اینچه‌برون یک منطقه بسیار مهم و استراتژیک است

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان مرز اینچه برون را یک منطقه مهم و استراتژیک برای استان و کشور عنوان کرد و گفت: اگر زیرساخت‌ها را در این بخش فراهم کنیم، این منطقه ظرفیت بسیار خوبی برای رشد و توسعه استان خواهد بود.

اینچه‌برون یک منطقه بسیار مهم و استراتژیک است

به گزارش خبرآنلاین سعید صفوی در ششمین جلسه کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان که با موضوع بررسی ظرفیت‌های راه آهن اینچه برون برگزار شد، توضیح داد: متاسفانه در این منطقه سالهاست مشکلات ریلی و راه‌آهن وجود دارد که مدتهاست حل نشده باقی مانده‌اند.

وی افزود: این محل از آنجایی که راه ورود به بازار کشور چین است باید بسیار جدی به مشکلاتش بپردازیم و از بخش خصوصی برای حل آن کمک بگیریم.

صفوی با تاکید بر اینکه کشور چین همیشه بیشتر متمایل به استفاد از محور سرخس بوده است، افزود: در سفری که به تازگی به چین داشته‌ام به سختی توانستم آن‌ها را قانع کنم که بهترین مسیر برای ترانزیت و تردد مسیر اینچه برون است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان خاطرنشان کرد: خوشبختانه چینی‌ها برای ارتباط‌گیری و تردد کالا از اینچه برون مشکلی ندارند اما فراهم نبودن شرایط در این منطقه موجب استقبال آنها از محور سرخس شده بود.


ویژگی‌های خاص، مرز اینچه برون را نسبت به سایر مرزهای کشور متمایز کرده است

رئیس هیأت مدیره شرکت بهینه ترابر آژور نیز در این رابطه گفت: مرز اینچه برون نسبت به تمام مرزهای دیگر ایران از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

مصطفی اقدم با اشاره به ویژگی‌های خاص مرز اینچه برون نسبت به سایر مرزهای دیگر ایران گفت: از سال 1392 تاکنون بیشترین تمرکز ما در حوزه مرز اینچه برون است و اعتقاد داریم مرز اینچه برون نسبت به تمام مرزهای دیگر ایران از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

وی افزود: در صنعت کریدور شمال به جنوب و بحث صادرات و واردات به قزاقستان از لحاظ جغرافیایی، اینچه برون دارای الویت‌های خاصی است حتی صنعت ریلی نسبت به صنعت دریایی متمرکز آستاراخان و امیرآباد از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است.

رئیس هیأت مدیره شرکت بهینه ترابر آژور بیان کرد: در صنعت ریلی و در عملیات حمل و نقل بار جابجایی فیزیکی کمتر است و این ویژگی از کاسته شدن کیفیت کالا جلوگیری می‌کند، از اینرو صنعت ریلی یک صنعت ویژه و با کیفیت محسوب می‌شود.

اقدم ادامه داد: در گذشته صادرات خوبی را در صنعت ریلی شاهد بودیم در واقع این صنعت توجیه پذیر است و امروزه حتی با داشتن شرایط سوخت ارزان هنوز صنعت ریلی از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است.

وی صنعت ریلی را دارای پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: ریل ایران برای حمل کالا به روسیه از توجیه بالایی برخوردار است و اگر سرمایه گذاری مناسبی در صنعت ریل انجام شود این صنعت برای حمل و نقل و ترانزیت بسیار ارزان، با سرعت عمل بالا و امنیت بالا خواهد بود.

رئیس هیأت مدیره شرکت بهینه ترابر آژور خاطر نشان کرد: در اینچه برون و محور کریدور شمال به جنوب ظرفیت هایی هم چون صادرات محصولات آبزیان به روسیه و چین،واردات نهاده های دامی، واردات و صادرات به کشور چین به صورت قطار کانتینری و صادرات محصولات کشاورزی و آبزیان به روسیه و چین وجود دارد.


پتانسیل بالای صنعت شیلات در توسعه صادرات

در ادامه این جلسه، مشاور برنامه راهبردی استاندار گلستان با اشاره به لزوم توسعه صادرات شیلات و آبزیان در استان گفت: از 21 زنجیره راهبردی که در استان شناسایی شد، اولین و تنها زنجیره‌ای که در نگاه اول می‌تواند صادرات محور باشد بخش شیلات و آبزیان است.

حمیدرضا دنکوب با بیان اینکه در گلستان شیلات و ترانزیت از پتانسیل خوبی برخوردار است، افزود: سال گذشته میزان صادرات استان در همه زمینه‌ها 200 میلیون دلار بیشتر نبود در حالیکه خود شیلات به تنهایی میتواند این رقم را بدست آورد و توجه به این موضوعات می‌تواند کمک شایانی به توسعه استان داشته باشد.

وی تولیدات آبزی‌پروری و میگو در گلستان را 28هزار تن برشمرد و افزود: با ایجاد زنجیره‌ها و بنگاه‌های بزرگ می‌توان مشکلات در حوزه شیلات را رفع کرد و شاهد افزایش تولیدات آبزی پروری و میگو در استان باشیم.

مشاور برنامه راهبردی استاندار گلستان با ابراز نارضایتی از تمرکز سرمایه گذاری استان در بخش طیور گفت: اگر 10 درصد از مبالغی که در حوزه طیور طی 30 سال گذشته صرف کردیم را در حوزه شیلات هزینه می‌کردیم و منابع سرمایه گذاری شده در استان به سمت زنجیره شیلات سوق می‌دادیم الان شرایط بسیار بهتری داشتیم.


زیرساخت‌ها در صنعت میگوی گلستان مناسب نیست

مدیر عامل شرکت میگو پروران گمیشان در ششمین جلسه کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان زیرساخت‌ها در صنعت میگو را نامناسب دانست و گفت: مباحث اقلیمی و طبیعی نیز بر مشکلات این صنعت افزوده است.

آرش قدمی با اشاره به 2‌ مصوبه توسعه صنعت میگو در سفر استانی رئیس جمهور شهید در سالهای 1400 و 1401 گفت: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های زیرساختی استان بود و در حالی که می‌توانست موجب توسعه صنعت میگو در استان شود و فاز 4 هزار هکتاری گمیشان را پایدار کند اما تا کنون حتی یک ریال هم برای این مصوبه‌ها محقق نشده است.
وی بیان کرد: سومین سالی است که میگو از گمیشان به روسیه صادر می‌شود و در واقع توسعه صادرات به ویژه کد صادراتی کشور روسیه برای صنعت میگوی گلستان از اهمیت بالایی برخوردار است، اما 3 مرکز فراری میگو که کد آی آر به روسیه دارند به دلیل عدم ریجستر، نمی‌توانند به صورت مستقیم این کار را انجام دهند.
مدیر عامل شرکت میگو پروران گمیشان با گلایه از حضور واسطه‌گرها در صنعت میگو استان گفت: واسطه‌گرها میگوی گلستان را با قیمت بسیار پایین خریداری می‌کنند و در جنوب کشور به شرکت‌هایی که کد ریجستری دارند تحویل می‌دهند و با عوض کردن لیبل، میگوی گلستان را از جنوب به روسیه صادر می‌کنند و با فروش میگو با مبلغ زیر قیمت، پرورش دهندگان گلستان ضررهای زیادی را متحمل می‌شوند.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان