ناسا با دزدی فناوری به ماه رسید؟ / یک اعتراف تاریخی

در طول رقابت فضایی بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق، سازمان «سی‌آی‌ای» یک ماموریت مخفیانه را به انجام رساند تا به راز کاوشگر «لونا ۲» پی ببرد.

ناسا با دزدی فناوری به ماه رسید؟ / یک اعتراف تاریخی

به گزارش خبرآنلاین، رقابت فضایی بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق در اواخر سال 1950 در حالت شتاب کامل بود و به دهه 1960 رسید. روابط بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی تار بود و هر دو کشور تلاش می‌کردند تا با نشان دادن توانایی‌های فنی و نظامی خود بر جهان تأثیر بگذارند.

سرقت در نمایشگاه برای سفر به ماه

به نقل از ایسنا، اتحاد جماهیر شوروی قصد داشت یک کاوشگر را روی ماه فرود بیاورد و در عین حال با گذاشتن پرچم‌های خود روی سطح ماه، یک ضربه‌ سیاسی را به آمریکا وارد کند. در 13 سپتامبر 1959 اتحاد جماهیر شوروی با کاوشگر «لونا 2»(Luna 2) به این هدف دست یافت.

«آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا» یا «سی‌آی‌ای»(CIA) برای به دست آوردن اطلاعات درباره چگونگی ساخت تجهیزات کاوشگر لونا 2، یک کار جاسوسی مخفی را طی یک نمایشگاه برگزار شده در شوروی در سال 1959 انجام داد.

سال‌ها بعد، این اقدام مخفیانه توسط سی‌آی‌ای به تفصیل شرح داده شد و به عنوان یک عملیات جاسوسی معرفی شد. حمله غیرمعمول یک‌ شبه سی‌آی‌ای شامل بررسی سخت‌افزار فضایی شوروی بود که به عنوان بخشی از نمایشگاه برای تبلیغ دستاوردهای صنعتی و اقتصادی آن عرضه می‌شد.

در وبسایت «اتاق مطالعه الکترونیکی» سی‌آی‌ای آمده است: گروهی از ماموران سی‌آی‌ای به مدت 24 ساعت بدون محدودیت به یک سیستم دسترسی پیدا کردند که معلوم شد ماکت نیست، بلکه یک سیستم کاملا عملیاتی قابل مقایسه با لونا 2 است.

در ادامه این پست آمده است که ماموران سی‌آی‌ای پیش از قرار دادن اجزا در جای خود، آنها را جدا کردند و از همه قطعات عکس گرفتند و اطلاعات ارزشمندی را درباره طراحی و قابلیت‌های آن به دست آوردند.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر