تلاش‌های بانوی اصلاح طلبی که در میان ما نیست

زنده یاد دکتر زهرا شجاعی، «بانوی مدیریت، سیاست و اخلاق» بود.

تلاش‌های بانوی اصلاح طلبی که در میان ما نیست

او را اگرچه همه در میدان سیاست می‌شناختند ولی بانویی بود که در دو عرصه قرآن‌پژوهی و عاشوراپژوهشی تلاش‌های فراوانی کرد که تلاش های فکری اش را بیشتر در سخنرانی های ایام محرم ارائه می کرد.

مجموعهٔ مقالات و سخنرانی‌های باقی مانده از او نشان می‌دهد که در چند حوزه، نسبت زنان را جست‌وجو کرده است: پدیدارشناسی زندگی زنان پیامبر، پدیدارشناسی شخصیت زنان کربلا، شخصیت‌شناسی زن در قرآن و… از جمله سرفصل‌های تحقیقی و سخنرانی‌های او بودند. به ویژه که او در چند دههٔ گذشته، هر ساله خصوصا در سخنرانی‌های ویژه‌ در ایام محرم، جستارهای تازه‌ای را مطرح می‌کرد.

شادروان زهرا شجاعی، یکی از چهره‌هایی بود که پیوسته بر طرح زندگی حضرت زینب سلام‌الله علیها پیش از عاشورا تاکید می‌کرد. او در گفت‌وگوها و سخنرانی‌های خود، مهمترین دغدغه‌مندی‌اش را غفلت از «زینب پژوهشی» عنوان می‌کرد.

در سلسله نشست‎های «عاشورا و امروز ما»، با طرح آسیب شناسی عاشورا، ابعاد مغفول از زندگی اجتماعی و رفتارشناسی حضرت زینب سلام‌الله علیها را ترسیم کرده و می‌گفت: «شناخت شخصیت حضرت زینب سلام‌الله علیها در جامعهٔ ما مورد غفلت قرار گرفته است. ما حضرت زینب سلام‌الله علیها را در ظهر عاشورا پیدا کرده و تا عصر عاشورا او را گم می‌کنیم، در حالی که شخصیت ایشان در بعد تربیت فرزندان رشیدی که در صحنهٔ عاشورا حماسه آفریدند، در مقام حضور اجتماعی، در مقام زهد، عبادت و تقوا و همچنین مقام علمی حضرت زینب سلام‌الله علیها مثال زدنی است. فصاحت و بلاغت کلام، قدرت استدلال و احتجاج در مجلس یزید و مقام صبر و مدیریت بر نفس از جمله ویژگی‌های بارز ایشان است.»
زهرا شجاعی، خود زینبی زیست و همواره همچون حضرت زینب سلام‌الله علیها، پیام‌آور تاثیرگذاری زن درعرصهٔ اجتماع بود.

منبع: مجله خیمه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر