نوای یا عباس یا عباس در شاهرود طنین‌انداز شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: با حضور عشاق حسینی، آئین مذهبی یا عباس یا عباس در شاهرود برگزار شد.

نوای یا عباس یا عباس در شاهرود طنین‌انداز شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، مرتضی نظری روز شنبه 23 تیرماه 1403 گفت: آئین سنتی و معنوی یا عباس یا عباس در تکیه بازار یا تکیه زنجیری شاهرود با حضور انبوه عزاداران حسینی و هیئت‌های مذهبی در روز پنجم محرم در شاهرود برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: این آئین سنتی و دیرینه که قدمتی حدود 200 ساله دارد و نسل به نسل منتقل‌شده است از صبح روز پنجم محرم در دو محله بید آباد و بازار شاهرود برگزار می‌شود.

مرتضی نظری گفت: نوحه جان‌سوز یا عباس یا عباس که دو قرن است در تکیه بازار شاهرود خوانده می‌شود، اوج سوگواری مردم شاهرود در غم شهادت سید و سالار شهیدان و قمر بنی‌هاشم (ع) است.

او افزود: در این آئین ظهر روز پنجم محرم، دسته تکیه بازار، خانه به خانه و تکیه به تکیه جهت بستن طوق‌ها و علم‌ها حرکت می‌کند و سیل عزاداران با اجتماع عظیم در تکیه زنجیری بازار شاهرود مراسم سنتی و دیرینه یا عباس یا عباس برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: صبح روز پنجم محرم مجالس روضه‌خوانی حضرت عباس (ع) در منبر خانه‌ها، مساجد و تکایا برگزار می‌شود و ظهر این روز دسته تکیه بازار خانه به خانه و تکیه به تکیه جهت بستن طوق‌ها و علم‌ها حرکت می‌کند، سپس همه طوق‌ها و علم‌ها در مسیر مشخص به سمت تکیه بازار یا تکیه زنجیری حرکت می‌کنند و سیل عزاداران با اجتماع عظیم در تکیه بازار محله بید آباد شاهرود مراسم سنتی و دیرینه یا عباس یا عباس برگزار و مردم دلداده شاهرود به یاد کربلای 61 هجری بر سر و سینه می‌زنند.

مرتضی نظری افزود: بیش از دو قرن است که مردم شاهرود در سوگ غم شهادت امام حسین (ع)، قمر بنی‌هاشم (ع) و دیگر یاران باوفایش آیین «یا عباس (ع)» را برگزار می‌کنند.

او گفت: آیین یا عباس یا عباس در کنار عزاداری تاسوعا و عاشورا مهم‌ترین و خاص‌ترین آیین عزاداری شاهرودی‌ها در محرم است و از همین رو شاهرودی‌ها معمولاً در هرکجا که باشند در این روز خود را به این شهر و آیین یا عباس یا عباس آن می‌رسانند.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر