طرح بشری؛ آموزش نوین قرآن به سبک رسول اکرم (ص)/وقتی قرائت قرآن حتی برای افراد بی سواد آسان می شود!

طرح بشری روشی است که به آموزش قرائت قرآن به سبک رسول اکرم(ص) معروف است، بدین معنا که با شنیدن و تکرار، آسان‌سازی آموزش قرائت قرآن کریم برای اقشار جامعه حتی افراد بی سواد و نوآموزان را میسر می کند.

طرح بشری؛ آموزش نوین قرآن به سبک رسول اکرم (ص)/وقتی قرائت قرآن حتی برای افراد بی سواد آسان می شود!

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، همیشه تلاوت صحیح قرآن کریم آرزوی مادربزرگها و پدربزرگ ها و حتی گاه کودکانی بوده است که بهره چندانی از سواد ندارند و رسا خواندن آیات و تسلط بر قرائت نیز مورد توجه قشر با سواد جامعه بوده است.

رسیدن به این آرزو سخت نیست اگر به روشهای صحیح آموزشی توجه شود و در این راستا بهره گیری از روش آموزش قرآن در مکتب پیامبر اکرم (ص) که همان روش آموزش سمعی است، برترین مسیر دستیابی به این هدف به نظر می رسد.

به نظر می رسد با اجرای طرح بشری که مدتی است در کشور در حال اجرا است،  این آرزو دیگر دور از دسترس نیست،  طرحی که به جای تحمیل آموزشی،  بهره گیری از روش شنیداری و گفتاری،آسان سازی آموزش تلاوت با صدا و لحن خوش، و توجه ویژه به تجوید عملی یعنی فن و هنر تلاوت قرآن کریم بر اساس تلفظ صحیح حروف و اصوات با لهجه فصیح عربی را مدنظر دارد.

مسئول برگزاری دوره آموزشی طرح بشری در اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین در این ارتباط اظهار کرد: طرح بشری در استان اصفهان به مدت سه روز اجرا شد که طرح نوینی در زمینه آموزش قرآن ویژه عموم مربیان و اساتید قرآنی محسوب می شود.

موسوی افزود: در این طرح روش های جدید آموزش قرآن برای سنین مختلف از خردسالان تا بزرگسالان به مربیان آموزش داده شد، ماهیت و ساختار اصلی آموزش قرآن (شنیدن و تکرار پس از شنیدن )است و این روش نیز بر شنیدار به کمک پادکست و گفتار متمرکز است و البته روش برای هر گروه سنی تفاوتهایی نیز دارد. 

مسئول برگزاری دوره آموزشی طرح بشری در اصفهان تاکید کرد:  در حقیقت اجرای این طرح با هدف آموزش قرآن به سبک رسول اکرم(ص) یعنی شنیدن و تکرار پس از شنیدن، آکادمیک کردن آموزش قرآن، استاندارد کردن محتوا و مطالب آموزشی، آموزش قابل درک برای همه اقشار جامعه و آسان‌سازی آموزش قرائت قرآن کریم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بشری آخرین روش پژهشی است که 160 دوره آن در کشور برگزار شده است که با روشی مستند و ساده روان خوانی قرآن را به عموم مردم می آموزد، ادامه داد:  با توجه به اینکه در این روش نیاز به کتاب و آموزش مبانی تئوری وجود ندارد حتی افراد بی سواد و نوآموزان نیز می توانند خواندن قرآن را با تسلط کافی فرا بگیرند.

موسوی با بیان اینکه طی سه روز برگزاری این طرح،  450 نفر از مربیان، اساتید موسسات قرآنی سطح شهر در این طرح شرکت کردند، بیان داشت: از این تعداد 90 نفر آقا و مابقی خواهران بودند. 

وی ادامه داد: از ویژگی های طرح بشری می‌توان به اعطای مدرک معتبر از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از ارزیابی و کارورزی بر اساس استانداردهای طرح بشری اشاره کرد.

موسوی گفت: این روش به گونه ای است که افرادی که مربی قرآن نیستند نیز می توانند آن را فرا گرفته و با تمرین به دیگران آموزش دهند و البنه برای فرد مربی، داشتن سواد و تسلط نسبی به مباحث قرآنی ضرورت دارد.

گفتتی است دومین دوره طرح بشری در اصفهان با حضور ابراهیم کرمانی‌نژاد، مدیرکل برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت بنیاد فرهنگی بقیة‌الله(عج)، دفتر قرآن و عترت اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و مرکز توسعه فعالیت‌های قرآن و نهج‌البلاغه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد. 

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان