نارضایتی کشاورزان گلستانی از پرداخت قطره‌چکانی مطالبات در قطب کشاورزی کشور

گلستان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور محسوب می‌شود و هر ساله بخش قابل توجهی از اراضی استان زیر کشت محصولات استراتژیک و مهمی همچون گندم و دانه‌های روغنی از جمله کلزا، جو و سویا می‌رود از اینرو می‌توان گفت گلستان نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور را به عهده دارد

نارضایتی کشاورزان گلستانی از پرداخت قطره‌چکانی مطالبات در قطب کشاورزی کشور

0به گزارش خبرآنلاین در همین رابطه مدیر تعاون روستایی گلستان درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات کشاورزان گفت: امسال مجری خرید تضمینی محصول جو بنا بر پیشنهاد استاندار و موافقت وزارتخانه تغییر پیدا کرد و از شرکت پشتیبانی امور دام به سازمان مرکزی تعاون روستایی واگذار شد.

محمدرضا جامی افزود: گلستان اولین استان در کشور بود که 36 هزار تن جو از کشاورزان با قیمت هر کیلوگرم 10 هزار تومان خریداری کرد و تا کنون حدود یک سوم وجه محصول به حساب تمام کشاورزانی که محصول را تحویل داده‌اند واریز شده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که امسال بحث تغییر مجری خرید تضمینی وجود داشت در خصوص تخصیص منابع با مقداری وقفه مواجه بودیم اما با پیگیری‌های انجام شده از طریق استاندار و نمایندگان استانی، مقرر شده سازمان مرکزی تعاون روستایی وجه محصول جو را در زمان کوتاهی تأمین و آن را پرداخت کنیم.

پرداخت 37 درصد از وجه کلزاکاران گلستانی

پرداخت 37 درصد از وجه کلزاکاران گلستانی

مدیر تعاون روستایی گلستان با اشاره به پرداخت مطالبات کلزاکاران گلستانی گفت: به ازای مشوق‌های واگذار شده توسط وزارتخانه از طریق معاونت توسعه بازرگانی و معاونت‌های زراعت به بخش خصوصی، مقرر شد بخش خصوصی محصول داخلی را با قیمت هر کیلو گرم 35 هزار تومان خریداری کند و تا این لحظه از 105 هزار تن محصول کلزا خریداری شده حدود 37 درصد وجه محصول کشاورزان پرداخت شده است.

جامی با بیان اینکه نحوه تأمین نقدینگی پرداخت متفاوت است، خاطرنشان کرد: درمورد کلزا به ترتیب تاریخ تحویل محصول وجه پرداختی انجام می‌شود و 25 شرکتی که وزارت جهاد برای خرید کلزا به استان معرفی کرده باید وجه را بپردازند تا امکان پرداخت برای کشاورزان وجود داشته باشد البته بعد از حضور معاون زراعت وزارتخانه آقای دکتر مهاجر در استان، مقرر شده ظرف 2 هفته وجوه محصول کلزا به کشاورزان پرداخت شود.

وی ادامه داد: مکاتباتی برای اصلاحیه ماده 16 دستورالعمل خرید محصول و الزام شرکتهای خریدار  برای پرداخت وجوه توسط وزیر محترم جهاد و معاونین توسعه بازرگانی و زراعت انجام شده  تا برای پرداخت مطالبات کشاورزان تسریع گردد.

مدیر تعاون روستایی گلستان ادامه داد: به دلیل حجم بالای تولید کلزا در استان و از آنجایی که این محصول قابل نگهداری نبود تصمیم بر این شد تا این محصول به 3 کارخانه روغن کشی استان تحویل و آنجا خشک و نگهداری شود. در واقع اگر این 100 هزار تن کلزا از مراکز خرید تحویل داده نمی‌شد امکان خرید 250 هزار تن گندم در مراکز خرید تعاون روستایی استان وجود نداشت و وزارتخانه از محل تضامینی که از این شرکت‌ها اخذ نموده مقرر گردید وجوه را بپردازند.

جامی افزود: مطابق بند 18 دستورالعمل ابلاغی وزیر جهاد کشاورزی در صورتی که شرکت ها محصول را خریداری نکرده و وجوه را پرداخت نکنند شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان مجری خرید دانه های روغنی موظف به خرید مانده محصول و پرداخت وجوه کشاورزان است.

پرداخت 50 درصدی مطالبات گندمکاران گلستانی

پرداخت 50 درصدی مطالبات گندمکاران گلستانی

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی گلستان نیز در خصوص آخرین وضعیت مطالبات گندمکاران گلستانی گفت: 50 درصد مطالبات گندمکارانی که از اول خرداد تا 2 تیرماه گندم تحویل داده اند پرداخت شده است.

روح الله مهری افزود: در مرحله دوم 560 میلیارد تومان واریز و از 2 تیر تا 20 تیرماه 26 درصد مطالبات پرداخت شده و از امروز مرحله سوم پرداخت‌ها شروع شده است و پرداختی‌ها از مبلغ 9 هزار و 730 میلیارد تومان گذشته و تا کنون گندمگارانی که تا 10 خرداد گندم تحویل مراکز خرید داده‌اند تسویه کامل انجام شده است و این روند هم چنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: تمام تلاش مسوولان بر این است تا مطالبات گندمکاران به زودی پرداخت شود و در حال حاضر مطالبات 841 هزار تن گندم که تا 20 خرداد تحویل مراکز خرید داده شده در حال پرداخت شدن است.

تولید 40 درصد کلزای کشور در گلستان

تولید 40 درصد کلزای کشور در گلستان

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه 40 درصد کلزای تولیدی کشور مربوط به گلستان است، گفت: تا کنون 280 هزار تن کلزا در کل کشور خریداری شده که 105 هزار تن آن مربوط به گلستان است.

علی موسی خانی افزود: تحویل محصول به شبکه تعاون روستایی و کارخانه‌های روغن کشی استان به خوبی انجام شده و کل دانه‌ای که خریداری شده در 4 کارخانه روغن کشی استان خشک شده و آماده روغن کشی می‌باشد.

وی ادامه داد: تاکنون یک هزار و 300 میلیارد تومان مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی کشور خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته خرید کلزا کاملأ دولتی بود و خرید تضمینی برای این محصول وجود داشت اما بر اساس سیاست دولت و وزارتخانه، از آنجایی که 90 درصد از روغن کلزا وارداتی است، دولت واردکنندگان را مکلف کرده با استفاده از ارز ترجیحی، تولید کننده داخلی را حمایت کند.

موسی خانی در ادامه به توسعه کشت کنجد در اراضی گلستان اشاره کرد و گفت: با توجه به خشکسالی و بحران کم آبی در استان به کشاورزان پیشنهاد می‌شود از کشت محصولات پر آب همچون برنج خودداری و به کشت دانه‌های روغنی از جمله کنجد روی آورند.

وی ادامه داد:کنجد محصولی است که نسبت به سایر محصولات دیگر به مراقبت کمتری نیاز دارد و در مجموع هزینه تولید کمتری را در این محصول شاهد هستیم اما برداشت سنتی آن یکی از چالش‌های کشاورزان محسوب می‌شود.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان افزود:رقم اصلاح شده بذر کنجد که به تازگی از سوی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی معرفی شده قابلیت برداشت با کمباین را دارد و از این جهت می‌تواند هزینه کشت این محصول را به شدت پایین آورد تا کشت آن برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد.

رویکرد تازه‌ی دولت جدید در پرداخت مطالبات

رویکرد تازه‌ی دولت جدید در پرداخت مطالبات

در همین رابطه هامان هاشمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان نیز با تاکید بر اینکه درباره خرید گندم از کشاورزان و زمان پرداخت مطالبات آنها باید در دولت جدید رویکرد تازه‌ای ایجاد شود، توضیح داد: نهادهای دولتی باید توجه داشته باشند که کشاورزان طی یک سال؛ دو فصل زراعی دارند و اگر کشاورز مطالبات فصل اول خود را دریافت نکند نمی‌تواند کشت دوم خود را برنامه‌ریزی کرده و انجام دهد. بنابراین لازم است درباره پرداخت مطالبات کشاورزان به خصوص در مورد کالای استراتژیکی مثل گندم تجدیدنظر و تسریع صورت گیرد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان