تصویر روز ناسا: خوشه کروی امگا قنطورس

خوشه ستاره‌ای کروی امگا قنطورس حدود ۱۰ میلیون ستاره به‌مراتب پیرتر از خورشید را درون کره‌ای به قطر ۱۵۰ سال‌نوری جمع‌ کرده است.

تصویر روز ناسا: خوشه کروی امگا قنطورس

به گزارش خبرآنلاین، این خوشه کروی که با عنوان NGC 5139 نیز شناخته می‌شود، در فاصله 15هزار سال‌نوری از زمین واقع شده و بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین خوشه از حدود 200 خوشه کروی شناخته‌شده‌ای است که در هاله کهکشان راه شیری پرسه می‌زنند. این خوشه به‌قدری روشن و بزرگ است که پیشینیان، آن را بیست‌وچهارمین ستاره روشن در صورت فلکی قنطورس می‌پنداشتند و ازاین‌رو آن را همانند ستارگان نامیده بودند.

اگرچه عمده خوشه‌های ستاره‌ای از ستارگانی با عمر و ترکیب شیمیایی یکسان تشکیل شده‌اند، اما خوشه باشکوه امگا قنطورس شاهد حضور جمعیت‌های مختلف ستاره‌ای است که تنوع عمر و ترکیب شیمیایی گسترده‌ای را نشان می‌دهد. درواقع چنین به نظر می‌رسد که امگا قنطورس ممکن است هسته به‌جامانده از کهکشان کوتوله‌ای باشد که میلیاردها سال پیش در کهکشان راه‌شیری ادغام شده است.

تصویر روز ناسا: خوشه کروی امگا قنطورس

در این نمای تلسکوپی زیا می‌توان ستارگان غول سرخ این خوشه را با رنگ مایل به زرد تشخیص داد. بررسی بیست‌ساله این خوشه ستاره‌ای متراکم با تلسکوپ فضایی هابل، شواهدی را از وجود ابرسیاهچاله‌ای عظیم در نزدیکی مرکز امگا قنطورس آشکار کرده است.

اعتبار تصویر و حق چاپ: یورگن آستین. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

منبع: تصویر روز ناسا

5454

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان