جلوی عطسه را نگیرید/ ۵ خطر جدی نگه‌داشتن عطسه

ایجاد اختلال در روند عطسه یا نگه‌داشتن آن، خطراتی مانند آسیب به پرده گوش، پارگی رگ‌های خونی سطحی چشم یا بینی، گلودرد و گردن‌درد، و در موارد نادر پارگی آنوریسم مغزی یا شکستگی دنده را در بر دارد.

جلوی عطسه را نگیرید/ 5 خطر جدی نگه‌داشتن عطسه

به گزارش خبرآنلاین، ایجاد وقفه در روند عطسه، خطراتی مانند پارگی پرده گوش، پارگی رگ‌های خونی سطحی چشم یا بینی، گلودرد و گردن‌درد، و در موارد نادر پارگی آنوریسم مغزی یا شکستگی دنده را در بر دارد. عطسه به محافظت از بدن در برابر آلرژن‌ها، میکروب‌ها و محرک‌ها کمک می‌کند، بنابراین اگر احساس کردید که عطسه دارید، بهتر است جلوی آن را نگیرید و به راحتی عطسه کنید. فقط به یاد داشته باشید که بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی یا خم کردن آرنج خود بپوشانید.

عوارض ناشی از نگه‌داشتن عطسه هرچند نادر است، اما می‌تواند خطرناک و جبران‌ناپذیر باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

1. آسیب دیدن عروق خونی چشم یا بینی

افزایش فشار ناشی از نگه‌داشتن عطسه باعث پارگی رگ‌های خونی سطحی در چشم یا بینی می‌شود؛ که منجر به قرمزی چشم یا خونریزی زیر ملتحمه می‌گردد.

2. عفونت گوش

عطسه به دفع گرد و غبار، میکروب‌ها و سایر مواد حساسیت‌زا و محرکِ مجرای بینی کمک می‌کند. بدیهی است که بینی به گوش میانی متصل است؛ نگه‌داشتن عطسه می‌تواند این مواد محرک را به گوش میانی شما برگرداند و منجر به عفونت شود. هم‌چنین برخی از عفونت‌های گوش در صورت عدم درمان سبب باعث پارگی پرده گوش می‌شوند.

3. شکستگی

در موارد نادر، نگه‌داشتن عطسه باعث شکستگی اندام‌ها می‌شود. به گفته محققان، افرادی که جلوی عطسه خود را می‌گیرند یا فشار عطسه را در قفسه سینه حبس می‌کنند، احتمال شکستگی دنده در آنها بیشتر است.

4. پارگی آنوریسم مغزی

آنوریسم به وضعیتی دلالت دارد که دیواره سرخرگ‌های بدن در اثر فشار ناشی از عطسه، ضعیف و برجسته شود. با حبس کردن عطسه ممکن است آنوریسم بروز پیدا کند و باعث پاره شدن رگ مغز شود. در طی این روند نوعی خونریزی در اطراف مغز شکل می‌گیرد که می‌تواند کشنده باشد. آنوریسم مغز در 40 درصد موارد باعث بروز سکته مغزی و مرگ در افراد می‌شود.

5. پارگی پرده گوش

فشردن بینی به منظور خفه کردن عطسه، فشار ناشی از عطسه را به گوش میانی هدایت می‌کند که ممکن است منجر به پارگی پرده گوش شود. منظور از پارگی پرده گوش، ایجاد حفره یا سوراخ در بافتی است که گوش خارجی و میانی را تقسیم می‌کند. عفونت مزمن گوش، کم‌شنوایی، عفونت استخوان پشت گوش و سرگیجه از پیامدهای پارگی پرده گوش هستند.

منبع: health

47232

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان