رازهایی برای سلامت پوست (بخش دوم)

کرم‌های مرطوب‌کننده طوری طراحی شده‌اند که از دست رفتن رطوبت از طریق اپی‌درم را به حداقل می‌رسانند. علاوه بر این، ترکیبات موجود در این کرم‌ها از پوست در برابر آلاینده‌ها محافظت کرده بافت پوست را تقویت می‌کنند و ظاهری نرم‌تر و لطیف‌تر به آن می‌بخشند.

رازهایی برای سلامت پوست (بخش دوم)

از بین بردن چین و چروک‌ها

شما می‌توانید به جای تزریق موادی برای پر کردن چین و چروک‌ها در صورت‌تان، از محصولاتی که جدیدا برای درمان چین و چروک‌ها به بازار آمده‌اند استفاده کنید. کرم‌های مرطوب‌کننده‌ای که حاوی سیلیکون هستند و با هدف قرار دادن نقاطی چون اطراف چشم‌ها، دهان و پیشانی می‌توانند خطوط ناشی از چین و چروک‌ها را محو کنند، مناسبند. این ترکیبات سطح پوست را نرم‌تر و صاف‌تر کرده و باعث می‌شوند راحت‌تر از لوازم آرایش استفاده کنید.

محصولات دیگری هم وجود دارند که برای زیرسازی پوست استفاده می‌شوند و حاوی موادی هستند که باعث می‌شوند چین و چروک‌ها کمتر به نظر آیند و لک و پیس‌های پوست هم کمرنگ‌تر شوند. برخی از مواد زیرسازی پوست هم ترکیبات آنتی‌اکسیدان دارند و حاوی ویتامین‌ها نیز هستند که ساخت کلاژن را در پوست تحریک می‌کنند و اثر محافظتی در برابر نورخورشید هم دارند.

آرایش برای پوست‌های پیر

همان‌طور که سن شما بالا می‌رود و پوست‌تان پیر می‌شود، شاید بخواهید از مرطوب‌کننده یا لوازم آرایش حاوی چربی استفاده کنید. این مواد می‌توانند رطوبت پوست را حفظ کنند؛ ولی کسانی که پوست‌شان دچار آکنه یا مستعد بروز آن است باید از لوازم آرایشی استفاده کنند که حاوی چربی نباشد.

ویتامین‌ها علیه چین و چروک

ویتامین E و C، همچنین رتینوئیدها که مشتقاتی از ویتامین A هستند، آنتی‌اکسیدان بوده و در جلوگیری یا تخفیف چین و چروک‌ها موثرند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند اثر اکسیدکنندگی رادیکال‌های آزاد را به پوست کاهش دهند یا خنثی کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایدار اکسیژن هستند که در اثر فرایند متابولیسم در بدن، مانند جذب غذا، ایجاد می‌شوند. همچنین، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها و سموم، منجر به تولید این مولکول‌ها می‌شود. ما در زندگی روزمره مرتب در معرض عواملی قرار داریم که به تولید این رادیکال‌ها در بدن منجر می‌شوند.

آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند با بلوک کردن فرایند اکسیدکنندگی رادیکال‌های آزاد در سلول‌ها از بروز التهاب جلوگیری کنند. التهاب موجب از دست رفتن کلاژن‌ها می‌شود. همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از پوست در برابر نور خورشید هم محافظت کنند.

آیا می‌توان برای همیشه از شر چین و چروک‌ها خلاص شد؟

متاسفانه جواب این سوال «خیر» است. تنها راه، پیشگیری است که آن هم باید زود و از دوران جوانی با استفاده از کرم ضدآفتاب شروع شود. کرم‌های مرطوب‌کننده فقط کاری می‌کنند که چین و چروک‌ها کمتر به نظر آیند، ولی نمی‌توانند آنها را از بین ببرند.

راه ساده محافظت از پوست

ساده‌ترین راه مراقبت از پوست این است که روزی دو بار صورت‌تان را بشویید. یک بار هنگام صبح برای پاک کردن چربی‌ها و جوان شدن و شادابی پوست و یک بار در پایان روز برای پاک کردن چربی‌ها، آرایش و آلاینده‌هایی که در محیط بیرون روی صورت‌تان نشسته است.

پس از هر بار شستشو به پوست صورت‌تان کرم مرطوب‌کننده بمالید. این کار بخشی از چربی‌های ضروری برای حفظ شادابی و نرمی پوست را تأمین می‌کند. اشعه فرابنفش خورشید بزرگترین دشمن پوست شماست؛ پس هنگام بیرون رفتن از خانه هرگز کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. استفاده از این کرم‌ها در روزهای ابری و در زمستان هم لازم است.

برای خلاصی از جای جوش‌ها چه کنیم؟

پیش از انجام هر کاری باید نوع و میزان شدت این اسکارها مشخص شود. برای این کار باید به عوامل متعددی از جمله سن، وضعیت کنونی جوش‌ها و اسکارها و وجود بیماری‌های دیگر پوستی توجه کرد. با توجه به شدت و میزان جای جوش‌ها می‌توان روش‌های درمانی متعددی در پیش گرفت. استفاده از لیزر برای صاف کردن سطح پوست، مواد پلینگ شیمیایی و میکرودرمابراسیون برخی از این روش‌ها هستند.

هر قدر عمل پیلینگ عمیق‌تر انجام گیرد، نتایج بهتری حاصل خواهد شد؛ ولی امکان اینکه پوست قرمز و ملتهب شود هم بالا خواهد رفت. موادی هستند که با تزریق آنها فرورفتگی‌های ناشی از این اسکارها پر خواهند شد؛ ولی این درمان موقتی است. موفقیت این عمل به مهارت پزشک و نوع ماده به کاررفته بستگی دارد. استفاده از محصولاتی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند هم برای پر کردن منافذ باز پوست ناشی از جوش‌های آکنه، موثرند. فرآورده‌های حاوی گلوکزامین هم می‌توانند به بهبود وضعیت پوست و درخشندگی پوست کمک کنند.

برخی داروهای ضدآکنه ممکن است باعث حساسیت پوست شوند. تعدادی از داروهای رایجی که برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرند، مثل تتراسایکلین و رتینوئیدها، می‌توانند پوست را به شدت در برابر نور خورشید حساس کنند. اگر داروهای ضدآکنه مصرف می‌کنید، حتما لباسی بپوشید که پوست‌تان را در برابر نور خورشید محافظت کند و کرم ضدآفتابی با SPF حداقل30 به صورت‌تان بزنید. نور خورشید باعث می‌شود که فعالیت مواد شیمیایی موجود در رتینوئیدها ضعیف شده و اثر درمانی دارو کاهش یابد.

ضمن اینکه حساسیت به نور خورشید موجب ایجاد چروک و آفتاب سوختگی می‌شود. پس سعی کنید جز در مواقع لزوم در معرض نورآفتاب قرار نگیرید و زمانی که بیرون از خانه هستید، تا می‌توانید به سایه پناه ببرید. استفاده از کرم مرطوب‌کننده‌ای که حاوی ترکیبات ضدآفتاب هم باشد، یکی دیگر از راه‌هایی است که هم رطوبت پوست را حفظ می‌کند و هم در برابر نور خورشید محافظ خوبی خواهد بود.

پیش از خواب کرم مرطوب کننده بزنید

کرم‌های مرطوب‌کننده طوری طراحی شده‌اند که از دست رفتن رطوبت از طریق اپی‌درم را به حداقل می‌رسانند. علاوه بر این، ترکیبات موجود در این کرم‌ها از پوست در برابر آلاینده‌ها محافظت کرده بافت پوست را تقویت می‌کنند و ظاهری نرم‌تر و لطیف‌تر به آن می‌بخشند. یکی از راه‌های حفظ رطوبت پوست این است که پیش از خواب به صورت‌تان کرم مرطوب کننده بزنید. یادتان باشد که هر شب به قدر کافی بخوابید؛ چرا که خواب کافی و مناسب برای حفظ سلامت و زیبایی پوست ضروری است.

همچنین شب و هنگامی که خواب هستید، بهترین زمان برای استفاده از محصولاتی است که آنتی‌اکسیدان هستند؛ مانند ویتامین‌های A، C و E کرم‌ها و ژل‌هایی که موادی چون ترکیبات آلوئه‌ورا دارند هم برای بهبود وضعیت پوست مفیدند. کرم‌هایی که حاوی ویتامین B3 می‌باشند نیز به سلامت پوست کمک می‌کنند.

در واقع در طی شب پوست فرصت پیدا می‌کند دور از هرگونه عامل مزاحم خارجی این مواد را جذب کند. به عبارت دیگر وقتی شما خوابیده‌اید و در حال استراحت هستید، پوست‌تان حسابی سرش شلوغ است و سخت در تکاپوست.

برای خواندن بخش اول- رازهایی برای سلامت پوست- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر