چین، ایلان ماسک را تهدید کرد: ماهواره‌های استارلینک را با لیزر می‌زنیم! / عکس

دانشمندان ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) ادعا کرده‌اند که در صورت به خطر افتادن امنیت چین، زیردریایی‌های PLA مجهز به سلاح‌های لیزری می‌توانند ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس را نابود کنند.

چین، ایلان ماسک را تهدید کرد: ماهواره‌های استارلینک را با لیزر می‌زنیم! / عکس

امیرمسعود عابدین_ ‌تحقیق جدیدی که از سوی دانشمندان ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) منتشر شده، بیان می‌کند که زیردریایی مجهز به سلاح لیزری می‌تواند در حالی که زیر آب پنهان می‌ماند، به ماهواره‌ها شلیک کند و «دکل اپتوالکترونیک» خود را قبل از حرکت به سمت کف اقیانوس، جمع کند.

در مقاله‌ای که ماه گذشته در مجله چینی زبان Command Control & Simulation (شبیه‌سازی و کنترل فرماندهی) منتشر شد، تیم پروژه به سرپرستی «وانگ دان» استاد آکادمی زیردریایی، پیشنهاد کرد که این نوع زیردریایی لیزری می‌تواند در آینده به تولید انبوه برسد و در اقیانوس‌های مختلف برای مقابله با تهدیدات نظامی چین مستقر شود.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که پنهان کردن حمله، بزرگ‌ترین چالش برای عملیات ضد ماهواره است. وانگ و همکارانش در این گزارش می‌نویسند: «در حال حاضر، ابزار اولیه عملیات ضد ماهواره‌ای بر موشک‌های زمین به هوا متکی است، اما این رویکرد درزمینهٔ پنهان‌کاری دارای مشکلات خاصی است».

چین، ایلان ماسک را تهدید کرد: ماهواره‌های استارلینک را با لیزر می‌زنیم! / عکس

ماهواره‌های پرتاب‌شده توسط استارلینک متعدد، متراکم و کوچکند و شبکه ماهواره‌ای بسیار انعطاف‌پذیری تشکیل داده‌اند. حتی اگر تعداد قابل‌توجهی از ماهواره‌ها منهدم شوند، برای جایگزینی آن‌ها میزان مازاد بر نیاز وجود دارد. بنابراین، استفاده از موشک‌ها برای حمله به چنین ماهواره‌هایی بسیار ناکارآمد است. سلاح‌های لیزری مبتنی بر زیردریایی می‌توانند این مسائل را حل کنند.

پیش از این، چین ادعا کرده بود که منبع انرژی فشرده‌ای ساخته است که می‌تواند ابعاد یک سلاح مایکروویو پرقدرت را که قادر به سرنگونی ماهواره‌ها است، به‌شدت کاهش دهد. به گفته محققان، این دستگاه می‌تواند تا 10 گیگاوات برق با فرکانس 10 پالس در ثانیه تولید کند (برای مقایسه، قدرت برق مصرفی ایران حدود 80 گیگاوات است).

محققان چینی تنها کسانی نیستند که ایده تخریب ماهواره‌ها را با زیردریایی مطرح می‌کنند. مقاله ویژه‌ای در موسسه نیروی دریایی ایالات‌متحده که اوایل سال جاری منتشر شد، بر نقش پنهان‌کاری زیردریایی‌ها در راه‌اندازی حملات ضد ماهواره تأکید می‌کند.

برای اجرای مأموریت نابودی ماهواره‌های استارلینک، ابتدا یک یا چند زیردریایی مجهز به لیزر به منطقه دریایی اعزام می‌شوند. طبق دستور فرماندهان، زیردریایی‌ها وارد منطقه تعیین‌شده می‌شوند و منتظر می‌مانند تا ماهواره‌ها به محدوده حمله آن‌ها برسند. زمان شلیک سلاح لیزری با توجه به زمان عبور ماهواره‌ها که قبلاً به‌دست‌آمده، تنظیم می‌شود.

سلاح لیزری زمانی از زیر آب بیرون می‌آید که ماهواره به برد قابل حمله برسد. با توجه به محدودیت‌های تجهیزات شناسایی زیردریایی، سایر نیروها ملزم به ارائه راهنمایی موقعیت ماهواره‌ای برای حمله زیردریایی به ماهواره هستند. پس از اتمام حمله، زیردریایی می‌تواند غوطه‌ور شود و منتظر مأموریت بعدی بماند یا به بندر اصلی بازگردد.

چین، ایلان ماسک را تهدید کرد: ماهواره‌های استارلینک را با لیزر می‌زنیم! / عکس

جالب اینجاست که آخرین مطالعه PLA در شرایطی به استارلینک اشاره می‌کند که توضیح نمی‌دهد چرا این ماهواره‌ها تهدیدی برای امنیت چین است. طراحی نابودی استارلینک، هفته‌ها پس از گزارش دیگری از سوی محققان PLA منتشر می‌شود که نشان می‌داد چین در حال تجزیه و تحلیل نقش استارلینک در حادثه‌ای احتمالی در تایوان است.

طی دو سال گذشته، دانشگاهیان چینی در PLA بررسی کرده‌اند که چگونه ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس به امنیت ارتباطات نظامی در اوکراین کمک می‌کنند، چرا که این کشور با تهاجم روسیه مقابله می‌کند.

هدف اصلی ماهواره‌های استارلینک ارتباط است. با این حال، برخی از کارشناسان نظامی چین ابراز نگرانی کرده‌اند که ماهواره‌های استارلینک در آینده ممکن است محموله‌های اضافی را برای عملیات نظامی حمل کنند. دو ماهواره استارلینک در سال 2021 اقدامات خطرناکی را در نزدیکی ایستگاه فضایی چین انجام دادند و فضانوردان را بر آن داشت تا مراحل تخلیه اضطراری را آغاز کنند. این حادثه پکن را متقاعد کرد که ایالات‌متحده می‌تواند از این ماهواره‌های ارزان‌قیمت برای هدف قرار دادن دارایی‌های فضایی گران‌قیمت چین استفاده کند.

منبع: eurasiantimes

54322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر