ادعای آژانس درباره نصب آبشارهای سانتریفیوژ جدید در فردو

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی نصب چهار آبشار سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای فردو شد.

ادعای آژانس درباره نصب آبشارهای سانتریفیوژ جدید در فردو

به گزارش خبرآنلاین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرده ایران چهار آبشار از هشت آبشار جدید سانتریفیوژ از نوع IR6 را در تاسیسات هسته‌ای فردو نصب کرده اما مشخص نشده چه زمانی تزریق اورانیوم به سانتریفیوژها و یا سطح غنی‌سازی برنامه‌ریزی شده را آغاز می‌کند.

به نقل از ایسنا در این گزارش که شامگاه جمعه و توسط خبرگزاری رویترز رویت شده، همچنین ادعا شده ایران اورانیوم طبیعی را به سه آبشار بیشتر سانتریفیوژهای IR-2M و سه آبشار سانتریفیوژهای IR-4 برای پسیواسیون و آماده‌سازی برای غنی‌سازی را در تاسیسات هسته‌ای نطنز تزریق کرده است.

دیدبان هسته‌ای سازمان ملل در ادامه گفته غنی‌سازی پنج درصدی اورانیوم با استفاده از این آبشارها در نظنر آغاز نشده است.

اواخر خردادماه نیز خبرگزاری رویترز ادعا کرده بود ایران به سرعت 2 آبشار سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو نصب کرده است .

در این گزارش محرمانه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به کشورهای عضو ارسال شده، آمده است: «در تاریخ 9 و 10 ژوئن، ایران از قصد خود مبنی بر نصب هشت آبشار سانتریفیوژ IR-6 در طی سه الی چهار هفته آتی در نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو خبر داده است».

در ادامه گزارش آمده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ 11 ژوئن، نصب 2 آبشار سانتریفیوژ IR-6 در نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو را تایید کرد. نصب چهار آبشار سانتریفیوژ IR-6 دیگر نیز در جریان بود».

پنج دیپلمات غربی نیز به رویترز گفته بودند ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام، قصد دارد آبشارهای بیشتری از سانتریفیوژها را در هر 2 سایت غنی‌سازی زیرزمینی خود نصب کند.

با این حال یکی از این دیپلمات‌های مستقر در وین، با اشاره به فعالیت‌های منتسب به ایران گفت «آنقدری که انتظارش را داشتم نیست».

ایران اعلام کرده بود به قطعنامه سیاسی تروئیکای اروپایی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ می‌دهد.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان