نحوه صحیح فریز کردن ماهی و نکات کلیدی آن

در صورتی که ماهی با کمک روش های صحیح و اصولی منجمد شود، پس از فریز کردن ماهی و یخ زدایی آن طعم مناسب و بافت با کیفیت خود را حفظ می کند. چنانچه ماهی پس از یخ زدایی دارای علائم مشکوکی بود، احتمال دارد این علائم نشان دهنده فاسد شدن گوشت ماهی باشد و باید از مصرف آن اجتناب کرد.

نحوه صحیح فریز کردن ماهی و نکات کلیدی آن

بیشتر مردم با خواص بیشمار ماهی برای سلامتی آشنایی دارند و گوشت ماهی را علاوه بر طعم خوب به دلیل خواص بسیار آن در برنامه غذایی خود جای می دهند. فریز کردن ماهی می تواند، یکی از بهترین روش ها برای نگه داری ماهی در خانه باشد. با دانستن نکات این روش می توانید، هر بار مقدار بیشتری تهیه کنید و آن را برای مدتی بیشتری در منزل نگه دارید، بدون آن که تغییری در خواص آن پدیدار گردد.

برای این که گوشت ماهی کیفیت خود را از دست ندهد، در هنگام خرید باید به تازه بودن آن توجه کنید، نحوه تشخیص ماهی تازه با چند ترفند ساده امکان پذیر می باشد، گوشت تازه را می توان با بسته بندی صحیح و رعایت برخی نکات برای مدت طولانی در فریزر نگهداری کرد، به شکلی که خواص خود را از دست ندهد. افرادی که به مصرف ماهی علاقه مند می باشند با کمک این روش ها می توانند، هم از خواص گوشت ماهی استفاده کنند و هم گوشت آن را طعم دار و سپس منجمد کنند.

آشنایی با روش صحیح فریز کردن ماهی

فریز کردن ماهی

در اولین قدم باید ماهی های تهیه شده را شسته و آن را به خوبی خشک کنید، بسته بندی را مطابق با اندازه مصرف خود در هر وعده تقسیم کنید، تا برای یخ زدایی هر بار تمام ماهی را یخ زدایی نکنید. انواع مختلفی از گوشت ماهی وجود دارد، در این بین ماهی هایی با گوشت چرب چون سالمون، قزل آلا، قباد و هامور مناسب ترین ها برای فریز کردن می باشند.

برای منجمد کردن بهتر است، از ماهی های فیله شده استفاده کنید و از آن را در دمای 18 تا 20 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. می توانید ماهی را در بسته های پلاستیکی قرار دهید و هوای اضافی کیسه را خارج کنید، تا تمام ماهی کاملا منجمد شود. هوایی که از کیسه خارج نشود، به زمان بیشتری برای انجماد نیاز پیدا می کند و این موضوع می تواند، به بافت ماهی آسیب برساند.

پیش از بسته بندی و فریز کردن ماهی می توانید، برای سی ثانیه ماهی را در محلول آب نمک بغلتانید و پس از آبکشی آن را خشک نموده و اقدام به بسته بندی کنید، فراموش نکنید پیش از بسته بندی پلاستیک مورد استفاده بررسی شود، تا پارگی نداشته باشد، در صورتی که پارگی وجود داشته باشد و گوشت در معرض هوا قرار گیرد، خشک یا سفت می شود و از کیفیت مطلوب آن کاسته می شود.

با منجمد کردن ماهی می توانید، تا دو ماه از سلامت گوشت و حفظ ریز مغذی ها و درشت مغذی های اطمینان داشته باشید، بنابراین بهتر است، تاریخ بسته بندی را روی بسته ها یادداشت کنید، تا در صورتی که تاریخ انقضای آن رد شد از آن استفاده نکنید.

ماهی هایی با گوشت چرب را مانند ماهی تن و ماهی آزاد این قابلیت را دارند، که تا سه ماه به شکل منجمد با حفظ کیفیت اولیه قابل نگهداری در فریز  باشند و این مدت برای ماهی های فاقد چربی حداکثر تا شش ماه می باشد. اما مناسب ترین زمان که در ابتدا نیز ذکر شد دو ماه می باشد.

بررسی چگونگی فریز کردن کامل ماهی

فریزی کردن ماهی کامل

در صورتی که تمایلی به تکه تکه کردن ماهی ندارید و می خواهید، ماهی را به شکل سالم و کامل فریز کنید، توصیه می شود، ابتدا ماهی را برای سی ثانیه در آب و نمک بغلطانید، تا با ایجاد یک لایه بر سطح آن از گوشت ماهی محافظت شود، پیش از فریز کردن ماهی کامل ظرفی که برای این کار در نظر گرفته اید را برای چند دقیقه در فریزر قرار دهید.

سپس ماهی آغشته به آب نمک را درون ظرف بگذارید و در فریزر قرار دهید، بعد از این که مقداری یخ روی ماهی تشکیل شد می توانید، تا چند بار مراحل گذاشتن ماهی در آب نمک و یخ زدن را تکرار کنید، تا لایه های محافظ بیشتری بر روی آن شکل بگیرد و در پایان ماهی را در پلاستیک فریزر بپیچید و با نوار دور آن را ببندید و در فریزر قرار دهید.

یخ زدایی

پس از فریز کردن ماهی یخ زدایی مهمترین کاری است، که باید به درستی انجام شود، تا ماهی کیفیت خود را از دست ندهد. بهترین راه این است، که از شب قبل ماهی را در یخچال قرار دهید، تا با دمای خنک یخ آن به آرامی باز شود. با وجود این که استفاده از این روش زمان بر خواهد بود، اما می توانید طعم خوب و بافت آن را از آسیب حفظ کنید.

در صورتی که ماهی را در فضای خانه قرار دهید، تا گرمای محیط به باز شدن یخ کمک کند، این احتمال وجود دارد، که پیش از باز شدن یخ، ماهی از بیرون شروع به فاسد شدن نماید. چنانچه فرصت کافی برای یخ زدایی ندارید، ماهی را در آب سرد قرار دهید و هر چند دقیقه با فشار انگشت سعی کنید تشخیص دهید، آیا یخ داخل آن نیز باز شده است، یا خیر به محض باز شدن یخ می توانید،به پختن آن اقدام کنید.

پس فریز کردن ماهی و یخ زدایی آن به شکل اصولی ماهی باید شکل قبل از انجماد را اشته باشدو فاقد بوی نامطبوع باشد، داشتن شکل غیر طبیعی و از هم پاشیده یا بوی ناخوشایند نشان دهنده ناسالم بودن یا فاسد شدن ماهی می باشد، که در این صورت باید از مصرف آن اجتناب کرد. به یاد داشته باشید، یخ زدایی را با کمک آب داغ انجام ندهید. تا علاوه بر از دست دادن طعم و بافت سالم گوشت به باکتری آلوده نشود.

بررسی بهترین روش برای بسته بندی و فریز کردن انواع ماهی

فاسد شدن ماهی

پس از یخ زدایی ماهی فریز شده، باید از سلامت آن اطمینان پیدا کنید و بعد به پختن اقدام کنید. برای اینکار ابتدا باید به نشانه های ماهی سالم و فاسد آگاه باشید و نحوه تشخیص ماهی فاسد و ناسالم را بدانید. ماهی منجمد سالم با مردمکی درای یک نقطه سفید است، اما ماهی هایی که فاسد شده باشند، دارای چشم شیری رنگ یا کاملا کدر می باشند، که فرورفته است.

باز شدن یخ ماهی نباید، در فضای خانه انجام گیرد تا ماهی فاسد نشود، بهتر است از روش هایی که در بالا توضیح داده شد، برای باز کردن یخ استفاده کنید. ماهی یخ زدایی شه نباید خشک و سفت باشد و خونابه نیز نباید از آن خارج شود، ماهی های با این علائم فاسد می باشند.

نکته قابل ذکر دیگر این که ماهی سالمی که یخ زدایی می شود، نباید از آب شش هایش خونابه خارج شود، یا بوی نامطلوبی داشته باشد و زیادی شل باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر