حسد را توضیح دهید؟

حسد چنانکه از تعریفات علمای اخلاق بر میآید، عبارتست از خواستن آرزوی شدید زوال امتیاز و نعمتی که نصیب محسود شده است فقط از آن جهت که امتیازی است برای شخص محسود

 حسد چنانکه از تعریفات علمای اخلاق بر میآید، عبارتست از خواستن آرزوی شدید زوال امتیاز و نعمتی که نصیب محسود شده است فقط از آن جهت که امتیازی است برای شخص محسود. این تعریف اعمّ از آن است که باضافة خواستن و آرزوی شدید زوال امتیاز و نعمت از محسود همراه با این باشد که همان امتیاز را شخص حسود دارا شود و اینکه فقط امتیاز از آن محسود زائل شود و نظری بآن نداشته باشد که امتیاز مورد حسادت به حسود داده شود یا نه. و همچنین اعمّ است از اینکه دارندة امتیاز، آن را بر مبنای حقّ بدست آورده باشد یا نه و بر هر یک از دو شقّ امتیاز را در مجرای حقّ بکار ببرد یا مجرای باطل. اگرچه شخص حسود ممکن است برای توجیه حالت روانی و رفتار حسودانة خود بهانههائی را بتراشد که مثلاً امتیاز مفروض بنا حقّ نصیب شخص محسود گشته است و یا انیکه محسود آن امتیاز را در مجرای حقّ بکار نمیبرد.
نکتهای که در تعریف فوق باید مورد تذکّر قرار داده شود، اینست که خواستن و آرزوی شدید زوال امتیاز از یک شخص، مجرّد خواستن و آرزو بمعنای معمولی آن نیست، بلکه تأثّر بسیار عمیق از آنست که محسود صاحب آن امتیاز شده است، و آن تأثّر تدریجاً بشکل عنصر فعّال روانی در میآید که فقط برای زوال آن امتیاز از محسود فعّالیّت میکند.
اثر عینی پدیدة حسد بستگی به شدّت و ضعف حسادت و مقدار توانائی و طرز تفکّر حسود دارد، هر اندازه که حسد شدیدتر و مقدار توانائی حسود بر اقدامات خارجی عینی بیشتر و طرز تفکّر او قویتر بوده باشد، بدون تردید اقدامات عملی و عمل خارجی عینی او شدیدتر و بنیان کنتر خواهد بود. در عین حال اگر حسود با آن وصفی که گفتیم: با یک ضربة روحی بیدار کننده یا مربّی سازنده بیدار شود و به بیماری خود آگاه گردد، میتواند نیروهای مزبور را که در آتش حسادت میسوزند و تباه میشوند، در بدست آوردن امتیازاتی چه بسا بهتر و عالیتر از آن که خود را برای سلب و زوال آن از دیگران میسوزاند، مصرف نموده و نتائج بسیار عالی بدست بیاورد.


منبع : پاسخگو
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان