انتشار کتاب المپیک ۱۹۴۸ همزمان با برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس

همزمان با برگزاری رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، کمیته ملی المپیک با هدف تاریخ‌نگاری و ثبت رویدادهای ارزشمند این حوزه و تلاش برای نگهداری از حافظه تاریخی و گنجینه‌های ورزش، اقدام به انتشار کتاب «المپیک ۱۹۴۸» کرده است.

انتشار کتاب المپیک 1948 همزمان با برگزاری المپیک 2024 پاریس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این کتاب به کوشش «آرزو قنبری و رضا پورعالی»، با نگرشی فراگیر به آثار جنگ جهانی دوم در برگزاری المپیاد چهاردم و نخستین حضور تاریخی کاروان ورزش ایران در بازی‌های المپیک، اثری شایسته و نمونه‌ای منحصر به فرد در حوزه تاریخ‌نگاری بازی‌های المپیک است.

نگارندگان که خود از خانواده ورزش و مطبوعات کشور و همچنین آشنا با جنبش المپیک و پارالمپیک به شمار می‌روند، در فصل نخست کتاب با پرداختن به پیامدهای جنگ جهانی دوم و شرایط بغرنج اقتصادی حاکم بر دنیا، تصویر روشنی از «المپیک ریاضت اقتصادی» را برای خوانندگان ترسیم کرده‌اند.

پرداختن به اتفاقات مهم سیاسی جهان در سال 1948 از جمله ترور مهاتما گاندی، کودتای چکسلواکی، آغاز جنگ اعراب و اسراییل، ظهور دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی، جدایی نیمه شمالی کشور کُره، در کنار مرور برخی رخدادهای فرهنگی و علمی نظیر اکران فیلم‌های الیورتوئیست و هَملت،  اولین پخش تلویزیونی سمفونی بتهوون، پرتاب اولین میمون به فضا و تأسیس شرکت پوشاک پوما در آلمان غربی از ویژگی‌هایی است که خوانندگان کتاب 1948 را در تونلی از زمان به سال برگزاری المپیک لندن می‌برد.

کتاب با آتش بمب افکن‌های آلمان‌غربی بر سر مردم بریتانیا در حملات هوایی موسوم به بیلتس در سال 1940 آغاز می‌شود و با ورود به فضای امیدبخش افتتاحیه المپیک 1948 (پس از دو دوره تعلیق) و البته داستان‌های خواندنی و جذابی از زندگی قهرمانان آن المپیک و سرگذشت‌شان تا زمان مرگ، ادامه پیدا می‌کند.

فصل دوم این اثر شامل روایت‌ها و مستندات جذاب و کمتر شنیده شده‌ای‌ست از اولین حضور تاریخی کاروان ایران در المپیک. ناگفته‌هایی از نخستین روزهای تصمیم گیری برای اعزام کاروان ایران و سیاهه هزینه‌های آن،  تا روزهای حضور ورزشکاران کشورمان در محل اسکان خود در آکتون کانتی در کنار عراقی‌ها و پاکستانی‌ها در یک اردوگاه و البته بازتاب‌های مثبت و منفی آن اعزام در ماه‌های پس از المپیک. از شیرینی‌های کسب نخستین مدال تا تلخی محاکمه برخی ورزشکاران به دلیل شبگردی در لندن!

آخرین فصل کتاب نیز دریچه‌ای‌ست به سوی تصاویر کمتر دیده شده از المپیک 1948.
دکتر سیدمناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک و در نوشتار خود در پیشگفتار و دکتر نصرالله سجادی در مقدمه، خواندن کتاب «المپیک 1948» را به ورزشکاران، مربیان، پژوهشگران ورزشی و همه دوستداران و اعضای خانواده ورزش کشور توصیه کرده‌اند.

علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «المپیک 1948» را از طریق انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران تهیه کنند.

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان