امام مهدی (عج) و امام حسین (ع)

خداوند متعال می فرماید: ((و لا تقتلوا النفس الط حرّم الله الا باگ ق و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیّه سلطانا، فلا یی ف ص القتل انه کان منصورا(۱)؛ کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، به قتل نرسانید، مگر به حق و آن کسی که مظلوم کشته شده، برای ولیش سلطه (حق قصاص) قرار دادیم؛ اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است))

امام مهدی (عج) و امام حسین (ع)

خداوند متعال می فرماید: ((و لا تقتلوا النفس الط حرّم الله الا باگ ق و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیّه سلطانا، فلا یی ف ص القتل انه کان منصورا(1)؛ کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، به قتل نرسانید، مگر به حق و آن کسی که مظلوم کشته شده، برای ولیش سلطه (حق قصاص) قرار دادیم؛ اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است)).
 سلاّم بن مستنیر می گوید: امام محمد باقر (ع) درباره آیه ((و من قتل مظلوما)) فرمود: ((او حسین بن علی (ع) است که مظلوم کشته شد و ما اولیای او هستیم. و قائم ما چون قیام کند، در طلب انتقام خون امام حسین (ع) بر آید؛ پس می کشد تا جایی که گفته می شود اسراف در قتل کرده است. مقتول، حسین (ع) و ولیّ او قائم (عج) است. و اسراف در قتل این است که غیر قاتل او کشته شود. او منصور است؛ زیرا از دنیا نمی گذرد تا این که یاری شود به مردی از خاندان پیامبر خدا که زمین را پر از قسط و عدل کند، همچنان که پس از جور و ظلم شده باشد)).(2)
 قندوزی حنفی نیز می گوید: ((از امام علی الرضا فرزند موسی الکاظم (رضی الله عنهما) رسیده که آن حضرت فرمود: آیه ((و من قتل مظلوما))(3) درباره حسین و مهدی(ع) نازل شده است)).

 

پی نوشت:

1) سوره اسراء، آیه 33.

2) تفسیر عیاشی ج 2، ص 290: ((عن سلام بن المستنیر عن ابی جعفر علیه السلام فی قوله: ((و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیّه سلطانا فلا یسرف فی القتل انه کان منصورا)) قال: هو الحسین بن علی علیه السلام قتل مظلوما و نحن اولیاؤه، و القائم منّا اذا قام طلب بثار الحسین، فیقتل حتی یقال قد اسرف فی القتل، و قال: المقتول الحسین علیه السلام و ولیه القائم، و الاسراف فی القتل ان یقتل غیر قاتله انه کان منصورا، فانه لا یذهب من الدنیا حتی ینتصر برجل من آل رسول الله صلی الله علیه و آله یملأ الارض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما)). (البرهان، ج 2، ص 419؛ البحار، ج 10، ص 150؛ اثبات الهداة، ج 7 ، ص 102)

3) ینابیع المودة، ص 590.



منبع : مجله ی انتظار
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر