امضای یک دستور العمل مهم توسط سرلشکر باقری+ جزئیات

دستورالعمل ساماندهی و اَمن‌سازی مراکز پرخطر تصویب و با امضای رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور ابلاغ شد.

امضای یک دستور العمل مهم توسط سرلشکر باقری+ جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در جلسه هشتاد و ششمین کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور، دستورالعمل ساماندهی و اَمن‌سازی مراکز پرخطر به تصویب رسید. این دستورالعمل به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث و کاهش تهدیدات ناشی از مراکز پرخطر در کانون‌های جمعیتی تهیه شده است.

آنگونه که ایرنا روایت کرده، این دستورالعمل با تاکید بر ضرورت ساماندهی مراکز پرخطر که می‌توانند به دارایی‌ها، منافع و جان مردم آسیب برسانند، تنظیم شده است. مراکز پرخطر به چهار دسته تقسیم شده‌اند و شامل مراکزی می‌شوند که در صورت آسیب دیدن، گستره آسیب یا پیامدهای آن در سطح ملی، استانی، شهرستانی و محلی متفاوت خواهد بود.

هدف از این سند، تعیین سازوکارها و مسئولیت‌ها برای اَمن‌سازی و ساماندهی مراکز پرخطر، به‌ویژه در نزدیکی کانون‌های جمعیتی است. این دستورالعمل شامل تمامی دستگاه‌های اجرایی و زیرساخت‌های پرخطر بخش خصوصی می‌شود.

در این سند، تهدیدات از جمله اقدامات تروریستی، تهدیدات سایبری و عملیات پهپادی به‌عنوان مهم‌ترین تهدیدات برای مراکز پرخطر مطرح شده‌اند. همچنین، مخاطرات ناشی از فعالیت‌های شیمیایی، زیستی، پرتویی و انفجاری در این مراکز نیز به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

تشکیل کارگروه ملی و استانی ساماندهی و خروج مراکز پرخطر

برای اجرای این دستورالعمل، کارگروه ملی ساماندهی و خروج مراکز پرخطر با مسئولیت وزیر کشور تشکیل می‌شود. این کارگروه وظیفه شناسایی، درجه‌بندی، ساماندهی و خروج مراکز پرخطر به بیرون از شهرها را بر عهده دارد. همچنین، کارگروه‌های استانی نیز با مسئولیت استانداران و فرمانداران برای اجرای این برنامه‌ها در سطح محلی تشکیل می‌شوند.

تصویب این دستورالعمل، گامی مهم در جهت کاهش مخاطرات و تهدیدات مراکز پرخطر و ارتقاء ایمنی و امنیت کانون‌های جمعیتی کشور است.

این دستورالعمل مشتمل بر هفده مـاده و شش تبصره که در تاریخ 19/04/ 1403 در هشتادوششمین جلسه کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور به‌تصویب رسید، به استناد تبصره 1 قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور با امضای سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور برای اجرا، ابلاغ شد.

براساس قانون تشکیل پدافند غیرعامل مصوب مجلس شورای اسلامی، کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور به ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، بالاترین مرجع تصمیم گیری در حوزه پدافند غیرعامل کشور است که تصمیمات آن با ابلاغ رئیس کارگروه مزبور برای همه دستگاه‌های لشکری، کشوری، بخش دولتی و عمومی غیردولتی لازم الاجراست و مستنکفان علاوه بر جبران خسارت واردشده، به مجازات موضوع ماده (576) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب 1375/3/2 محکوم می‌شوند و چنانچه خسارتی وارد نشده باشد، برابر قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1372/9/7 با مستنکف رفتار خواهد شد.

27218

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان