چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر دارند + نقش تجهیزات در تعیین قیمت آسانسور

آسانسورها یکی از اجزای ضروری ساختمان‌ها و برج‌ها هستند. از این تجهیزات برای دسترسی به طبقات مختلف و حمل افراد و بارها استفاده می‌شود.

چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر دارند + نقش تجهیزات در تعیین قیمت آسانسور

آسانسورها یکی از اجزای ضروری ساختمان‌ها و برج‌ها هستند. از این تجهیزات برای دسترسی به طبقات مختلف و حمل افراد و بارها استفاده می‌شود. البته آسانسورها متناسب با ویژگی‌هایی مانند ظرفیت و ابعاد کابین، تابلو فرمان، موتور، طول مسیر و... دارای قیمت‌های مختلفی هستند. از این رو در این مطلب برخی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت آسانسورها را بررسی کرده‌ایم.

مهم‌ترین عوامل موثر بر تعیین قیمت آسانسور

تعیین قیمت آسانسور یکی از دغدغه‌های شرکت‌های ساختمانی و ساکنان ساختمان‌ها است. قیمت آسانسور به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به فناوری‌های به‌کار رفته، ابعاد، گنجایش، روش باز و بسته شدن درب و همچنین کیفیت تجهیزات اشاره کرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت آسانسور را با هم مرور می‌کنیم.

کورس کابین آسانسور

منظور از کورس کابین آسانسور همان میزان پیمایش آن است. بنابراین طول مسیر آسانسور از پایین‌ترین نقطه تا بالاترین نقطه بر قیمت‌گذاری آسانسور تاثیر دارد. فاکتور دیگر موثر در این زمینه همان تعداد توقفگاه‌های آسانسور است. بنابراین هرچه میزان پیمایش و تعداد طبقات ساختمان بیشتر باشد، قیمت آسانسور نیز افزایش خواهد داشت.

ظرفیت آسانسور

ظرفیت آسانسور که به آن بار نامی نیز گفته می‌شود به‌معنای تعداد نفراتی است که می‌توانند از این تجهیز به‌طور همزمان برای بالا یا پایین رفتن استفاده کنند. البته در مورد آسانسورهای باربر، مستقیما به وزن قابل تحمل اشاره می‌شود. بازه رایج ظرفیت آسانسور معمولا بین 6 تا نفر است. جالب است بدانید این تجهیزات دارای سنسورهایی هستند که وزن آسانسور را محاسبه می‌کنند؛ بنابراین اگر وزن بیشتر از حد مجاز تعیین شده برای آسانسور باشد، کابین حرکت نخواهد کرد.

ابعاد کابین آسانسور

به‌طور کلی ویژگی‌های کابین آسانسور تاثیر زیادی در تعیین قیمت آسانسور دارند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به ابعاد کابین اشاره کرد. دو عامل اساسی در این زمینه نقش دارند که یکی مساحت کف کابین و دیگری ارتفاع آن است.

چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر دارند + نقش تجهیزات در تعیین قیمت آسانسور

ابعاد کابین آسانسور به مواردی مانند نوع کاربرد و ارتفاع سقف طبقات بستگی دارد. برای مثال ممکن است آسانسورهای باربر دارای ارتفاع بیشتر باشند تا بتوان بارها، وسایل منزل و آیتم‎های دکوراسیون را با آن حمل کرد. برای انواع رایج ارتفاع آسانسور عبارتند از:

  • 235 سانتی متر
  • 250 سانتی متر
  • 270 سانتی متر

مساحت کف کابین نیز از عوامل موثر بر قیمت است. تعیین این مساحت بر اساس ویژگی‌هایی مانند کاربری آسانسور، تعداد نفرات و ظرفیت آسانسور و... در نظر گرفته می‌شود. با این حال استانداردهایی نیز در این زمینه نیز وجود دارند که باید رعایت شوند. برای مثال حداقل مساحت قابل دسترسی کف کابین برای 6 نفر باید 1.17 متر مربع باشد.

مکانیسم درب آسانسور

ویژگی‌ها و مکانیسم درب آسانسور نیز در قیمت‌گذاری این تجهیز اثر دارند. در این زمینه راهکارها و مکانیسم‌های متعددی وجود دارند. برای مثال در برخی از مدل‌ها، درب روی کابین طراحی شده است اما در برخی دیگر، درب در طبقات، به‌طور مجزا وجود دارد. از سوی دیگر درب برخی کابین‌ها کاملا اتوماتیک هستند، برخی دیگر نیمه‌اتوماتیک هستند و برخی آسانسورها نیز دارای درب دستی می‌باشند.

موتور آسانسور

موتور آسانسور یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم آسانسور است که تاثیر بسیار بالایی در عملکرد آن دارد. این موتورها دارای انواع مختلف با ویژگی‌های متنوع می‌باشند. از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت موتور آسانسور می‌توان از برند موتور، فناوری موتور، سرعت و... نام برد. بالابرهای هیدرولیک و پنوماتیک نیز دارای موتورهایی با ویژگی‌های متفاوت می‌باشند.

چه عواملی بر قیمت آسانسور تاثیر دارند + نقش تجهیزات در تعیین قیمت آسانسور

برخی از انواع موتور آسانسور را با هم مرور می‌کنیم:

  • موتور گیربکس‌دار
  • موتور تک سرعته
  • موتور آسانسور دو سرعته
  • موتور آسانسور گیرلس

تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور یک بخش مهم در آسانسور با ویژگی‌های کنترلی فراوان می‌باشد. این بخش معمولا در موتورخانه آسانسور قرار داده می‌شود. این تابلوها بر اساس نوع موتور به انواعی مانند تابلو فرمان آسانسور موتور گیربکسی، تابلو فرمان آسانسور موتور گیرلسی و تابلو فرمان آسانسور هیدرولیک قابل دسته‌بندی هستند. در ضمن تابلو آسانسور دارای بخش‌هایی مانند صفحه نمایش و انواع دکمه‌ها برای مدیریت سیستم و اعمال تنظیمات گوناگون می‌باشد.

از دیگر اجزای تابلوها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کنتاکتورها
  • رگلاتور خازنی
  • بی متال‌ها
  • ترمینال‌ها و سوکت‌ها
  • رله‌ها
  • ترانسفورماتور تغذیه
  • تایمرها
  • کلیدهای حرارتی

در زمان خرید این تابلوها باید به مواردی مانند سیستم کلی آسانسور (مثلا انواع کششی و هیدرولیکی) دقت کنید. در ضمن تابلو باید با نوع کاربری ساختمان و کاربرد خود آسانسور همخوانی داشته باشد. با توجه به پیچیدگی این بخش از آسانسور پیشنهاد می‌شود حتما از مشاوره مهندسان و فروشندگان معتبر اجزای آسانسور بهره‌مند شوید.

مصرف انرژی آسانسور

مصرف انرژی یکی از دغدغه‌‎های مهم خریداران و متقاضیان نصب آسانسور است. عوامل متعددی بر میزان مصرف انرژی آسانسور تاثیر دارند که از میان آن‌ها می‌توان به نوع و برند موتور، سیستم کنترل، وزن کابین و... اشاره کرد. استفاده از موتورهای پیشرفته و سیستم‌های کنترل هوشمند می‌تواند مصرف انرژی این سیستم‌ها را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. همچنین طراحی بهینه و استفاده از متریال‌هایی با وزن سبک برای کابین باعث کاهش مصرف انرژی آسانسور برای جابجایی بار و مسافر می‌شوند. البته تعداد سفرهای روزانه نیز بر مصرف انرژی تاثیر می‌گذارد؛ زیرا هرچه تعداد سفرها بیشتر باشد، مصرف انرژی این سیستم‌ها نیز افزایش می‌یابد.

مصرف انرژی تاثیر زیادی بر قیمت نهایی آسانسور دارد. برای مثال موتورهای پیشرفته و سیستم‌های کنترل هوشمند که مصرف انرژی را کاهش می‌دهند معمولا قیمت بیشتری دارند. طراحی بهینه و استفاده از متریال‌هایی با وزن سبک نیز ممکن است هزینه‌های اولیه شما را افزایش دهند، اما با کاهش مصرف انرژی، بازدهی سرمایه‌گذاری شما در این زمینه را بهبود می‌بخشند. در نتیجه بررسی دقیق نیازها و شرایط ساختمان و انتخاب مناسب‌ترین تکنولوژی‌ها می‌تواند باعث بهینه‌سازی هزینه‌ها و افزایش کارایی سیستم آسانسور شود.

تجهیزات ایمنی و هوش مصنوعی

تجهیزات ایمنی مانند سیستم‌های ترمز اضطراری، سنسورهای درب و سیستم‌های ضد سقوط، نقشی حیاتی در کیفیت و امنیت آسانسور دارند. این تجهیزات نه‌تنها امنیت کاربران را تضمین می‌کنند، بلکه باعث افزایش اعتماد ساکنان به سیستم آسانسور می‌شوند. البته استفاده از تجهیزات ایمنی پیشرفته، می‌تواند هزینه‌های اولیه برای خرید و اجرای آسانسور را افزایش دهد، اما از طرفی نیز خطرات ناشی از نقص فنی و حوادث احتمالی و هزینه‌های ناشی از تعمیرات و خسارات را در بلندمدت کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر هوش مصنوعی نیز به بهبود کیفیت آسانسورها کمک کرده است. برای مثال سیستم‌های هوشمند می‌توانند با تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی نیازها، زمان‌بندی حرکت آسانسور را در محیط‎های شلوغ بهینه کرده و از توقف‌های غیرضروری جلوگیری کنند. این مساله باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش کارایی سیستم می‌شود.

خرید انواع تجهیزات آسانسور از مراکز معتبر

خرید انواع تجهیزات آسانسور از مراکز معتبر تاثیر قابل توجهی بر عملکرد آسانسور و تعیین قیمت آن دارد. این مراکز تجهیزاتی باکیفیت بالا و دارای استانداردهای معتبر بین‌المللی را ارائه می‌دهند. همچنین از آن‌جا که این مراکز معمولا محصولات را به‌صورت عمده و با قیمت مناسب‌تری تهیه می‌کنند، می‌توانند آن‌ها را حاشیه سود کمتر به مشتریان عرضه کنند. به علاوه با خرید از مراکز معتبر، خدمات پس از فروش و ضمانت‌نامه‌های معتبر نیز ارائه می‌شود که باعث اطمینان بیشتر مشتریان می‌شود.

اگر به‌دنبال مجموعه‌ای حرفه‌ای برای خرید تجهیزات آسانسور هستید، ما به شما مجموعه رایا آسانسور را پیشنهاد می‌کنیم. این مجموعه با سال‌ها سابقه تخصصی در این زمینه، انواع تجهیزات آسانسور را با بهترین قیمت به مشتریان خود عرضه می‌کند. شما همچنین می‌توانید انواع خدمات نصب و راه‌اندازی آسانسور را نیز از مجموعه رایا آسانسور دریافت کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر