اوضاع تولید وخیم شد/ غزنوی: بعضی از صنایع ۲ ماه است که تعطیل هستند

دبیرکل مجمع کارآفرینان با بیان این‌که شاخص شامخ، عدد ۳۹ درصد در ماه‌های خرداد و تیر را نشان می‌دهد که این عدد خیلی فاجعه است، گفت: شرایط تولید بسیار وخیم است و وزارت صمت آن‌طور که باید و شاید، واقعا از تولید دفاع نکرده است.

اوضاع تولید وخیم شد/ غزنوی: بعضی از صنایع 2 ماه است که تعطیل هستند

مریم فکری: وضعیت تولید وخیم شد؛ این تعبیری است که تولیدکنندگان از حال این روزهای صنایع دارند و معتقدند قطعی‌های مکرر برق، بخش زیادی از تولید را به تعطیلی کشانده است. این در شرایطی است که ایران، سومین دارنده بزرگ انرژی در جهان است، اما صنایع کشور هر سال و با شروع فصل گرما با مشکل کمبود برق و در زمستان‌ها با مشکل کمبود گاز مواجه هستند. اما سیاست‌گذار هر سال، برای روشن نگاه داشتن چراغ بخش خانگی، برق صنایع را نوبت‌بندی و قطع می‌کند.

فعالان صنعتی کشور معتقدند این واقعا عجیب است که سیاست‌گذاران انرژی به جای توسعه زیرساخت‌ها یا خرید برق برای تامین کسری کشور، راحت‌ترین راه را انتخاب و برق واحدهای تولیدی و صنعتی کشور را قطع می‌کنند. بر همین اساس، سوال فعالان صنعتی از کسانی که قطع برق صنایع را آسان‌ترین روش برای مدیریت مصرف می‌دانند، این است که حقوق و خسارات عدم تولید واحدهای صنعتی را می‌توانید جبران کنید؟ بیمه و هزینه‌های ناشی از قطعی برق را چه کسی پرداخت می‌کند؟ عقب افتادن تعهدات مشتری و ضرر و زیان‌های ناشی از تاخیر تولید برعهده کیست؟

مصرف برق حیرت آور شد

با وجود قطعی‌های مکرر برق صنایع، مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران در تازه‌ترین اظهارنظر اعلام کرد: تقاضای 79 هزار و 872  مگاواتی مصرف برق در کشور در کمال حیرت و ناباوری متخصصان صنعت برق، نصابی عجیب را در تاریخ صنعت برق ایران بر جای گذاشت.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی، تا شکستن رکورد 80 هزار مگاوات فقط 128 مگاوات باقی مانده و اعدادی که یکی پس از دیگری در آمار صنعت برق کشور به عنوان تقاضای مصرف ثبت می‌شود، واقعا حیرت‌انگیز است. این میزان تقاضا معادل مصرف دو کشور مصر و اسپانیا است.

وی تاکید کرد: میانگین رشد مصرف برق در ١٠ سال گذشته ٤.٧ درصد بود که امسال با توجه به رکوردشکنی‌های مکرر مصرف برق، این رقم به رشد بیش از 8.5 درصد افزایش یافته است.

اوضاع تولید وخیم شد/ غزنوی: بعضی از صنایع 2 ماه است که تعطیل هستند

آموزش و پرورش به تعطیلی‌ها پایان داد، ولی وزارت صمت نه

حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان در واکنش به قطعی‌های مکرر برق صنایع و تولید در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: وزیر آموزش و پرورش یک‌بار به تعطیلی‌های مدارس در پی آلودگی هوا پایان داد و اعلام کرد مشکل ریشه‌ای باید حل شود و دیگر مدارس را به دلیل آلودگی هوا تعطیل نکردند. مشکل قطعی برق صنایع را هم وزارت صمت باید حل کند؛ این در حالی است که هیچ صدایی برای حمایت از صنایع شنیده نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال خبرآنلاین که صنایع در حال حاضر به دلیل قطعی برق، چند درصد زیر ظرفیت کار می‌کند؟ افزود: بعضی از صنایع در حال حاضر 2 ماه است که تعطیل هستند. بعضی از صنایع هم فقط شب‌ها کار می‌کنند و بعضی‌ها هم دو هفته تعطیل هستند و دو هفته کار می‌کنند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان عنوان کرد: صنایع با یکدیگر متفاوت هستند و به همین دلیل نتوانستیم آماری جمع‌آوری کنیم، ولی در کل فولادی‌ها و تولیدکنندگان نساجی شرایط خیلی بدی دارند. البته همه تولیدکنندگان شرایط بدی دارند، اما وضعیت این‌ها بدتر از بقیه است.

غزنوی تصریح کرد: وزارت صمت آن‌طور که باید و شاید، واقعا از تولید دفاع نکرده است. در بخش عمومی اگر کاهش مصرف برق ایجاد کنیم، به تولید برق بیشتری می‌رسد. در این وضعیت با این همه مصرف برق در بخش خانگی روبه‌رو هستیم.

وی متذکر شد: برق خیلی از جاها را می‌شود کم کرد و حتی جریمه گذاشت، ولی هیچ‌کدام از این اتفاقات نمی‌افتد، یعنی آن‌طور که باید بایستیم و اجازه ندهیم که شرایط کارخانه‌ها وخیم شود، اتفاق نمی‌افتد.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ادامه داد: به‌هرحال مردم برای معیشت‌شان نان می‌خواهند بخورند و پول باید داشته باشند؛ برای همین کارخانه‌ها باید کار کنند. نکته دیگر این است که بازار باید تامین شود. فردا که اجناس گران شود، همین مردمی که برق‌شان تامین بوده و زیر کولر بودند، دیگر پول ندارند که چیزی بخرند. پول هم داشته باشند، کالایی نیست که بخواهند بخرند.

غزنوی تاکید کرد: ما به یک موضوع حواسمان نیست و این‌که مساله تولید است. در صورتی که اگر مصرف برق خانگی کم شود و یا فروشگاه‌ها زودتر تعطیل شود، قطعا برق به تولید می‌رسد و جامعه با مشکل مواجه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: قطعی برق برنامه‌ریزی شده نداریم/ گرمای بی سابقه علت وقوع حادثه در شبکه برق

شاخص شامخ نگران‌کننده شد

وی همچنین گفت: شاخص شامخ، عدد 39 درصد در ماه‌های خرداد و تیر را نشان می‌دهد که این عدد خیلی فاجعه است. حتی در دوران رکود 97 تا 99 این عدد پایین‌تر است. شرایط بسیار وخیم است. بر همین اساس، انتظار از وزارت صمت این است که قوی‌تر نسبت به قطعی برق کارخانه‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها عمل کند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان خاطرنشان کرد: یک مصوبه‌ای در شورای گفت‌وگو تصویب شد که کارخانه‌ها صنایع خورشیدی بیاورند و از انرژی پاک استفاده کنند. این در حالی است که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. الان از چند کارخانه حمایت شده که صنایع خورشیدی بیاورد؟ از طرفی کارخانجاتی هم داریم که بتوانند در تولید صنایع خورشیدی کار کنند. اما هیچ کدام از این اتفاقات فوری صورت نگرفته است.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر