ثبت یک تصویر عجیب در تهران؛ شاهین روی داشبورد خودرو سواری

پرنده‌ای به نام دلیجه که در دسته شاهین‌ها قرار دارد و خرید و فروش و نگهداریش نیاز به مجوز دارد در یکی از روزهای گرم سال در جلوی خودرو شخصی یک شهروند تهرانی در حال خیابان‌گردی دیده شده است.

ثبت یک تصویر عجیب در تهران؛ شاهین روی داشبورد خودرو سواری

به گزارش خبرآنلاین،نگهداری از حیوانات و پرندگان توسط مردم در قفس یا محیط منزل یکی از پدیده‌های در حال گسترش سال‌های اخیر بوده است.

میزان در خبری نوشت:در این میان برخی از افراد حیوانات و پرندگان خاصی را که از نظر جثه و شرایط نگهداری ارتباطی با زندگی فردی و جمعی انسان‌ها ندارند را برای نگهداری انتخاب می‌کنند.

طبق تصاویر  مشاهده می‌شود که یکی از شهروندان تهرانی در اقدامی عجیب یک پرنده به‌نام «دلیجه» که در دسته شاهین‌ها قرار دارد را در هوایی گرم و غیرقابل تحمل در خودروی شخصی خود نگهداری و این پرنده خاص را در شهر جابه‌جا می‌کند.

این پرنده که در دسته پرندگان شکاری تقسیم‌بندی می‌شود به‌دلیل قرار داشتن در راس هرم غذایی اهمیت بالایی دارد و نگهداری و خرید و فروشش به صدور مجوز نیاز دارد.

در همین رابطه علیرضا ساجدین، معاون رصد و پایش امور زیست محیطی سازمان حفاظت از محیط زیست  با بیان اینکه این پرنده در استان تهران نیز دیده شده است گفت: دلیجه در طبیعت و حاشیه شهرها و روستاها زندگی می‌کند و نگرانی چندانی در مورد تعدادش وجود ندارد. 

3.png

وی ضمن اشاره به اینکه نگهداری و خرید و فروش این پرنده نیاز به مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست دارد و اگر این کارها بدون مجوز انجام شود جرم به حساب می‌آید، ادامه داد: حتی اگر فرد مجوز هم داشته باشد باید شرایط نگهداری و جابجایی حیوان مناسب باشد نه اینکه در یک کارتن مقوایی نگه‌داری و در خودرو جابه‌جا شود.

معاون رصد و پایش امور زیست محیطی سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه مگر در شرایط خاص معمولا برای نگهداری پرنده شکاری مجوزی صادر نمی‌کنیم افزود: ممکن است این فرد مجوز نگهداری از این پرنده را نداشته باشد و به صورت غیر قانونی از آن نگهداری کند که در این صورت مرتکب جرم شده باشد. همانگونه که بسیاری از کارها در جامعه جرم است اما اشخاص انجام می‌دهند تعدادی از افراد نیز به انجام اینگونه جرایم تمایل دارند.

ساجدین با اشاره به اینکه در این تصاویر مشخصاتی از فرد مشاهده نمی‌شود، بیان کرد: در صورت وجود مشخصاتی از این فرد باید شکواییه‌ای علیه وی تنظیم و دستور مقام قضایی صادر می‌شد تا مشخص شود این پرنده از کجا آمده و تحت چه شرایطی نگهداری می‌شود.

وی با بیان این درخواست از مردم که در صورت مشاهده چنین صحنه‌های موارد را گزارش کنند ادامه داد: باید مشخصات شخص مشخص باشد. حتی اگر پلاک ماشین مشخص باشد می‌توان از آن مستنداتی تهیه کرد و به مقام قضایی گزارش داد و مقام قضایی نیز باتوجه به در اختیار داشتن پلاک خودرو مشخصات آن فرد را از طریق پلیس به دست می‌آورد و سپس باید به آن فرد مراجعه شود تا مشخص شود این پرنده از چه طریق در اختیارش قرار گرفته است.

ثبت یک تصویر عجیب در تهران؛ شاهین روی داشبورد خودرو سواری

معاون رصد و پایش امور زیست محیطی سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: از آنجایی که این پرنده دست‌آموز  است از چرخه اکوسیستم خارج شده و دیگر نمی‌توان آن را به طبیعت بازگرداند و اگر فردی بدون مجوز از این نوع پرنده‌ها را نگهداری کند می‌توان پرنده را از او گرفت و به باغ وحش انتقال داد.

ساجدین تاکید کرد: افراد می‌توانند در صورت مشاهده چنین مواردی با سامانه 1540 سازمان حفاظت از محیط زیست تماس بگیرند و مواردی از جمله شکار و صید غیرمجاز و سایر مسائل زیست محیطی را گزارش دهند تا بسته به اولویت و اهمیت گزارش، همکاران ما به آن‌ها رسیدگی کنند.

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان