واکنش بورس به تنش ها در منطقه/ شاخص قرمز پوشید

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ریزش بورس در روزهای اخیر به خاطر ریسک‌هایی از نوع سیستماتیک است، از وجود فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری در تک‌سهم‌ها با رشد سودآوری و ضریب P/E مناسب خبر داد.

واکنش بورس به تنش ها در منطقه/ شاخص قرمز پوشید

به گزارش خبرآنلاین، طی روزهای اخیر بازار بورس شاهد ریزش های پی در پی است به طوری که تابلو معاملات سهام به صورت مستمر قرمز است، این موضوع باعث شده تا نگرانی تحلیلگران بازار سرمایه از شرایط این روزهای بورس افزون گردد.
شهاب خدابخشیان با اشاره به اینکه بازار بورس بازتابی از اقتصاد واقعی کشور است، اظهار کرد: ریزش های روزهای کاری اخیر بورس به خاطر ریسک سیستماتیک ناشی از اتفاق های سیاسی است.

در گذشته بورس به چه دلیلی ریزش داشت؟

ایسنا به نقل از وی با بیان اینکه ریزش هایی که قبل از این دوره اتفاق می افتاد به خاطر کاهش قابل توجه حاشیه و کیفیت سود صنایع بزرگ از جمله فولادی‌، پالایشی و پتروشیمی بود، یادآور شد: این شرکت‌ها به خاطر برخی عوامل از جمله فاصله دلار نیما با آزاد و افزایش بی‌قاعده هزینه انرژی و نرخ خوراک به کاهش حاشیه سود رسیدند.
خدابخشیان، صنایع پتروشیمی و فلزی که ایران در این صنایع مزیت دارد را صنایع قابل توجیه در جهان با حاشیه سود مشخص دانست و اضافه کرد: با توجه به عوامل مربوط به  قیمت گذاری دستوری در مدیریت اقتصاد، تورم، افزایش مالیات، حذف برخی معافیت های مالیاتی و ... صنایع مهم در کشور متضرر شدند و حاشیه سودشان کاهش پیدا کرد و گزارش های فصلی به خصوص زمستان سال گذشته نشان داد که تصمیمات اشتباهی در این خصوص اخذ شده‌است.
این کارشناس بورس با اشاره به اینکه قطع برق صنایع که به خاطر جلوگیری از فشار به خانوار صورت گرفت نیز باعث ایجاد مشکلاتی برای شرکت های بورسی شد، افزود: اگر این قطع برق برای صنایع و خانوار یکسان صورت می‌گرفت، صنایع تا این اندازه دچار مشکل نمی‌شدند.
به گفته وی، تعطیلی‌های ناشی از گرما و کسری برق باعث شد تا صنایع مجبور به تعدیل نیرو شوند و در نهایت در بلندمدت خانوار متضرر اصلی این موضوع می‌شود.
خدابخشیان با تاکید بر اینکه به دلیل عدم اتخاذ تصمیمات سخت در شرایط بحرانی اقتصادی و بازار سهام، اگر در شرایط ریزشی قبل از این دوره، سرمایه گذاری اقدام به فروش سهام می کرد دچار مشکل نمی شد، یادآور شد: در شرایط فعلی اگر سهامدار بتواند سهام مناسب و رشدی را نگهداری کرده، این دوران بگذرد و اتفاق سیستماتیک بزرگی رخ ندهد، می‌تواند بازدهی خوبی در میان‌مدت از بازار بورس داشته باشد، زیرا در حال حاضر با توجه به ریزش بازار سهام، شاهد محدوده قیمتی جذاب برای بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت های کوچک بورسی هستیم.

223228

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان