از سرویس دوره‌ای موتورسیکلت چه می‌دانید؟

ترافیک شهرهای کشور روزبه‌روز اضافه می‌شود و شهروندان برای خلاصی از شلوغی خیابان‌ها، راهی جز استفاده از موتورسیکلت ندارند. از طرف دیگر فروشگاه‌های اینترنتی در سالیان گذشته افزایش چشم‌گیری پیدا کردند و نیاز به استفاده از پیک موتوری بیشتر شده‌است. وقتی تقاضا برای خرید یک وسیله نقلیه بیشتر شود، اطلاعات و امکانات در رابطه با تعمیر و نگهداری آن ارزش پیدا می‌کند. در این نوشته قرار است در رابطه با سرویس دوره‌ای موتورسیکلت صحبت کنیم.

از سرویس دوره‌ای موتورسیکلت چه می‌دانید؟

سرویس دوره‌ای موتورسیکلت چه ضرورتی دارد؟

اگر می‌خواهید یک سواری ایمن و بی‌دردسر را با موتور تجربه کنید، باید بررسی وضعیت فنی این وسیله نقلیه را مورد توجه قرار دهید.

سرویس دوره‌ای موتورسیکلت مجموعه اقداماتی است که صاحب موتور برای بالا بردن عمر مفید و همچنین کارایی وسیله نقلیه خود انجام می‌دهد.

این اقدامات از تعمیرات قطعات آسیب دیده تا تعویض لوازم مصرفی موتور را شامل می‌شود.

در ادامه موضوعات مهمی را که باید در فرایند رسیدگی فنی به موتور مورد توجه قرار دهیم، مرور می‌کنیم.

وضعیت تایرها را جدی بگیرید

سواری راحت، ایمن و کم‌استهلاک موتورسیکلت، ارتباط مستقیمی با وضعیت تایرها دارد. لاستیک هر موتورسیکلت به نسبت نوع، اندازه، وزن و محل استفاده آن تعیین می‌شود. 

همیشه میزان باد تایرها را چک کنید و نگذارید لاستیک به اصطلاح صاف شود. قبل از تمام شدن آج تایرها، لاستیک نو بخرید.

روغن‌موتور را به موقع تعویض کنید

روغن در موتورسیکلت مانند خودرو، وظیفه روان‌سازی قطعات پیشرانه را بر عهده دارد. میزان کارایی روغن‌ها به نسبت برند و مواد سازنده متفاوت است.

اما بهتر است هر 3 هزار کیلومتر، روغن‌موتور را تعویض کنید.

باتری موتورسیکلت چه زمانی باید تعویض شود؟

همانطور که توضیح دادیم، افزایش شغل‌های پردرآمد با موتورسیکلت جذابیت خرید این وسیله نقلیه را افزایش داده‌است. اما موفقیت در کار با موتور بستگی به سلامت فنی وسیله و همچنین مهارت راننده دارد.

یکی از مهمترین قطعات در سیستم فنی موتور، باتری است. باتری وظیفه تامین انرژی موتورسیکلت را بر عهده دارد و باید بر اساس ویژگی‌های وسیله نقلیه انتخاب شود.

زنجیر موتور را تمیز کنید

در موتورسیکلت، زنجیر چرخ وظیفه انتقال قدرت از پیشرانه به لاستیک‌ها را بر عهده دارد. یکی از عوامل مهم در کارایی این قطعه، تمیز نگه داشتن آن است.

زنجیر چرخ را باید هر 800 تا 1000 کیلومتر تمیز کنید. البته برای تمیز کردن آن از آب استفاده نکنید. رطوبت باعث زنگ زدن زنجیر چرخ می‌شود. 

برای تمیز کردن این قطعه اسپری‌های مخصوصی در بازار موجود است.

سیستم ترمز را سرویس کنید

سلامت سیستم ترمز خودرو را جدی بگیرید. سیستم ترمز از قطعاتی مثل دسته ترمز، سیم ترمز، روغن، کالیپر، لنت و دیسک تشکیل شده است.

تمام این قطعات باید به‌مرور و بر اساس میزان استفاده سرویس شوند.

بررسی سیستم خنک‌سازی موتور

معمولا در موتورها از دو نوع سیستم خنک‌سازی استفاده می‌شود. هوا خنک و خنک‌سازی با آب. در سیستم نوع دوم همواره باید حواس‌تان به میزان ترکیب آب و ضد یخ باشد.

کارایی سیستم تعلیق

سواری راحت و ایمن در موتورسیکلت، به کارایی سیستم تعلیق بستگی دارد. کمک‌فنرها نقشی تعیین‌کننده در سیستم تعلیق موتور دارند. 

اگر از خیابان‌های پردست انداز رفت‌آمد می‌کنید یا بار اضافی روی موتور قرار می‌دهید، بهتر است کمک‌فنرها را سرویس کنید.

سرویس موتورسیکلت را جدی بگیرید

ایمنی راننده موتور به وضعیت فنی وسیله نقلیه و همچنین مهارتش بستگی دارد. اگر به‌صورت منظم سیستم فنی موتورسیکلت را بررسی کنید، خیالتان از بابت کارکرد صحیح وسیله نقلیه راحت می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان