گزارش تصویری؛ سیاهچاله‌های ترسناک در کهکشان‌های دور و نزدیک

سیاهچاله‌ها که به نام هیولاهای مخرب نیز شناخته می‌شوند، به‌عنوان منابع گرانشی شدید عمل می‌کنند که گردوغبار و گاز اطراف و همچنین سیارات و حتی سایر سیاهچاله‌ها را در خود می‌کشند. هنرمندان تصاویر فراواقع گرایانه از سیاهچاله‌ها را در کهکشان‌های دور و نزدیک به ثبت رسانده‌اند.

گزارش تصویری؛ سیاهچاله‌های ترسناک در کهکشان‌های دور و نزدیک

تینا مزدکی: سیاهچاله‌ها که یا همان هیولاهای مخرب که به‌عنوان منابع گرانشی شدید عمل می‌کنند، گردوغبار و گاز اطراف و همچنین سیارات و حتی سایر سیاهچاله‌ها را در خود می‌کشند. در این گزارش تصویری می‎‌توانید لحظات خیره‌کننده‌ای که از سیاهچاله‌های کلان جرم در کهکشان‌ ما و دیگر کهکشان‌ها ثبت‌شده را ببینید.

گزارش تصویری؛ سیاهچاله‌های ترسناک در کهکشان‌های دور و نزدیک
تلسکوپ افق رویداد (EHT) که اولین تصویر از سیاهچاله راه شیری را در سال 2022 منتشر کرد، نمایی جدید از جسم عظیم در مرکز کهکشان ما به ثبت رسانده است و این اولین باری است که اخترشناسان توانسته‌اند قطب آن و نشانه‌هایی از میدان مغناطیسی آن را اندازه‌گیری کنند.
گزارش تصویری؛ سیاهچاله‌های ترسناک در کهکشان‌های دور و نزدیک
این تصویر کهکشانی را همراه با اختروشی درخشان نشان می‌دهد. سیاهچاله درون آن بسیار روشن و فعال است و میلیون‌ها تا میلیاردها برابر خورشید جرم دارد.
گزارش تصویری؛ سیاهچاله‌های ترسناک در کهکشان‌های دور و نزدیک
لحظه ثبت‌شده از این سیاهچاله، انفجاری بسیار پرانرژی به نام انفجار پرتوگاما را نشان می‌دهد. ممکن است ستاره شناسان برخورد ستارگان یا بقایای ستاره‌ها را در محیط پر از گاما اطراف یک سیاهچاله بسیار پرجرم در هسته یک کهکشان باستانی را مشاهده و ثبت کرده باشند.
گزارش تصویری؛ سیاهچاله‌های ترسناک در کهکشان‌های دور و نزدیک
این تصویر نیز تفسیری هنری از آرایه تپ اخترها که تحت تأثیر امواج گرانشی تولیدشده و توسط یک سیاهچاله دوتایی بسیار پرجرم در کهکشانی دوردست قرار می‌گیرند.
گزارش تصویری؛ سیاهچاله‌های ترسناک در کهکشان‌های دور و نزدیک
تصور یک هنرمند از یک سیاهچاله بزرگ در حال رشد که در اوایل کیهان واقع‌شده است را در این تصویر می‌توانید مشاهده کنید. ستاره شناسان با استفاده از عمیق‌ترین تصویر اشعه ایکس که تاکنون گرفته‌شده است، اولین شواهد مستقیمی را یافتند که نشان می‌دهد سیاهچاله‌های عظیم در کیهان اولیه رایج بوده‌اند.
گزارش تصویری؛ سیاهچاله‌های ترسناک در کهکشان‌های دور و نزدیک
تصویر نشان‌دهنده ستاره‌ای است که متلاشی و توسط یک سیاه‌چاله بلعیده می‌شود. ستاره در ابتدا مانند خورشید سالم و کامل است (سمت چپ)؛ به سیاهچاله نزدیک می‌شود و گرانش سیاهچاله بر آن غلبه می‌کند. سپس ستاره از هم متلاشی می‌شود (لکه زرد میانی) و درنهایت به خرده‌های ستاره‌ای تبدیل می‌شود که برخی از آن‌ها به درون سیاه‌چاله می‌روند (حلقه ابری در سمت راست). این ماده محکوم‌به فنا قبل از ناپدید شدن برای همیشه در سیاهچاله گرم می‌شود و نور ازجمله اشعه ماوراءبنفش را ساطع می‌کند. ناحیه اطراف سیاهچاله پیچ‌خورده به نظر می‌رسد زیرا گرانش سیاهچاله مانند یک عدسی عمل می‌کند و نور را منحرف می‌کند.
گزارش تصویری؛ سیاهچاله‌های ترسناک در کهکشان‌های دور و نزدیک
طغیان خارق‌العاده توسط یک سیاهچاله در کهکشان مارپیچی M83، واقع در حدود 15 میلیون سال نوری از زمین در این تصویر به ثبت رسیده است.
گزارش تصویری؛ سیاهچاله‌های ترسناک در کهکشان‌های دور و نزدیک
دانشمندان با رصد هسته رادیویی فشرده کهکشان M87 جزئیات جدیدی در مورد سیاهچاله کلان کهکشان کشف کرده‌اند. در تصور این هنرمند، جت عظیم سیاهچاله دیده می‌شود که از مرکز سیاهچاله بالا می‌رود. مشاهداتی که این تصویر مبتنی بر آن است، نشان‌دهنده اولین باری است که جت و سایه سیاهچاله باهم تصویربرداری شده‌اند و به دانشمندان بینش جدیدی در مورد چگونگی پرتاب این جت‌های قدرتمند توسط سیاهچاله‌ها می‌دهد.
گزارش تصویری؛ سیاهچاله‌های ترسناک در کهکشان‌های دور و نزدیک
سیاهچاله Markarian 231، یک سیاهچاله دوتایی است که در مرکز نزدیک‌ترین کهکشان میزبان اختروش به زمین یافت شده است. دو سیاهچاله مانند یک جفت اسکیت‌باز چرخان، انرژی فوق‌العاده‌ای تولید می‌کنند که باعث می‌شود هسته کهکشان میزبان از درخشش جمعیت میلیاردها ستاره کهکشان بیشتر بدرخشد.
گزارش تصویری؛ سیاهچاله‌های ترسناک در کهکشان‌های دور و نزدیک
در سال 2014، دانشمندان چرخش یک سیاهچاله کلان جرم دور را اندازه گرفتند و دریافتند که سرعت چرخش آن حدود 5٫5 تریلیون کیلومتر در ساعت و تقریباً نصف سرعت نور است. این یافته بینشی در مورد چگونگی شکل‌گیری سیاهچاله و کهکشان میزبان آن ارائه می‌دهد.

منبع: reuters