جایزه ۱۰ میلیاردی روس‌ها به اولین نابودگر F-۱۶ آمریکایی /عکس

هم‌زمان با نزدیک شدن اوکراین به در اختیار گرفتن هواپیماهای جنگنده F-۱۶ از متحدان غربی، روسیه برای تشویق نیروهای خود جهت هدف قرار دادن این هواپیماهای پیشرفته جایزه‌های نقدی چشمگیری تعیین کرده است.

جایزه 10 میلیاردی روس‌ها به اولین نابودگر F-16 آمریکایی /عکس

امیرمسعود عابدین_ ‌به گزارش تاس در 16 جولای، یک شرکت روسی متخصص در تجهیزات حفاری نفت به نام فورس تأیید کرد که به هر جنگنده روسی که با موفقیت اولین جنگنده F-16 را بر فراز اوکراین سرنگون کند، 15 میلیون روبل یا 170 هزار دلار (معادل 9 میلیارد و 860 میلیون تومان) پاداش پرداخت خواهد کرد.

سرگئی شموتیف، مدیر عامل فورس اولین بار در ماه ژوئن در جریان مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ از این جایزه خبر داد. شرکت فورس قبلاً مشوق‌های مشابهی برای انهدام تانک‌های اوکراین مطرح کرده بود و 5 میلیون روبل (55910 دلار) برای اولین تانک و 500 هزار روبل (5591 دلار) برای اهداف بعدی اهدا کرده بود.

اعلام خبر جایزه هم‌زمان با اعلامیه‌های اخیر دولت‌های هلند و دانمارک بود که فاش کردند اولین جت‌های جنگنده F-16 در مسیر اوکراین هستند. اوکراین در تابستان امسال با اف-16 های عملیاتی پرواز خواهد کرد. مقامات اوکراینی اشاره کرده‌اند که ممکن است هواپیماهای بیشتری در راه باشند.

تجهیز نیروی هوایی اوکراین با جنگنده‌های F-16

جایزه 10 میلیاردی روس‌ها به اولین نابودگر F-16 آمریکایی /عکس

نیروهای مسلح اوکراین قرار است در روزها یا هفته‌های آینده اولین دسته از جت‌های جنگنده F-16 خود را از نیروی هوایی دانمارک و هلند دریافت کنند. 19 هواپیما از دانمارک و 24 هواپیما از هلند خواهند آمد. پیش‌بینی می‌شود این تحویل در نیمه دوم سال 2024 انجام شود.

مدل‌هایی که قرار است تحویل داده شوند، از نوع F-16 AM/BM هستند که اگرچه جدیدترین مدل‌ها نیستند، اما با تجهیزات و سیستم‌های تسلیحاتی مدرن ارتقا یافته‌اند. تحویل سایر جنگنده‌ها از نروژ و بلژیک برنامه‌ریزی شده است. بلژیک که در حال حاضر بیش از 50 فروند F-16 دارد، به‌تدریج این هواپیماها را بازنشسته و تعدادی را به اوکراین منتقل خواهد کرد.

جایزه 10 میلیاردی روس‌ها به اولین نابودگر F-16 آمریکایی /عکس

بلژیک متعهد شده است که تا سال 2028 تمامی 30 فروند F-16 را تأمین کند، با این شرط که آن‌ها نباید بر فراز خاک روسیه پرواز کنند. نروژ که تاکنون بیش از 70 فروند F-16 را از خدمت خارج کرده است، قصد دارد 22 فروند از این جت‌ها را به اوکراین بفرستد که 12 فروند از آن‌ها کاملاً آماده رزم هستند.

تسلیحات اصلی جنگی F-16 شامل موشک‌های کوتاه برد AIM-9L Sidewinder و موشک‌های هوا به هوای پیشرفته میان برد AIM-120 (AMRAAM) است.

برای حملات زمینی، F-16 به طیف وسیعی از موشک‌ها و بمب‌های هدایت‌شونده، از جمله AGM-65G Maverick، GBU-12، GBU-24، و مهمات GBU-31 (JDAM) مجهز است.

F-16 ساخت ایالات‌متحده برای اوکراین حیاتی تلقی می‌شود، با این امید که این جنگنده‌ها با حملات روسیه که مواضع خط مقدم اوکراین را ویران کرده‌اند، مقابله کنند.

منبع: eurasiantimes

54322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر