بررسی علل کوتاهی آشیل پا و آشنایی با نحوه درمان آن

اگر شما نیز دارای کوتاهی آشیل پا می باشید نیاز است تا اطلاعاتی در مورد این مشکل داشته باشید و راه های درمانی و حرکت های اصلاحی را در این زمینه بلد باشید در غیر این صورت نمی توانید برای درمان از روش های خوب استفاده کنید.

بررسی علل کوتاهی آشیل پا و آشنایی با نحوه درمان آن

کوتاهی آشیل پا یکی از مشکلاتی می باشد که هر فردی را می تواند به خود درگیر کند و در این مورد آشیل در پا نسبت به سایر عضلات پا طول مناسبی ندارد و کوچک تر از حالت معمولی هر عضله دیگری در پا می باشد. این مورد باعث می شود تا پا های افراد به صورت آویزان بماند و برای این که پا های خود را بتوانید تکان دهید و به سمت بالا ببرید با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد.

کوتاهی آشیل پا

آشنایی با علت ها و درمان کوتاهی آشیل پا

در واقع این مورد از کودکی قابل مشاهده خواهد بود و کودکانی که دارای این مشکل می باشند معمولا روی پنجه پا های خودشان راه می روند و اگر شما نیز بتوانید با این مورد آشنایی بیش تر داشته باشید در صورت لزوم سریع تر برای درمان اقدام خواهید کرد و مشکلات این مورد را از بین خواهید برد.در آشنایی با این تاندون شما باید بلد باشید که بدانید این تاندون بافت رشته ای بسیار محکم می باشد و عضلات ساق پا را به پاشنه متصل خواهد کرد. در نظر داشته باشید که عضلات دو قلو در پشت پا به یک دیگر می پیوندند و یک بافت رشته ای محکم را ایجاد می کنند که به آن آشیل می گویند و این مورد به راحتی به استخوان پاشنه متصل خواهد بود.

یک سری از کیسه هایی که دارای مایعی به نام بورسا می باشند از این تاندون ها مراقبت می کنند و این تاندون از بزرگ ترین و قوی ترین بافت های رشته ای در بدن می باشد و زمانی که عضلات در ساق پا منقبض می شوند این تاندون کشیده خواهد شد و در نهایت کوتاهی این مورد را ایجاد می نماید و با همین حرکت فرد می تواند به راحتی و بدون هیچ مشکلی حرکت نماید. در واقع این تاندون به دلیل استحکامی که دارد بسیار خوب می باشد ولی این مورد را در نظر بگیرید که به دلیل فشار هایی که روی ان ها می باشد بسیار مستعد آسیب پذیری خواهد بود و باید بیش تر از آن مراقبت شود.

علت های کوتاهی آشیل

کوتاهی آشیل می تواند دارای علل بسیار متفاوتی باشد و شما نیز باید این موضوع را بدانید که این مورد معمولا در افرادی شایع می باشد که سرعت راه رفتن و یا دویدن خود را به صورت ناگهانی بالا می برند و یا حرکت های چرخشی را انجام می دهند. این مورد در ورزش های مانند دویدن، ژیمناستیک، رقص ، فوتبال، والیبال، تنیس، بسکتبال و بیسبال بیش تراز سایرین می باشد و اگر شما نیز این ورزش ها را انجام می دهید بهترین راه برای شما این است که در حین انجام دادن این تمرین ها بسیار مراقب خودتان باشید.

علل کوتاهی آشیل

علامت های آشیل کوتاه

آشیل کوتاه شده می تواند نشانه های خاصی را داشته باشد و از مهم ترین این نشانه ها می توان به لرزش پا، درد در پا و افزایش تشکیل میخچه در پا اشاره کرد و این موضوع را باید جدی بگیرید و به دنبال روش های درمان باشید در غیر این صورت امکان دارد مشکلات شدید راه رفتن پیدا کنید.

روش های درمانی سریع

برای این که بتوانید در کمک ترین زمان ممکن و بدون این که از روش های تهاجمی مانند جراحی استفاده کنید  این مورد را درمان نمایید نیاز است تا روش هایی را امتحان نمایید. روش هایی که در ادامه بررسی می کنیم به شما عزیزان کمک خواهد کرد تا سریع تر از پس این مشکل بر آمده و از درد های ناشی از این مشکل رها شوید.

  • استراحت دادن به پا از مهم ترین روش هایی می باشد که می توانید با استفاده از آن و نینداختن وزن روی پا می تواند بر درمان بسیار موثر باشد.
  • به مدت 20 دقیقه روی پا های خودتان یخ بگذارید.
  • از یک نوار کشی دور ساق پا و زانو های خود استفاده کنید تا التهاب ها را کاهش دهید.
  • در حین نشستن و دراز کشیدن پا های خود را روی یک بالش قرار دهید.
  • سعی کنید از مسکن های ضد التهابی و غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می تواند به کاهش التهاب های بدن شما کمک کرده و درد های ناشی از کوتاهی آشیل را بهبود می بخشد.
  • اگر نیاز باشد بهتر است از بالا برنده پاشنه استفاده کنید و این مورد را باید در کفش خود بگذارید تا بتوانید به راحتی راه بروید.
  • از فیزیوتراپی کمک بگیرید و حرکت های لازم برای درمان این مورد را یاد گرفته و آن ها را سعی کنید در روز چندین بار تکرار نمایید.
  • از دیگر روش هایی که غیر تهاجمی می باشد و شما می توانید برای این درمان استفاده کنید گچ گرفتن مچ پا خواهد بود و این مورد به پا این امکان را می دهد تا بدون چرخش و به راحتی استراحت کرده و این مشکل به مرور رفع خواهد شد و معمولا در این زمینه از آتل های گچی و یا پلاستیکی سفت استفاده می شود و شما می توانید در ساعت های استراحت آن را از پای خود در بیاورید.

درمان آشیل کوتاه

جراحی کوتاهی آشیل

یکی از درمان هایی که خیلی توصیه نمی شود استفاده از درمان های تهاجمی مانند جراحی می باشد و اگر استفاده از روش های گفته شده نتوانست مشکل شما را بهبود بخشد می توانید از این مورد استفاده نمایید. در واقع این جراحی ها بر اساس سن بیمار و میزان فعالیت او می تواند متفاوت باشد و بسیاری از افراد هستند که اصلا مستعد این مورد نمی باشند.

در این نوع از جراحی ها برش های کوچکی بر پشت مچ پا ایجاد می شود و در طول امتداد تاندون ها انجام خواهد شد و همزمان با التیام دادن تاندون ها طول ان ها نیز بیش تر خواهد شد. کوتاهی آشیل می تواند ناشی از ساختار غیر طبیعی در پا ها باشد و نشانه های این مورد را معمولا می توانید با گرفتگی های عضلانی و احساس ناراحتی در پشت پا و وضع قرار گیری نا متناسب ببینید. جراحی می تواند تمامی این وضعیت ها را اصلاح کرده و در نهایت شما می توانید به حالت عادی زندگی خودتان بازگردید. معمولا از جراحی های متفاوتی در این زمینه استفاده می شود و کم تهاجم ترین آن ها روش های جدید می باشد و پر تهاجم ترین آن ها برش دادن پا و جراحی های باز خواهد بود. در برخی از شرایط متخصصان نیازمند کاشت ابزار هایی در بدن می باشند و کوتاهی آشیل برای همه افراد یکسان نمی باشد و درمان های یکسانی نخواهد داشت.

معمولا از سه روش اصلی برای درمان این مورد استفاده می شود و مهم ترین آن ها شامل بلند کردن تاندون پا از طریق برش دادن پا می باشد و در این روش متخصص ناحیه بیرونی را در پوست باز می کند و تاندون را پاره می کند و از تنش های آن می کاهد از این رو این مورد علاوه بر بلند کردن تاندون باعث کاهش تنش های عضلانی می باشد. دومین روش برای این مورد برش دادن در عضله های دوقلو می باشد. در واقع این فرایند با آزاد کردن فیبر های عضلانی متصل به تاندون می تواند گرفتگی های کم آشیل را درمان کرده و این مورد با برش های بزرگ نخواهد بود و در نهایت کم تهاجم می باشد.

جراحی آشیل

جراحی بلند کردن تاندون به روش  z از مهم ترین نوع جراحی های آشیل می باشد و برای درمان کوتاه بودنش مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این مورد می تواند بیش ترین تاثیر گذاری را داشته باشد و جراح با چندین برش z مانند می تواند تاندون آشیل را بلند تر کرده و این مورد را تا هر طولی که دوست داشته باشد زیاد خواهد کرد. با این حال باید بدانید که انتخاب گزینه های درمانی به عهده متخصص می باشد و شما نمی توانید نوع درمان خود را انتخاب نمایید زیرا متخصص بر اساس وضعیت موجود تصمیم های لازم را در این زمینه خواهد گرفت.

حرکت های اصلاحی

همانطور که می دانید استفاده کردن از حرکت های خاص در این زمینه می تواند تاثیرات بسیار خوبی بر درمان داشته باشد و شما با استفاده از این تمرین ها می توانید التهاب های ناشی از مشکلات را در این زمینه کاهش داده و بیش تر این حرکت ها کششی می باشد. در ادامه روش اجرای این حرکت های خاص را برای شما همراهان مورد بررسی قرار می دهیم و شما می توانید از آن ها به راحتی استفاده کرده و مشکلاتی که در این زمینه داشتید را از بین ببرید.

کشش دونده

التهاب در تاندون آشیل می تواند وضعیت بدی را برای هر فرد ایجاد کند و منجر به سفتی و ناراحتی در پا ها خواهد شد. این حرکت ورزشی به شما کمک می کند تا بتوانید این درد های ناشی از التهاب ها را به سرعت کاهش داده و وضعیت خود را بهبود بخشید. برای این که این حرکت را انجام دهید نیاز است تا مراحل زیر را به ترتیب طی کنید. این مراحل عبارت اند از :

  • دست خود را روی دیوار قرار داده و پای خود را یک قدم عقب برده و پاشنه خودتان را روی زمین قرار دهید.
  • در این حالت پنجه پا های شما باید رو به جلو باشد.
  • زانوی سمت سالم خود را به سمت دیوار برده و پای عقب خود را صاف نگه دارید.
  • در این حالت می توانید به  سمت صندلی خم شده و این کار را تا جایی که کشش خفیفی را در ساق پای خود احساس می کنید ادامه دهید. در واقع این خم شدن نباید منجر به ایجاد درد شود و بهتر است تا جایی که درد ندارید این مورد را انجام دهید.
  • 30 ثانیه باید رد این حالت بمانید و این حرکت را سه بار برای هر پای خود تکرار نمایید.

نکته : در این حرکت اگر صاف کردن پا برای شما سخت می باشد می توانید در ابتدا با زانو های خم شده این مورد را انجام دهید و برای شروع می توانید کمی به صندلی نزدیک تر باشید.

حرکت های اصلاحی برای کوتاهی آشیل

کشش پنجه به دیوار

در وقع اگر کشش ساق پا می تواند مشکلاتی را برایتان ایجاد نماید و ناراحتی هایی را شامل شود می توانید از این حرکت ایده آل استفاده کرده و با استفاده از این حرکت فشار بسیار کم تری را روی پا های خودتان خواهید داشت. در واقع این حرکت فشار بیش تری روی کمر و نیم تنه وارد می کند و می تواند با کاهش فشار بر روی تاندون ها تحریک پذیری را به شدت کاهش خواهد داد. برای این که این حرکت را انجام دهید نیاز است تا مراحل زیر را به ترتیب طی کنید. این مراحل عبارت اند از :

  • رو به روی دیوار بایستید و پنجه خود را به سمت دیوار و بالا قرار دهید.
  • هر چه بتوانید پنجه تان را بالا تر بیاورید بهتر خواهد بود و کشش های عمیق تری را رد این زمینه احساس می کنید.
  • رو به جلو خم شده و پاشنه پای خود را روی زمین قرار دهید. این حرکت را 30 ثانیه نگه دارید و سه بار آن را انجام دهید.

رها کردن پاشنه

از دیگر حرکت های بسیار خوب در این زمینه که می تواند باعث درمان کوتاهی آشیل پا شود رها کردن پاشنه می باشد. این حرکت را باید روی یک پله و یا نردبان انجام دهید و رد این زمینه مراقب باشید در غیر این صورت مشکلاتی در این زمینه برایتان ایجاد می شود. برای این که این حرکت را انجام دهید نیاز است تا مراحل زیر را به ترتیب طی کنید. این مراحل عبارت اند از :

  • نردبان را محکم بگیرید.
  • سینه پای خود را روی نردبان قرار دهید.
  • اجازه بدهید پاشنه پا هیاتان از روی پله رها شود.
  • این حالت را 30 ثانیه نگه دارید و 3 بار این مورد را نگه دارید.
  • اگر در حفظ تعادل مشکل دارید باید این حرکت را زیر نظر متخصص انجام دهید.

کوتاهی آشیل پا

کوتاهی آشیل پا یک مشکل منحصر به فرد نمی باشد و هر فردی امروزه می تواند با این مورد درگیر باشد. در ادامه اگر از این مطلب رضایت داشتید می توانید در ادامه از لینک های درمان شانه نابرابر و کج شدن انگشتان دست استفاده کرده و در نهایت با وارد شدن به صفحات مربوطه اطلاعاتی رد مورد این مدل از بیماری ها نیز بدست آورید و اطلاعات خود را در این زمینه ها نیز افزایش دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر