کناره‌گیری بایدن، دموکرات‌ها را به بازی برمی‌گرداند؟

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت که جو بایدن با کناره‌گیری محترمانه و مترقیانه از حضور در انتخابات ۲۰۲۴، کارزار دموکرات‌ها و کامالا هریس را تقویت کرد.

کناره‌گیری بایدن، دموکرات‌ها را به بازی برمی‌گرداند؟

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و نامزد احتمالی حزب دموکرات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا بعد از ظهر یکشنبه هفته جاری پس از جو ایجاد شده در ماه‌های اخیر برای کناره‌گیری‌اش از شرکت در انتخابات به ویژه بعد از مناظره اول با دونالد ترامپ اعلام کرد از رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انصراف داده و از جانشین شدن «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور آمریکا، به جای خود به عنوان نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات حمایت می‌کند.

در پی کناره‌گیری بایدن، حامیان حامی حزب دموکرات از هریس حمایت کردند. هم‌چنین سی‌ان‌ان به نقل از مشاور کمپین انتخاباتی بایدن گزارش داد بایدن در 48 ساعت گذشته و پس از مشورت با خانواده و مشاوران ارشدش تصمیم خود را گرفت.

کناره‌گیری بایدن، دموکرات‌ها را به بازی برمی‌گرداند؟
بایدن و هریس

«جیمی هریسون» رئیس کمیته ملی حزب دموکرات گفت: ما گام‌های بعدی و مسیر خود را برای نامزدی اعلام خواهیم کرد. در روزهای آتی، روندی شفاف و منظم را پیش خواهیم برد.

کاملا هریس در پی کناره‌گیری بایدن، متعهد شد که نامزدی حزب دموکرات را کسب کند و «دونالد ترامپ» را شکست دهد. او همچنین گفت تمام سعی خود را می‌کند تا حزب دموکرات را متحد کند.

بیل کلینتون و باراک اوباما دو رئیس‌جمهور اسبق آمریکا از حزب دموکرات، تصمیم جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی این کشور را برای کناره‌گیری از عرصه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ستودند.

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» در گفت‌وگو با ایسنا درباره کناره‌گیری جو بایدن از کارزار انتخابات 2024 آمریکا و حمایت از کاندیداتوری کامالا هریس از سوی حزب دموکرات اظهار کرد: در چند ساعت اول بعد از معرفی کامالا هریس توسط بایدن برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، هریس بیشترین کمک مالی انتخاباتی را جذب کرده است که این یعنی جامعه نخبگانی آمریکا به ویژه در میان دموکرات‌ها از او حمایت کردند، اما از طرف دیگر بر اساس نظرسنجی‌های چند ماه گذشته کامالا هریس با وجود دونالد ترامپ شانس پیروزی‌اش 10 درصد کمتر از بایدن مقابل ترامپ است.

وی ادامه داد: دموکرات‌ها بزرگ‌ترین نقطه ضعف خود را پیری و ناتوانی و بیماری رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و کاندیدای حزب می‌دانستند که در صورت اجماع روی کامالا هریس این نگرانی و ضعف رفع خواهد شد. کامالا هریس فردی توانمند و از نخبگان جامعه آمریکا است که ویژگی زن و سیاهپوست بودن می‌تواند او را مقابل ترامپ قدرتمند سازد. از طرفی در صورت حمایت قاطع حزب دموکرات از او موقعیتش در کارزار انتخاباتی افزایش خواهد یافت. در این صورت روند رو به رشد افزایش آراء ترامپ متوقف می‌شود. به علاوه با کناره‌گیری بایدن، الان ترامپ مسن‌ترین کاندیدای ریاست جمهوری است که می‌تواند به نقطه ضعف او در کنار هریس تبدیل شود.

کناره‌گیری بایدن، دموکرات‌ها را به بازی برمی‌گرداند؟
کامالا هریس نامزد احتمالی دموکرات‌ها

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه دموکرات‌ها در این زمان کوتاه تا انتخابات روی چه مسائلی می‌توانند تمرکز بیشتر کنند تا شانس پیروزی شان را افزایش دهند؟ اظهار کرد: بایدن با وجود اینکه در موضوع افغانستان نقطه ضعف داشت اما در حوزه اقتصاد کارنامه قابل دفاعی داشت و معتقدم خانم هریس روی این مسائل مانور خواهد داد. از طرفی ترامپ در اقتصاد در دوره قبل ریاست‌جمهوری‌اش چندان موفق نبود به علاوه موضوعات سیاست خارجی حد نهایی رای‌آوری را برای او داشته است‌، از این رو تقابل‌های جدید بین هریس و ترامپ در آینده و نیز در مناظره دوم تعیین کننده است.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد، اینگونه نیست که بگوییم بازی به نفع ترامپ دیگر تمام شده است و او را رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بدانیم، معتقدم در جامعه متحول و در حال تغییر آمریکا هر امکانی وجود دارد و هریس می‌تواند بخش عمده‌ای از فاصله خودش با ترامپ را کم کند.

وی ادامه داد: چهار ماه قبل از انتخابات، ترامپ تمام آراء مربوط به تحولات اخیر از ناتوانی و بیماری بایدن تا ترور نافرجامش را در کیسه خود جمع کرده است، اما دموکرات‌ها به سمت حوزه‌های رقابتی حرکت می‌کنند، مثل ضرورت همگرایی متحدان آمریکا در دنیا که ترامپ به آن اعتقاد ندارد یا در مسایل اقتصادی و مهاجران که جامعه آمریکا و مهاجران لاتین تبار و آسیایی به شدت نگران آمدن ترامپ هستند و هریس به عنوان کسی که عقبه مهاجرتی دارد می‌تواند روی آراء این قشر از جامعه آمریکا به خوبی مانور دهد. معتقدم دموکرات‌ها الان به لحاظ تاکتیکی کسی را دارند که امکان رقابت کامل با ترامپ دارد.

کناره‌گیری بایدن، دموکرات‌ها را به بازی برمی‌گرداند؟
ترور نافرجام ترامپ

فلاحت‌پیشه اظهارکرد: بخش عمده طوفان‌های انتخاباتی در سه ماهه آخر مانده به برگزاری انتخابات شکل می‌گیرد طبیعی است که دموکرات‌ها برای این سه ماه برنامه هایی را خواهند داشت؛ برخلاف کارزار انتخاباتی ترامپ که متکی به شخص ترامپ است دموکرات‌ها علاوه بر افکار عمومی و جامعه نخبگانی آمریکا چند رئیس‌جمهور با سابقه را در کنار خود دارند که می‌توانند حمایت‌های قابل توجهی را برای کاملا هریس جلب کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تاثیر مناظره دوم در تغییر چهره کمپین‌های انتخاباتی اظهار کرد: مناظره دوم مشخص می‌کند هریس می‌تواند ظرفیت‌های حزب دموکرات را تامین کند یا نه! به هر حال کامالا هریس سعی می‌کند عملا مسائل تازه‌ای را مطرح کند که مشخصا نقاط قوت دموکرات‌ها و بایدن است. آنها حتما روی خاطره مردم آمریکا کار می‌کنند که در زمان ترامپ شکل گرفت و عدم آرامش در جامعه را به همراه داشت و دیگر اینکه بر مسائل اقتصادی تکیه می‌کنند.

وی گفت: تا قبل از کناره‌گیری بایدن شاید بیش از 70 درصد دموکرات‌ها به این نتیجه رسیده بودند که آمدن او در انتخابات شرط بندی روی اسب بازنده است، اما الان با کناره‌گیری و معرفی کامالا هریس حداقل بازی جان تازه می‌گیرد. بایدن با کناره‌گیری محترمانه و مترقیانه خودش، کارزار دموکرات‌ها و حمایت از هریس را تقویت کرد و اگر هریس بتواند خود را توانمند در این عرصه نشان دهد یک انتخابات رقابتی و حساس را در آمریکا شاهد خواهیم بود.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر