آیین سنتی و مذهبی طوق بندان در دامغان برگزار شد

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از برگزاری مراسم آئینی و سنتی طوق بندان یا طوق جامه کردن در شهرستان دامغان خبر داد.

آیین سنتی و مذهبی طوق بندان در دامغان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، مجتبی اکبرپور روز شنبه 23 تیرماه 1403 گفت: آئین سنتی و معنوی طوق بندان یا طوق جامه کردن با حضور انبوه عزاداران حسینی و هیات های مذهبی در روز ششم محرم در دامغان برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: طوق نشان و نمادی از پرچم و بیرق علمدار واقعه کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) است که همه‌ساله با فرارسیدن ماه محرم اهالی شهر و روستاهای دامغان طوق‌ها را طی مراسم باشکوهی جامه کرده و در میان دسته‌های عزاداری حمل می‌کنند.

مجتبی اکبرپور بابیان اینکه منظور از این آئین جامه کردن، اتصال اجزاء بدنه طوق و پوشاندن آن با پارچه‌های مشکی،سبز و غیره است، گفت: اهالی شهر این مراسم را که حداقل قدمت آن بیش از دو قرن هست، از پیشینیان خود فراگرفته و همه‌ساله باشکوه هرچه بیشتر به انجام آن مبادرت می‌ورزند.

او افزود: رواج شیوه‌های سنتی دیگری همچون سنگ‌زنی و تعزیه‌خوانی در دامغان و روستاهای تابعه آن، نشان از قدمت و اصالت عزاداری حسینی در این شهرستان دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان ریشه‌دار بودن، خودجوشی و اهمیت انجام این مراسم در بین مردم را ازجمله شاخص‌های ارزشمند مراسم طوق بندان دامغان دانست و گفت: در روز برپایی مراسم طوق بندان منازل مالکان طوق و نیز تکایای بانی مراسم پذیرای عزاداران حسینی بصرف ناهار و شام می‌باشند و پخش کردن نذوراتی چون شیر، شربت، خرما، کیک و غیره ..در بین حاضرین در مراسم بسیار متداول است.

مجتبی اکبرپور افزود: آئین سنتی و مذهبی طوق بندان دامغان به شماره 218 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر