پول‌های بلوکه‌شده خودروهای وارداتی کی آزاد می‌شوند؟

یکشنبه مهلت ثبت‌نام در دور جدید عرضه خودروهای وارداتی به پایان رسید و در پایان ۱۳۰ هزار نفر در این طرح فروش ثبت‌نام کردند که بر این اساس حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان در بانک‌ها بلوکه شد.

پول‌های بلوکه‌شده خودروهای وارداتی کی آزاد می‌شوند؟

به گزارش خبرآنلاین،دور جدید عرضه خودروهای وارداتی یکشنبه، 24 تیر 1403، به پایان رسید. در این دور از عرضه اعلام شد که این آخرین فرصت انتخاب خودرو برای تمام افرادی است که در دوره‌های پیشین ثبت‌نام کرده، اما خودرویی انتخاب نکردند. به عبارتی دیگر، درحالی که پرونده پنج هزار نفر از نخستین عرضه خودروهای وارداتی بسته نشده مجددا دور جدیدی از فروش خودروهای وارداتی برگزار شده است.

اقتصاد آنلاین ،مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، پس از اتمام فرصت ثبت‌نام اعلام کرد که در این دور از عرضه خودروهای وارداتی 130 هزار نفر ثبت‌نام کردند.

سرنوشت 65 هزار میلیارد تومان پول بلوکه‌شده

با توجه به مراحل ثبت‌نام برای شرکت در طرح فروش خودروهای وارداتی و شرط بلوکه‌کردن 500 میلیون تومان در حساب‌های وکالتی، این مساله مطرح می‌شود که در متقاضیان برای خرید وارداتی‌ها در مجموع چقدر پول بلوکه کرده‌اند؟

همانطور که گفته شد تا پایان مهلت ثبت‌نام دستکم 130 هزار نفر در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ثبت‌نام کردند و با احتساب بلوکه کردن 500 میلیون تومان هر متقاضی می‌توان میزان پول‌های بلوکه‌شده را در مجموع 65 هزار میلیارد تومان تخمین زد.

اما چه زمانی این پول‌های بلوکه‌شده آزاد می‌شوند؟

سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای وارداتی هنوز اطلاعیه‌ای در این مورد منتشر نکرده و تجربه‌های پیشین نیز در آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده متفاوت است. برای مثال در اولین عرضه خودروهای وارداتی بیش از یک ماه و نیم در بانک‌ها خوابیده بود، اما در دور دوم متقاضیان با گذشت پنج روز توانستند پول‌های خود را آزاد و برداشت کنند.

در این دوره البته اعلام شده که نتایج قرعه‌کشی روز شنبه 30 تیر اعلام خواهد شد و احتمالا پول‌های بلوکه شده افرادی که برنده نشده‌اند هم از آن روز آزاد خواهد شد.

تداوم ابهام در شیوه عرضه خودروهای وارداتی

ابهامی که همواره درباره برگزاری طرح فروش خودروهای وارداتی وجود دارد نحوه عرضه آن‌هاست. در واقع باتوجه به این که همچنان برخی از ثبت‌نام‌کنندگان دوره نخست عرضه در صف تحویل خودرو مانده‌اند و سامانه یکپارچه پس از آن طرح‌های فروش خودرو برگزار می‌کند جای پرسش دارد؛ چراکه حتی آمار واردات خودرو ( هشت هزار و 200 خودروی ترخیص‌شده و پنج هزار ترخیص نشده) پاسخگوی این تعداد ثبت‌نامی نخواهد بود.

حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که وزات صمت در ادامه سال چگونه قصد دارد به تعهدات پیشین خود عمل می‌کند یا خیر؟ آیا مدیران این وزارتخانه می‌توانند تا پایان سال خودروهای وارداتی را به مشتریان تحویل دهند؟

217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر