کوتاه مدتی چون سردرد شود. پژوهش دیگری که در سال 2007 روی حیوانات انجام شد، نشان داد که افزایش سطح گلوتامات در عضلات حساسیت به درد را افزایش می‌دهد.

9- هله هوله نخورید

پژوهشگران انجمن ملی تحقیقاتی فیبرومیالژی در امریکا توصیه می‌‌کنند که مبتلایان به این بیماری از خوردن غذاهایی چون قند تصفیه شده، کافئین، الکل، غذاهای سرخ‌شده، گوشت قرمز و غذاهای فرآوری‌شده، مانند فست فودها، پرهیز کنند یا مصرف آنها را به حداقل برسانند.

این غذاها علاوه بر اینکه باعث افزایش وزن و ایجاد عادات نادرست غذایی می‌شوند، موجب تحریک عضلات، برهم خوردن خواب و لطمه به سیستم ایمنی نیز می‌گردند. اگر می‌خواهید بدانید که آیا مصرف این غذاها روی علائم بیماری شما تأثیر دارد یا خیر، یک یا همه این غذاها را از برنامه غذایی خود حذف کنید و ببینید که علائم‌تان چه تغییری می‌کند. همچنین، مصرف مقادیر زیادی سبزی و میوه به شما کمک می‌کنند وزن کم کنید یا وزن‌تان را ثابت نگه دارید. ثابت شده بیماران فیبرومیالژی که اضافه وزن دارند، چنانچه وزن‌شان را کاهش دهند و به سطح طبیعی برسانند، علائم‌شان بهتر خواهد شد.

 

 

برای خواندن بخش اول- تغذیه در پیشگیری و تخفیف درد بیماران فیبرومیالژی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر