زنانه‌ترین ارتش‌های جهان کدامند؟

امروزه دیگر هیچ شغلی در ارتش وجود ندارد که برای زنان ممنوع باشد، حتی خدمت در نیروهای ویژه نیز دیگر از این قاعده مستثنی نیست.

زنانه‌ترین ارتش‌های جهان کدامند؟

ارتش فرانسه طبق گزارشی که به تازگی توسط وزارت دفاع این کشور منتشر شد با 17 درصد پرسنل زن، به یکی از زنانه‌ترین ارتش‌های جهان تبدیل شده است.

رادیو بین‌المللی فرانسه با انتشار گزارشی در این خصوص یادآور شده است که این زنانه شدن با جستجو و استخدام افراد کارآمد و بسیار ماهر همراه است.

بدین ترتیب، ارتش فرانسه در زمینه جایگاه زنان در نیروهای مسلح بر اساس آنچه در این گزارش آمده، در صدر بالاترین رتبه‌های جهانی قرار می‌گیرد.

به موجب یکی از یافته‌های گزارش اجتماعی سال 2023 وزارت دفاع فرانسه که توسط اداره منابع انسانی وزارت نیروهای مسلح این کشور تهیه شده، میزان حضور زنان در ارتش فرانسه در این سال، به 17 درصد افزایش یافته است.

این در حالیست که در ارتش‌های آلمان و بریتانیا، دو کشور بزرگ دیگر اروپا، این رقم کم‌تر از 13 درصد گزارش شده است.

امروزه دیگر هیچ شغلی در ارتش وجود ندارد که برای زنان ممنوع باشد، حتی خدمت در نیروهای ویژه نیز دیگر از این قاعده مستثنی نیست.

زیردریایی‌های تهاجمی، آخرین سنگر صرفاً مردانه، از زمان ورود زیردریایی‌های کلاس Barracuda در سال 2022 که برای خدمه مختلط طراحی شده‌اند، به روی زنان نیز گشوده شده است.

بدین ترتیب همه واحدهای نظامی به نوعی تحت تاثیر این رویکرد مبتنی بر برابری جنسیتی قرار گرفته‌اند؛ به نحوی که 24 درصد از قبول شدگان آزمون‌های دانشگاه‌های افسری را زنان تشکیل می‌دهند.

جذب بهترین‌ها

اگرچه ارتش‌ها بر زنانه شدن تأکید دارند، اما این امر در درجه اول به دلایل عملیاتی است. تیه‌ری بورکهارد، رئیس ستاد ارتش فرانسه همواره این موضوع را یادآوری می‌کند که نیمی از جمعیت کشورش زن هستند.

بنابراین، به اعتقاد وی، غیرقابل تصور است که بتوان با محروم کردن نیمی از جمعیت، به جذب افراد بسیار مورد نیاز دست یافت؛ به خصوص که مشاغل نظامی عمدتاً فنی هستند.

نکته‌ای که از چشم ناتو نیز دور نمانده است. دو سالی است که پیمان آتلانتیک برای ایجاد پویایی، شبکه‌ای از زنان نظامی را در پست‌های مدیریتی ایجاد کرده است. آینده روشن است: رهبران فردا زن خواهند بود.

این موضوع از دید ناتو نیز پنهان نمانده است. دو سالی است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای ایجاد پویایی بیشتر، دست به تشکیل شبکه‌ای از زنان نظامی در پست‌های مدیریتی زده است؛ رویکردی که می‌تواند زمینه‌ساز ظهور رهبران زن بیشتری در آینده باشد.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر