وزیر خارجه آمریکا: ما برای مساله هسته ای ایران راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهیم

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که واشنگتن برای مساله هسته ای ایران راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد.

وزیر خارجه آمریکا: ما برای مساله هسته ای ایران راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهیم

به گزارش خبرآنلاین؛ بلینکن در نشست امنیتی آسپن ضمن انتقاد از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام گفت: زمانی که دولت جو بایدن آغاز به کار کرد، ما سعی داریم دوباره دیپلماسی هسته‌ای را با ایران دنبال کنیم، زیرا اگر حداقل یک مشکل حذف شود یعنی اینکه ایران دارای سلاح هسته‌ای نباشد، این اصولا امر خوبی است.

او در انجمن امنیتی آسپن ضمن تاکید بر اینکه ایران سلاح هسته ای تولید نکرده، با تکرار ادعاهای پیشین آمریکا گفت: ایران به جای اینکه حداقل یک سال با ظرفیت تولید اورانیوم برای یک سلاح هسته ای فاصله داشته باشد، اکنون احتمالاً یک یا دو هفته تا انجام این کار فاصله دارد.

به گزارش ایرنا از "فرانس 24", بلینکن بار دیگر تاکید کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد، اما همچنان راه دیپلماتیک را برای جلوگیری از این امر ترجیح می دهد.

وی گفت: اگر ایران در مورد تعامل جدی است، باید از کاری که در برنامه هسته ای خود انجام داده است، عقب نشینی کند. ثانیاً، ما فشار بر ایران در سراسر جهان را حداکثر رسانده ایم. ما بیش از 600 تحریم علیه افراد و نهادهای ایرانی اعمال کرده ایم. هیچ یک از این تحریم ها لغو نشده اند.»

بلینکن همچنین با اشاره به انتخابات ایران ادعا کرد که امیدی به تغییر در رویه تهران ندارد.

به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی (RT) روسیه و در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز مناسبات ایران و آمریکا در دولت‌های جدید دو کشور یادآور شد:‌ دولت آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز سیاست خصمانه و مداخله‌جویانه‌ای در ارتباط با ملت ایران در پیش گرفته است.

کنعانی خاطرنشان کرد:‌ دولت جدید (در ایران) هم تشکیل شود، این دولت آمریکا است که باید اثبات کند در راستای باز شدن یک فضای جدید در مسائل مرتبط با منطقه و روابط با ایران، مایل است از رویکردهای غلط گذشته خود عقب‌نشینی کند و رویکردهای نادرست را تصحیح کند.

وی ادامه داد: البته سیاست‌های غلط آمریکا در منطقه صرفا متوجه جمهوری اسلامی ایران نیست؛ بسیاری از کشورهای منطقه از سیاست‌های غلط، نادرست، خصمانه و مداخله‌جویانه دولت آمریکا ناراضی هستند.

ایران پس از امضای برجام در سال 1394 با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در 16 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یکجانبه ایالات متحده در سال 1397 سازو کار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه اعضای باقیمانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، 11 تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند؛ اما اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های 60 روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمام تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن هم پس از روی کار آمدن در ژانویه 2021، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه 1+5 محکوم کرد اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است. در واقع، تجربه نشان داده که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی، اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت ترامپ رئیس جمهوری سابق کشورش علیه ایران ندارد.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی چندی پیش اعتراف کرد که سطح مطلوب بازرسی‌های این سازمان از مراکز اتمی ایران، حدی است که در برجام توافق شده است. مقام‌های ایران هم تاکید دارند که گروسی می‌تواند برای رفع اهرم فشار و «برداشتن موانعی که عمدتا سیاسی است» در جهت از سرگیری اجرای کامل برجام، نقش موثری داشته باشد.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر